Volela bih da se u Novom Sadu ulicama kotrlja dobrota 1

Pod pokroviteljstvom Grada Novog Sada, sinoć je nastupom Vasil Hadžimanov benda počeo 18. Novosadski džez festival u organizaciji Kulturnog centra Novog Sada.

Festival je punoletstvo dočekao sa titulom Evropske prestonice kulture 2021. godine, a urednica i izvršna producentkinja džez festivala Vesna Kaćanski, članica je i Umetničkog saveta projekta Novi Sad 2021. Upravo o tome šta ova titula znači za naš grad, kao i o tome koliko je upravo i dobar glas o džez festivalu koji se za ovih 18 godina pročuo po svim kontinentima, doprineo prepoznavanju Novog Sada kao velikog centra kulture, razgovarali smo sa Vesnom Kaćanski.

Upravo je ona dala potvrdu o dobro izabranom programskom konceptu pod nazivom Za nove mostove, kojim je konkurisano za EPK, podsećajući da je pored uspostavljenih mostova sa Dortmundom i Umbrijom, prošle godine saradnja uspostavljena i sa Rijekom, kada je o Novosadski džez festivalu reč.

– No, i pored Festivala, sa austrijskim gradom Lincom, kad je on bio kandidat za EPK, priredili smo na Štrandu nezaboravan program. Ta povezanost i mostovi već postoje i biće ih još kada govorimo o Novosadskom džez festivalu, a i uopšte – ističe Vesna Kaćanski i najavljuje da će od sada svaka novosadska manifestacija morati da doživi neku transformaciju i promenu na bolje, pa će tako biti i sa Novosadskim džez festivalom.

* Novi Sad ima dugu tradiciju negovanja džez muzike. Novosadski džez festival koji ste počeli pre 18 godina da organizujete pružio je publici mnogo lepih trenutaka i priliku da čuju vrhunske svetske i domaće izvođače. Možete li sa nama podeliti sećanja na same početke Festivala?

– Kako da ne. Veoma dobro se sećam početka jer je to bila 1999. Posle bombardovanja… Tadašnji direktor KCNS Dragan Srećkov me je pozvao i rekao kako bi bilo dobro da organizujemo džez festival, da razmišljam u tom pravcu i šta uopšte mislim o toj ideji i koliko je ona izvodljiva. Tada sam rekla da sigurno mogu da napravim tri dobra koncerta, a za festival moram da razmislim u naredna dva dana. Želela sam da proverim ko je gde u tom trenutku, posle tih neverovatnih meseci. Već sledećeg dana sam mu rekla da je to izvesno, a ono što je najlepše u celoj priči, u istom momentu kada smo mi razgovarali o tome, Miša Blam je u Dadovu u Beogradu obnavljao Beogradski džez festival, a u Nišu je Ivan Blagojević upravo osmišljavao Nišvil u novim okolnostima. Međusobno smo se čuli u vezi svega, susretali se… Tako da je u novembru te godine, gotovo istovremeno, održano tri festivala u zemlji: beogradski, niški i naš.

* Svi festivali su se razvijali, i beogradski se širio u druge prostore, a i novosadski se tokom ovih 18 godina dešavao u različitim prostorima da bi se sada održavao u velikoj sali Srpskog narodnog pozorišta koja je uvek puna?

– Prvo smo bili u našoj zgradi, zgradi KCNS, onda u Studiju M koji nam je postao mali pa smo program jedne godine realizovali i tamo i u Pozorištu mladih. U narednim godinama smo prešli sa programom u veliku salu Srpskog narodnog pozorišta.

* Kao glavna urednica Festivala, vi ste uvek birali dobre saradnike, naročito ste obraćali pažnju na mlađe ljude koje ste okupljali oko Festivala. Mislim na angažovanje u programskom, a ne samo izvođačkom smislu, saksofoniste Adama Klema i kontrabasiste Fedora Ruškuca?

– Da, oni su, kada smo počinjali Festival, bili studenti, jedan u Gracu, a drugi u Gracu pa potom u Kelnu, i zaista oni su postali prvo pripadnici mlade džez scene, prvo u tim zemljama, a potom i kod nas. Naravno, tokom godina su oni postali i istaknuti pripadnici evropske džez scene. Fedor Ruškuc se vratio u Novi Sad, živi ovde, ali svira stalno po čitavoj Evropi. Član je dva benda u Nemačkoj i sa njima baš dosta nastupa po celom kontinentu i ima vrlo uspešnu karijeru. Ovde u Novom Sadu je omiljen među mlađim džez umetnicima i on rado svira sa njima i deli sa njima svoje znanje stečeno dosadašnjim iskustvom.

Posmatrajući novosadsku džez scenu, od samih početaka kada je Radio Novi Sad imao svoj čuveni Plesni orkestar, kasnije festival Dani jazza u Novom Sadu, pa sve do današnjih dana kad se sa velikim uspehom svakog leta realizuje, takođe u organizaciji KCNS – Letnja džez akademija Dortmund – Novi Sad, čini se da upravo Novosadski džez festival sve to povezuje i da je upravo on ta središnja tačka kojom se stvara kontinuitet negovanja upravo ove vrste muzike.

