V. d. upravnika nacionalnog teatra Svetislav Bule Goncić: Pohvala predsednika i ministrastva kulture, bez odgovora zašto Božidar Đurović ne režira u matičnom teatru 1Foto R. Radosavljević/Danas

Iznenađenje konferencije za novinare koja je u četvrtak, 8. septembra, organizovana u Narodnom pozorištu, kojom je (kako je bilo istaknuto u pozivu), nacionalni teatar najavljivao nove mlade članove glumačkog ansambla i novu sezonu, bilo je prisustvo Radovana Jokića, pomoćnika ministra kulture.

U iscrpnom obraćanju predstavnicma medija, Jokić se u svom izlaganju, međutim, nije držao samo teme saradnje NP i Ministarstva kulture, što bi u nekom smislu možda i bilo razumljivo.

Njegov širok i svojevrsni marketinški segment bio je posvećen aktivnostima i dosadašnjim rezultatima Ministarstva kulture i ministarke Maje Gojković u raznim oblastima (od filma, vizuelnih umetnosti, do kulturnog nasleđa, izdavačke delatnosti…), što je znatno odužilo vreme trajanja konferencije, pa su neki novinari morali da odu i pre njenog završetka.

Posebnu neprikladnost celom događaju dalo je beskrajno zahvaljivanje v. d. upravnika nacionalnog teatra Svetislava Buleta Goncića Ministarstvu kulture (povremeno i Vladi Srbije), i to što su ovu „akciju“ dosledno pratili gotovo svi rukovodeći ljudi – direktorka Drame Molina Udovički Fotez, umetnička direktorka Baleta Ana Pavlović, direktor Tehnike Mališa Đurašinović, predsednik Upravnog odbora Filip Bojić.

Bez servilnosti, teme ove konferencije držao se samo direktor Opere Nikola Mijailović.

Uz novu sezonu Goncić je kao „svoju“ ideju najavio i osnivanje nove pozorišne manifestacije, Balkan open festivala, koji će nacionalni teatar organizovati „pod kapom“ političko-privredne inicijative Otvoreni Balkan koju predvodi Aleksandar Vučić.

I mada nije pomenuo njegovo ime, nekadašnji glumac Ateljea 212, predsednik Saveza dramskih umetnika Srbije (1996 – 1998), direktor Pozorišta na Terazijama (1998-2000), pohvalio je uspeh predsednika Srbije na nedavnim samitima ove inicijative na Ohridu i u Beogradu.

Posle svih utisaka sa „najave“ nove pozorišne sezone, bez ikakve tendencioznosti, sasvim se razumljivo nameće pitanje zašto je Narodno pozorište zaposleno u marketinškoj službi vlasti?

U kroki razgovoru posle konferencije, Danas je pokušao da odgovor na ovo pitanje dobije od samog Goncića:

– Od čitave konferencije vi ste se vezali za zahvaljivanje Ministarstvu kulture, a ja se vezujem za smisao onoga što govorim.

Zašto je bilo potrebno prisustvo Radovana Jokića, i bar petnaestak puta ponovljena zahvalnost MKS?

– Mi smo neodvojivi, Ministarstvo kulture je Narodnom pozorištu resorno ministarstvo, i ono je maksimalno podržalo ovo što radimo. Ne možemo da budemo nezahvalni što podržava naše napore da ovu kuću stavimo u jedan normalan kolosek, i da sa punim poštovanjem i dostojanstvom radimo onako kako treba da se radi u ozbiljnom nacionalnom teatru. Ne vidim nikakav problem u toj zahvalnosti, i ne znam zašto vam je to važnije od celog sadržaja vezanog za novu sezonu koji smo najavili.

Ni u ovoj sezoni nije planirana nova režija Božidara Đurovića, stalno zaposlenog u NP, koji je u toj kući režirao neke od najuspešnijih predstava, poput opere „Bal pod maskama“ koja je na repertoaru već 17 godina?

– Nema mnogih, nije Božidar Đurović apostrofiran, nego ga vi „izvlačite“. Ali, bez obzira na to, nije on jedini koji neće imati premijeru u novoj sezoni. Ima ovde i drugih ljudi na plati koji trenutno nisu angažovani, prosto, takva je vrsta ovog posla. Ne vidim tu ništa problematično, Đurović ima mogućnost da ovde radi, i toga će biti. Narodno pozorište je kao i neke druge firme koje imaju zaposlene po različitim osnovama, koji ne ispunjavaju maksimalno kriterijume, a to je već neka druga tema. Ali, baš mi je drago što se interesujete samo za jedno ime.

Recite vi još neka imena reditelja koji su u nacionalnom teatru ostvarili značajan uspeh, tu su na platnom spisku, a već godinama ne rade?

– Ne možete u jednoj sezoni da angažujete sve uspešne reditelje, naravno da neki žele više da rade. Ali, dimenzionisanje obima aktivnosti je pitanje dimenzionisanja repertoara, a ne neposredne zaposlenosti svakog zaposlenog do krajnjih granica. A zašto vas baš zanima taj reditelj?

Đurović je za kulturnu javnost zanimljiv kao primer „strategije“ u nacionalnom teatru – bio je jedini legalno izabrani upravnik NP putem konkursa, ali zbog političke „nepodobnosti“ nije došao na ovu funkciju. Još „zanimljivije“ je da od 2014, kada je SNS vlast mimo zakona poništila jednoglasnu odluku konkursne komisije, Đurovića nijedan naredni upravnik NP više nije „video“ ni za jednu režiju, a ne vidite ga ni vi?

– Nemam veze s tim konkursom, i ne bih voleo da priču o planovima u NP svedemo na to ko režira, a ko ne režira u novoj sezoni. Radimo na strategiji ove ustanove, okolnosti su takve da smo sada u problematičnoj godini zbog ekonomije, naravno, i zbog onoga što se dešava u svetu. Ali, borimo se i dalje, i sreća je da imamo ovakvu podršku Ministarstva kulture i da možemo da se razvijamo u pravcu u kojem i jesmo zamislili svoje resurse. Smatram da je potencijal ove kuće veliki, i veoma sam srećan zbog toga. Možemo da uradimo puno toga, i već radimo da te potencijale maksimalno iskoristimo, i zahvalni smo svima koji nam daju podršku u tome.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari