Na mlade kao kreativnu snagu i kao deo društva koji ima pravo odlučivanja o tokovima razvoja društva, gleda se relativno odskora, od velikih promena režima tokom prošlog veka u Evropi. Smatrate li da mladi kod nas i dalje imaju taj status?

– Mladi su oduvek imali veliku ulogu u društvu, ali nisu svi istorijski trenuci i uređenja uvek imala svest o njihovoj snazi i velikom doprinosu koji mogu dati. U našem društvu u kom se najviše cene akademska dostignuća i iskustvo, na mlade generacije se previše često gleda sa nekom bojazni od njihove razuzdanosti, energije i suviše često se zaboravlja da postoji nešto što se zove mudrost mladih. Danas mladi poseduju ogromnu količinu informacija, što je do pre samo 15 godina bilo skoro nezamislivo. Kad se dese ovako velike promene, neminovno je da i društvo reaguje. Mladi po meni imaju sve važniju ulogu kako u svetu, tako i kod nas i to je deo sasvim prirodnog procesa koji se dešava svuda.

Koje su prednosti, glavni kvaliteti uloge mladih ljudi u procesima odlučivanja?

– Kao što sam pomenula, vladaju velikom količinom informacija, zbog energije koju imaju u stanju su da fantastične resurse koji danas postoje koriste velikom brzinom i vrlo brzo dođu do jako dobrih rezultata. Slobodni su u komunikaciji i beskrajno kreativni, tako da je sasvim prirodno da sve više dobijaju zapaženo mesto u procesima odlučivanja.

Kada pomenemo diplomatiju, imamo na umu visoku politiku, određenu etikeciju… Kako srednjoškolci mogu da učestvuju u ovakvim odnosima i procesima?

– Diplomatija predstavlja način na koje jedno društvo govori o sebi, o svom identitetu i vrednostima koje zastupa. U današnjem vremenu, sa svim resursima koji su nam na raspolaganju, srednjoškolci imaju sjajnu priliku da se već u ovom dobu povezuju sa svojim vršnjacima iz čitavog sveta, da predstavljaju kako sebe, tako i svoju zemlju na kreativan i autentičan način i time razvijaju svoje sposobnosti i svoje prisustvo u svetu putevima o kojima su ranije generacije mogle samo da sanjaju.

Kako srednjoškolci, sa kojima ste imali prilike da razgovarate, vide sebe u tome? Kakvi su njihovi utisci, šta ih je najviše zanimalo?

– Oni žele da budu doživljeni što ozbiljnije i smatraju da imaju šta da ponude i da kažu i u tome su potpuno u pravu. Zanimalo ih je koliko podrške imaju u starijim generacijama za svoje napore i ambicije, koliko vršnjačke podrške (za koju često osećaju da fali jer vlada jedna letargija i prepuštenost kojoj se mnogi mladi ljudi teško odupiru). Zanimalo ih je kako na nas gledaju na drugim meridijanima na kojima nisu još imali prilike da budu u fizičkom svetu i uvere se sami.

Kakvo je vaše iskustvo u učestvovanju u programu Internest?

– Moja lična pasija jesu edukacija, prepoznavanje i razvijanje talenata kako kod mladih tako i kod drugih generacija. Ovo je vreme velikih promena i zbog toga vreme kad smo veoma potrebni jedni drugima i doba kada jedna generacija nije važnija od druge… sve su podjednako važne i neophodne u ovom trenutku. Program Internesta je na jako mudar način to prepoznao, stvarajući model u kome srednjoškolcima omogućava da u okviru školskih biblioteka uz podršku svojih nastavnika budu u kontaktu sa istaknutim ljudima iz raznih profesija koji svoje iskustvo i znanje žele da podele sa njima i time im približe na koje sve načine mogu da koriste sjajne mogućnosti koje na prvom mestu sami poseduju, kao i one koje im je novo doba donelo.

Danijela Aleksić, mentorka u projektu Internesta

Sa projektom Internesta susrela sam se prvi put prošle godine i za mene je to bilo pravo otkrovenje. Mentorski rad, u pravom smislu te reči takođe sam iskusila prvi put na ovom projektu. Nije bilo lako, ali kreativno i izazovno jeste.

Tokom realizacije projekta mentor zajedno uči i istražuje sa članovima i to je nešto što izdvaja ovaj projekat od svega sa čim se susrećemo u nastavnim i vannastavnim aktivnostima. Učenici, pogotovo iz malih sredina kakva je naša, u mogućnosti su da budu ravnopravni sa svojim vršnjacima iz svih krajeva, što doprinosi njihovom samopouzdanju.

Benefita je mnogo, ali izdvajam timski rad, istraživački, učenje putem otkrivanja i sve to začinjeno beskrajnom kreativnošću učenika.

 

Katarina i Aleksandra, učenice trećeg razreda gimnazije

Projekat Internest mladim ljudima pruža lepo iskustvo, kao i priliku da iskažu svoju kreativnost. Radeći na ovom projektu naučile smo da učimo drugačije, da se izrazimo putem različitih medija i uvidele koliki je značaj timskog rada. Tokom rada na projektu Internest uspeli smo da proširimo svoja znanja, steknemo nova iskustva, zainteresujemo okolinu za naš rad, ali i pored svega toga da se dobro zabavimo.

 

Momir Radovanović, učenik trećeg razreda gimnazije

Prošlogodišnje učešće na projektu Internest je za mene bio veliki izazov, pomešan za dozom neizvesnosti šta me čeka. Međutim, zadovoljstvo zbog učešća i utisci posle svega su nezaboravni i biće jedna lepa epizoda u mom školovanju.