Škakljiva priča o lezbijskoj ljubavi, starosti i građevinskoj mafiji 1Foto: Igor Mandić

Predstava „Moja ti“ nastala po drami Olge Dimitrijević, nagrađenoj na konkursu Sterijinog pozorja za savremeni dramski tekst 2014. godine, imaće svoju beogradsku premijeru večeras u Ateljeu 212.

Režiju ovog komada koji je prvobitno nosio naziv „Kako je dobro videti te opet“ potpisuje Aleksandra Milavić Dejvis, koja je ovogodišnja dobitnica nagrade „LJubomir Muci Draškić“ koju dodeljuje Atele 212. Predstava je nastala u koprodukciji Ateljea i Sterijinog pozorja, a prvi put je izvedena na zatvaranju ovog festivala u junu.

Komad „Moja ti“ bavi se problemom starosne, ideološke i seksualne, te rodne diskriminacije. Protagonistkinje su starice, neke od njih partizanke, komunistkinje, lezbejke, majke, svakako žene koje su u doba liberalnog kapitalizma prinuđene na borbu sa najrazličitijim muškim kulturnim rodnim normativima i primerima ideološke degradacije vrednosti za koje su se ove žene ceo život borile. Grad biva rušen, nasilno pretvaran u noviji, moderniji, jeftiniji i isplativiji građevinski prostor, vrlo moguće pravno nelegalnih investitora. Privatni prostori starih žena bivaju oduzimani. Stara lica postaju smetnja, sporost i neproduktivni višak bez svrhe, navodi se u najavi predstave.

Prema rečima dramaturga Dimitrija Kokanova, tekst Olge Dimitrijević na nepretenciozan način govori o savremenoj društvenoj stvarnosti. Istovremeno on se, kako kaže Kokanov, bavi nekim gorućim temama, poput istopolne ljubavi i građevinske mafije. On ipak napominje da, iako su teme kojih se tekst dotiče škakljive, one nisu senzacionalističke. Kako kaže, pozorište i dramski tekst danas nemaju tu moć. Ali s druge strane, predstava, prema njegovim rečima, ima senzacionalnu podelu koja će privući publiku. Glavne uloge, naime, igraju tri glumačke veličine – Svetlana Bojković, Gorica Popović i Tanja Bošković. Sa njima na sceni su i njihove mlađe kolege – Sofija Juričan i Ivan Mihailović.

– Osnovne teme ovog teksta su ljubav i društvo, što je sam život. To je pre svega jedna ljubavna priča i priča o usamljenosti. Zato ova predstava ima srce. Ona je i bajka i ep, i pevanje i plesanje… u svojoj suštini ona je sama pozorište – kaže rediteljka Aleksandra Milavić Dejvis. Ona dodaje da joj nije bilo važno da poštuje neki žanr ili stil, ili da se bavi avangardom, već da stavi svoje junakinje u prvi plan i da ispriča jednu važnu priču o društvu.

Glumica Gorica Popović ističe da se ova predstava bavi temama koje na prvi pogled izazivaju tabloidnu radoznalost.

– Tema lezbejske ljubavi može da podstakne da se o ovoj predstavi piše na taj tabloidni način. Ali mi smo prenele tu priču na jedan drugi nivo. Ona govori o ljubavi – kaže Popović.

Ovaj komad se u velikoj meri tiče i ejdžizma, odnosno diskriminacije starih. Glumica Tanja Bošković ističe da je prvo što vas pitaju, kad pozovete hitnu pomoć, koliko imate godina.

– Ako imate preko 55, onda ste na poslednjem mestu, a ako imate preko 80 onda neće ni da dođu. Diskriminacija je strašna. Nejaki stradaju. Ali mi smo krivi, što se nismo izborili sa lošim đacima. Jasno mi je zašto neki ubacuju silikone. Oni to rade da ne bi bili prebijeni. Hoće druge da uvere da imaju manje godina nego što imaju, jer je danas svako iskustvo nepoželjno – priča Bošković.

Svetlana Bojković dodaje da živimo u vremenu „terora mladih“.

– Prekinula se ta normalna nit između ljudi koji imaju određene godine i iskustvo i mladih koji tek počinju. Nekada se učilo na osnovu njihovog iskustva. Danas ti „vlasnici istine iz oblasti svega“ dolaze na rukovodeća mesta – objašnjava Bojković.

Scenografiju predstave potpisuje Marija Kalabić a kostime Maria Marković. Muziku je komponovala Anja Đorđević, a na sceni je i pijanistkinja Gorica Šutić. Prva repriza zakazana je za 22. septembar.

Kako je dobro videti te opet

Komad Olge Dimitrijević nosi naziv „Kako je dobro videti te opet“, ali zbog insistiranja grupe Novi fosili koja ima pesmu istog naziva promenjen je u „Moja ti“. Deo replika bili su i stihovi nekih drugih pesama, i to je, kako kaže autorska ekipa izbačeno. „Sve na šta bismo mogli da plaćamo tantijemo smo izbacili. Nismo hteli da se svađamo sa grupom Novi fosili, pa smo u dogovoru sa autorkom teksta promenili i naziv. Tako da smo sada bezbedni“, kaže kroz osmeh Gorica Popović. Ipak, predstava je i dalje muzička, kakvi su uglavnom svi komadi Olge Dimitrijević. „NJena dramaturgija je kao jedna pesma. Ona je sva u ritmu. Tačno osećate šta su strofe, šta refren. Zato sam znala od početka da će ovo biti muzička predstava“, objašnjava rediteljka Aleksandra Milavić Dejvis.

Rediteljka iz Londona

Rediteljka predstave „Moja ti“ Aleksandra Milavić Dejvis rođena je u Londonu. Majka joj je iz Beograda a otac iz Velsa. Bavi se režijom, koreografijom i dramaturgijom. Režirala je svuda po Evropi, a u Srbiji se već igra nekoliko njenih predstava. Među njima je i „Konstelacije“ koju je postavila upravo u Ateljeu 212. „Nju vodi jedna uravnoteženost između emocija i razuma. Lepo je raditi s Englezima“, kaže za rediteljku Svetlana Bojković.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari