– Prikazani artefakti na ovoj izložbi posmatrani su kao istorijski dokumenti, bez vrednovanja ideja koje prenose iz političkog, vojnog, društvenog ili nacionalnog aspekta. Posmatrani su kao komunikacione alatke i kao primeri na koje su načine iste teme saopštavane u različitim kulturama zbog ostvarenja istih ciljeva. Na panoima biće prikazano kako su rat videli satirični časopisi u Austriji, Nemačkoj, Velikoj Britaniji, Francuskoj, Kanadi, Italiji, Rusiji, Bugarskoj, Hrvatskoj i Srbiji – najavili su juče u galeriji NJu moment autori izložbe – osnivač Instituta za istoriju oglašavanja Vladimir Čeh i istoričar Milan Ristović, koji je na ovu temu pre desetak godina objavio knjigu „Crni Petar i balkanski razbojnici – Balkan i Srbija u nemačkim satiričnim časopisima 1903-1918“.

Deo autorskog tima je i Nataša Jovanović, a izložbu zajedno realizuju Institut za istoriju oglašavanja i NBS uz pomoć kuća Alma Quatro, Beoexpo i Digital Mind i podršku ambasada SAD, Velike Britanije, Austrije i Kanade u Srbiji.

– Humor je bio važan da bi se preživeo rat. U podsmevanju svemu vezanom za rat postoji i psihološki motiv. Humor je, ako se upotrebi sportski rečnik, korišćen i u napadu i u odbrani – naglasili su autori izložbe, objašnjavajući kako je humor tokom Velikog rata korišćen u štampanim medijima kao delotvorno propagandno sredstvo za mobilisanje javnosti.

Oni su najavili da centralno mesto na izložbi imaju dve knjige sa ilustracijama čuvenog holandskog karikaturiste Lujsa Remerkersa, zbog čijih je radova Nemačka optužila Holandiju za kršenje ratne neutralnosti. Knjige su štampane 1917. pod brojem 200 za Mihajla Idvorskog Pupina, koji svojim potpisom potvrđuje da ih 1932. poklanja Beogradskom univerzitetu. Predgovor za ovu knjigu, štampanu u 1.200 primeraka, napisao je Teodor Ruzvelt. Tu su i rukopisne „rovovske novine“ koje su srpski vojnici pisali na Solunskom frontu kao i niz sačuvanih primeraka satiričnih srpskih časopisa, kao i „rovovske novine“ britanskih i francuskih vojnika. Neke od ovih novina, poput francuskog „Bajoneta“ imale su i temate o vinu, a jedno od „izdanja“ tumačilo je dnevnopolitičke događaje iz vizure Čarlija Čaplina. Kako je najavljeno, biće izloženi i primerci američkih, britanskih i francuskih satiričnih časopisa iz perioda Velikog rata iz arhiva Instituta za istoriju oglašavanja.

Umesto kataloga, publiku očekuje prvi, jedini i poslednji broj lista „Rat i humor“, a izložba ima i svoju poštansku marku na kojoj je karikatura Jugoslava Vlahovića, koja je 2011. osvojila Gran pri na Međunarodnom salonu antiratne karikature koji se bijenalno održava u Kragujevcu.

Sa Salona, koji će 2019. održati 20. put, biće izložene i 42 originalne karikature koje će biti i motiv za „razglednice“ u „Knjizi utisaka“, koju je osmislio tim kuće Digital Mind. Izložba će trajati do 15. decembra.

Knjiga utisaka

Posetioci izložbe „Rat i humor“ upisivaće se u digitalnu „Knjigu utisaka“ birajući jednu od 42 antiratne karikature. Dodirom na izabranu karikaturu na ekranu će se pojaviti „zadnja strana razglednice“ koju treba da popune porukom – tekst, crtež, selfi i adresom primaoca. Digitalna „razglednica“ kreće na put arhiviranjem marke i sutradan kao prava kartonska pošta kreće na odredište sa nalepljenom prigodnom markom izložbe koju je izdala Pošta Srbije. Ova „Knjiga utisaka“ je početak ostvarenja projekta na kome rade Institut za istoriju oglašavanja, Alma Quatro i Fakultet dramskih umetnosti, čiji je cilj „kreiranje platforme za arhiviranje reklama kao važnih artefakata komunikacije savremenog doba“.