Pre svega, Dani džeza u Novom Sadu su nastali kao smotra takmičenja mladih džez ansambala i učestvovale su sve tada relevantne institucije u organizaciji toga. Postojao je širok organizacioni odbor, kao i programski savet, u kojem su sedeli i predstavnici Radio Novog Sada, i televizije, Muzičke omladine… Vodeću reč su tada imali urednici RTV Vojvodine, a onda je u jednom trenutku Muzička omladina preuzela kormilo jer je bilo logično da mlađi ljudi rade i na organizaciji, i na koncepciji i na programu. Ta smotra je prerasla u festival Dani džeza… i zaista, velika svetska imena su svirala i tada u Novom Sadu: Arči Šep, Art Ensemble of Chicago… Mi, koji smo u to vreme bili mlađi smo učestvovali u radu bar nekog segmenta tog festivala pa je bilo sasvim logično da kada je došlo vreme smene generacija i da pokrenemo novi festival, mi preuzmemo to kormilo.

Radionice, a potom i osnivanje Letnje džez akademije Novi Sad – Dortmund, doprinele su i većem interesovanju mladih u gradu za džez muziku… Na tim radionicama oni su imali priliku da uče od onih koji se školuju u inostranstvu, imali su priliku da iz prve ruke čuju kako je to u inostranstvu, šta se sve radi na katedrama i odsecima, kakav muzičar treba da bude neko ko hoće da pokuša da se upiše na tamošnje akademije, da se priprema za prijemni na kvalitetan način. Mladi su na taj način mogli da se upute u svet sa dobrim i konkretnim obaveštenjima šta se od njih traži, a da se pri tome i kvalitetno pripreme uz vodeće stručnjake i profesore. Jer, zaista, ništa nema bez dobrih priprema. Mislim da je velika stvar i to što su i radionice, kao i učešće na Letnjoj džez akademiji, uvek bile besplatne zahvaljujući KCNS. Tako su naši mladi polaznici zaista bili u mogućnosti da neposredno učestvuju u svemu. Sad se već ta prva generacija koja je bila na Letnjoj akademiji. a koja se školovala na inostranim akademijama, vraća u Novi Sad. Letnja džez akademija je zaista napravila veliki most saradnje između Dortmunda i Novog Sada, između dva pobratimska grada.

Pre šest godina, kada džez akademija nije postojala ni u Beogradu, a u Novom Sadu je ni danas nema, predložila sam projekat Letnje džez akademije Novi Sad – Dortmund. Već tada smo radili radionice sa Uve Platom, čuvenim pedagogom i saksofonistom iz Dortmunda, naši muzičari su svirali tamo, a i njihovi ovde kod nas. Ideja je prihvaćena i odziv je zaista bio veliki. Polaznici su svih uzrasta, a ostvarili smo i logičnu saradnju sa muzičkom školom Isidor Bajić. Dortmund je zaista naš grad pobratim. U njihovoj Gradskoj kući postoji novosadska soba, a nedavno je i jedan trg u tom gradu nazvan po našem gradu, a i na svakom koraku vi primetite da stanovnici Dortmunda vrlo dobro znaju za Novi Sad.

* Četiri godine brzo prođe, da li već zamišljate kakav će džez festival biti 2021, kakav će grad tada biti, kada budemo Evropska prestonica kulture?

– Vreme zaista leti, kad čovek svaki dan radi nešto kreativno, sa drugim ljudima razmenjuje misli, onda vreme zaista proleti. Meni se čini da i ja letim kroz to vreme i da ne uspevam uvek da dotaknem i stignem da uradim sve što bih htela. Za mene je najvažniji događaj ove godine upravo to što je Novi Sad postao Evropska prestonica kulture 2021. To će sve obojiti drugačijom bojom. Zamišljam prvo grad sa puno više cveća, trgova i fontana. Da imamo više mesta na kojima se igraju deca. Da imamo puno više otvorenih scena za kulturne događaje. Volela bih da imamo akademije i za džez, ples i pop muziku. One male, a značajne akademije, kakvih ima svuda u Evropi. Da se celim gradom kotrlja dobrota, dobra energija, da nas razlike među nama još više spoje. Sve više i više mi je interesantnije sve ono što je različito od mene same, a preko muzike se najbolje možemo razumeti. Da je muzika jezik razumevanja u svetu, sve bi bilo drugačije. Treba više da slušamo muziku jedni drugih, da se razumemo, jer ako se dobro razumemo onda se više i poštujemo međusobno i volimo. Takav, otkrivalački džez festival se uvek trudimo da napravimo. Svi moramo svakim danom sve više i više da radimo jer, vreme do te 2021. godine će zaista proleteti.

List Danas u saradnji sa Gradskom upravom za kulturu Grada Novog Sada – projekat: Novi Sad na putu ka Evropskoj prestonici kulture 2021.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari