Vajarska izložba „Glave” u Umetničkoj galeriji Narodnog muzeja u Kragujevcu 1Foto: Narodni muzej Kragujevac

U okviru Oktobarskih svečanosti u Umetničkoj galeriji kragujevačkog Narodnog muzeja otvorena je izložba autora Tomislava Todorovića pod nazivom „Glave”.

Na postavci je izloženo 37 radova, od najstarijeg iz 1978. godine, pa sve do početka 2000.-ih, i predstavlja mali presek Todorovićevog stvaralaštva.

– Glavna preokupacija je figuracija, odnosno, glave, sa svim metforičkim i simboličkim značenjima, a mateirjali su – bronza, čelik, gvožđe, plastika, aluminijum, staklo, optičko staklo, hartija, ističe Tatjana Milosavljević, muzejski savetnik i kustoskinja Todorovićeve izložbe u kragujevačkom Narodnom muzeju.

Vajarska izložba „Glave” u Umetničkoj galeriji Narodnog muzeja u Kragujevcu 2
Foto: Narodni muzej Kragujevac

– Kao u poznatim opštim naznakama moderne skulpture koje sa velikim uprošćavanjima davao čuveni englski autor Herbert Rid, u prvom redu to su bile sile unutrašnje nužnosti, a na drugoj strani klatna sistemi određenih odnosa ili pak konstruktivnih sistema. Ovu drugu liniju Todorović je posebno negovao u razvijenoj fazi svog vajarskog stvaranja, sa naglaskom na konstruktivnim načelima gradnje složenih i kompozitnih postamenata gde nije bila jasno razgraničena linija između glavne mase skulprure i ukupne forme postamenta u neposrednoj situaciji, rekao je Dušan Đokić, slikar i likovni kritičar na otvaranju izložbe u Kragujevcu.

Po njegovim rečima prevlast konstruktivnih linija i složenih geometrijskih oblika nije nimalo dao povoda da se od ranije negovana linija „unutrašnje nužnosti” potisne i zanemari, naprotiv ova važna komponenta odrazila se kao obavezno geslo ukupnih stvaralačkih nastojanja koje su odredile ličnost Todorovića u ateljerskom radu, pedagoškoj praksi i radu u raznorodnim kolonijama, od kojih su najvažnije i dugogodišnje bile „Bakar Bor” i „Tera Kikinda” sa obeležjima profesionaknog livarstva i modelovanja u osnovnom prirodnom materijalu.

– U liniji tih događanja, pored trajne opsesije centralnog motiva glave, javljale su se i složene grupacije tih motiva u skladu sa pomerenim akcentima ka instalacijama i konstrukcijama, gde je često korišćen i građevinski materijal blokova i druge opekarske montažne građe iz uobičajnog materijala osnovnih konstrukcija. Bez zazora, princip dosetke dosezao je tom prilikom značajnu ulogu u opštem toku izražajnosti, istakao je on.

Muzička arhitektonika skulpture Treće uvo Tomislava Todorovuića u serijama glava i portreta, najčešće su u bazi duvanog stakla. Sa prozirnošću i trans-lucidnim formama u prostoru Todorović je zašao u sferu zvuka, u vibrafone i glas harmonike podobno Mocartovim retkim kompozicijama, sa instrumentima koji su u savremenosti onog doba bivali zabranjeni za slušanje zbog navodnog izazivanja ludila.

Vajarska izložba „Glave” u Umetničkoj galeriji Narodnog muzeja u Kragujevcu 6
Foto: Narodni muzej Kragujevac

– U lancu asocijacija mogle bi biti kompozicije „Ozarene noći” Šenberga i brazilske Uakti Filipa Glasa, sa strukturama koje su bliske odjecima ksilofona, smatra on.

Kragujevačka publika će postavku izložbe „Glave” moći da pogleda narednih mesec dana.

Autor nagrađivan za skulpture i crteže

Tomislav Todorović (74), diplomirao je vajarstvo 1972. godine na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu u klasi prof. Aleksandra Zarina, Vojina Stojića i Jovana Kratohvila, kod koga je 1974. godine završio i poslediplomske studije. Od 1988. bavi se pedagoškim radom, a od 1998. zaposlen je na Akademiji umetnosti Univerziteta u Novom Sadu, prvo kao docent, a potom i kao redovni profesor.

Samostalno izlaže od 1974, a na grupnim izložbama od 1972. godine. Izlagao je na 20 samostalnih i preko 500 kolektivnih izložbi u zemlji, bivšoj Jugoslaviji i inostranstvu: u Poljskoj, Švedskoj, SAD itd.
Učestvovao je u radu 43 umetničke kolonije i simpozijuma u zemlji i širom Evrope (Oronjsko u Poljskoj, Danilovgrad, Bor, Kikinda – Tera, Aranđelovac – Mermer i zvuci, Ostrožac – Bihać BiH).

Dobitnik je više od 22. nagrade za skulpturu i crtež, od kojih su najznačajnije: Nagrada na izložbi Crtež i mala plastika(1978), Zlatno dleto(1979), nagrada na izložbi Jugoslovenska mala plastika u Murskoj Soboti(1980), nagrada na cetinjskom salonu jugoslovenske likovne umetnosti(1981), nagrada na izložbi Prostor 88(1988), dve nagrade na Bijenalu minijature Gornji Milanovac(1995, 1997), nagrada Jesenje izložbe ULUS-a (2014), prva nagrada na izložbi pančevačko bienale crteža(2018), prva nagrada na prvom bienalu ARTiJA radovi na papiru i od papira, Kragujevac(2019).

Izveo je skulpture u slobodnom prostoru u Ljubljani, Cazinu, Oronjskom, Danilovgradu, Boru, Bajši kod Subotice, Prijepolju i Starom sajmištu na Novom Beogradu.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari