„Film nas je dirnuo na više nivoa“, zaključio je međunarodni žiri jubilarnog FEF-a, koji je radio u sastavu: rediteljka Ildiko Enjedi (Mađarska), predsednica, producentkinja i glumica Ieva Norvilien (Litvanija), glumac Ibrahim Koma (Francuska), reditelj Marinus Gruthof (Holandija) i glumica Nataša Ninković (Srbija).

U Glavnom takmičarskom programu je prikazano 12 filmova, a za najbolju režiju Palićki toranj je pripao Rasmusu Klosteru Brou za danski film „Krtica“.

„Odličan scenario, rad sa glumcima, montaža i vizuelni koncept“, ocenio je žiri koji je odlučio da specijalno priznanje dodeli španskom filmu „Karmen i Lola“ u režiji Aranče Ečevarije.

„Za hrabar prvi film; za iskren, nežan i autentičan prikaz kulture; za rad sa naturščicima; za sigurno vođenje ove riskantne i komplikovane avanture; za sve glumce, njihovu hrabrost i odličnu glumu“, obrazložio je žiri ovu nagradu.

U takmičarskom delu programa „Paralele i sudari“ najbolji je mađarski film „Cvetna dolina“ u režiji Lasla Čuja, koji je snažna filmska priča o savremenim mladim ljudima na marginama u potrazi za ljubavlju i bitkom za osnovni opstanak u otuđenom društvu. Ovu ocenu je izneo žiri kritike, odnosno žiri FEDEORE (Federacije filmskih kritičara Evrope i Mediterana) koji je ovaj put radio u sastavu: crnogorska filmska teoretičarka i kritičarka Maja Bogojević, bugarska filmska kritičarka Pavlina Jeleva i italijanska kritičarka Kjara Spanjoli Gabardi.

Fipresci nagrada za najbolji film pripala je francuskom filmu „U ratu“ reditelja Stefana Brizea. Ovaj film „demonstrira kako reditelj na maestralan i očaravajući način prenosi društvenu borbu u jedinstven sinematički doživljaj, kao i neponovljivu glumu Vinsenta Lindona“, ocenio je Fipresci žiri koji je radio u sastavu: predsednik Masimo Leki (Italija), Nina Sputnitskaja (Rusija) i Tonči Valentić (Hrvatska).

Jubilarac FEF-a su obeležili Milena Dravić, Mira Banjac, Eva Ras, Brajan Koks, Rade Šerbedžija i mnogi drugi umetnici koji su od početka podržavali ovo susretište publike i filmskih autora. Naročito dirljivi momenti bili su otvaranje izložbe i promocija monografije o Mileni Dravić, autorke Tatjane NJežić , kao i promocija monografije „Dodir večnosti“ filmskog kritičara Nebojše Popovića (1958-2015) i Ivana Aranđelovića.

Svi gosti festivala su istakli njegov ogroman značaj, a lep gest FEF-a je što su za jubilej odlučili da uruče srebrnjake svima koji su od početka uložili sebe da ova smotra traje, razvija se i zavredi priznanje najboljeg festivala za 2017. i 2018. godinu. Srebrnjake su dobili i novinari koji su pratili FEF od početka, kao i mnogi dosadašnji dobitnici nagrade „Aleksandar Lifka“. O filmu, njegovom značaju i problemima u vreme nevolja liberalnog kapitalizma otvoreno su govorili Slobodan Šijan i kompozitor Zoran Simjanović, laureati nagrade „Aleksandar Lifka“ za 2016. i 2012. godinu. U završnici festivala van konkurencije prikazan je kontroverzni i pobednički film Berlinara – „Touch Me Not“( „Bez dodira“) rumunske autorke Adine Pintile.

Najbolji u Evropi

Festival evropskog filma (FEF) Palić proglašen je za jedan od šest najboljih i najuzbudljivijih festivala u Evropi za 2017. i 2018. u oblasti umetnosti i to kao jedini filmski festival. U širem izboru bilo je čak 715 festivala, a u užem izboru bila su 24 najbolja festivala. Međunarodni žiri EFFE (European Festivals Association) ocenio je da FEF „posvećeno neguje umetnost, dobar odnos sa zajednicom i evropske vrednosti“. Na dodeli nagrade u Briselu prošle godine, svečanoj ceremoniji dodele priznanja prisustvovali su Ilija Tatić, direktor Otvorenog univerziteta (izvršnog producenta festivala), i Miroslav Mogorović, programski direktor Festivala.