Zašto se Holivud plaši veštačke inteligencije? Budućnost filmske industrije izgleda kao da vam lažni Rajan Rejnolds prodaje Teslu 1Foto: YouTube snimak ekrana

Budućnost Holivuda izgleda kao da vam lažni Rajan Rejnolds prodaje Teslu.

To se vidi na snimku koji je u međuvremenu uklonjen, ali se deli na Tviteru, na kom glumac sa debelim naočarima sa crnim okvirom, čija se usta pomeraju nezavisno od lica, govori o električnim vozilima: „Šta mislite koliko bi koštalo posedovanje automobila, koji je ovako jeb*no neverovatan?“

Na skali verodostojnosti, video koji je prvobitno kružio u maju označen je kao očigledno neautentičan. Tada je njen kreator, Jutjuber i finansijski savetnik Kevin Pafrat, otkrio da ga je napravio kao trik da privuče pažnju Elona Maska, što se i dogodilo: izvršni direktor Tesle je odgovorio na Pafratov tvit: „Lepo“

Na drugim Tviter nalozima ljudi su tražili od Rejnoldsa da podnese tužbu. Umesto toga, njegova produkcijska kompanija je odgovorila sličnim otkačenim video snimkom u kojem Musk hvali džin koga proizvodi Aviation, kompanija čiji je suvlasnik Reinolds. I taj video je od sada izbrisan, piše Vired, a prenosi Index.hr.

„Finansijer koji podilazi Masku na Tviteru“ je daleko od udarne vesti, ali ova komunikacija ukazuje na mnogo veći problem, a to je da – veštačka inteligencija omogućava svima da lažiraju poznata lica. A glumci, zauzvrat, postaju sve svesniji potencijala da veštačka inteligencija upadne u njihov rad.

„Teško je i zamisliti gde će AI biti za tri godine“

S obzirom da je Savez američkih pisaca već u štrajku, delimično zbog slične pretnje, predstojeći pregovori između sindikata glumaca i filmskih studija verovatno će pomenuti lažnog Brusa Vilisa i Lažnog Rajana Rejnoldsa kao najnovije korake ka budućnosti kojom dominira veštačka inteligencija.

Himna oko tehnologije znači da će ona biti u centru razgovora, posebno imajući u vidu da se ugovori pregovaraju samo jednom u tri godine, objašnjava Dankan Krebtri-Ireland, izvršni direktor i glavni pregovarač Udruženja filmskih glumaca – Federacije televizije i radija Umetnici Amerike (SAG).-AFTRA).

„S obzirom na to koliko je veštačka inteligencija napredovala u poslednjih 18 meseci, teško je i zamisliti gde će ona biti za tri godine“, kaže Krebtri-Irlend.

U pismu kojim se od svojih članova traži da odobre štrajk, Ceh je naveo da traži ugovor koji bi zaštitio članove od gubitka prihoda zbog „neregulisanog korišćenja generativne veštačke inteligencije”. Krajnji rok je ponedeljak, 5. jun, a 7. juna SAG-AFTRA počinje pregovore sa Alijansom filmskih i televizijskih proizvođača (AMPTP), koja zastupa studije. Ako bi glumci štrajkovali, to bi bilo prvi put od 2000. godine.
Ceh je zabrinut za tehnologiju još od pikseliziranih sportskih video igara

SAG-AFTRA je zabrinuta za alate za mašinsko učenje još od dana pikseliziranih sportskih video igara. U to vreme, bio je zabrinut koliko je bilo lako studijima za igre da ubace profesionalne sportiste u Madden igre. Sada holivudski studiji podmlađuju Harisona Forda i ponovo stvaraju glasove mrtvih ljudi.

Imajući to u vidu, nije teško zamisliti budućnost u kojoj se glumac prijavi za jednu sezonu vampirske televizijske serije, a dve sezone kasnije njegova zamena koju je kreirala veštačka inteligencija iskoči iz kovčega. Pri tome ne dobijaju nikakvu dodatnu nadoknadu, čak i ako je lik generisan veštačkom inteligencijom na osnovu njihove sličnosti i performansi.

„Priroda uticaja na izvođače je jedinstvena, posebno sa generativnim alatima veštačke inteligencije koji se mogu koristiti za stvaranje imidža, ​​sličnosti ili glasa izvođača, ili da rade stvari za koje nikada nisu mislili da će ikada učiniti. To je razlog za zabrinutost,“  kaže  Krebtri-Ireland.

Glumci, kao i svi Amerikanci, zaštićeni su od komercijalnog prisvajanja svog identiteta pravom javnosti – takođe poznatim kao pravo na ime, sliku i sličnost. SAG-AFTRA želi da ojača ovu zaštitu i spreči eksploataciju dodavanjem „informisanog pristanka“ budućim ugovorima. Sindikat tvrdi da se određene vrste upotrebe veštačke inteligencije moraju precizirati u ugovorima i platiti.

Hoće li ljudima biti stalo da ono što gledaju stvara veštačka inteligencija?

Ali pisci se ne mogu oslanjati na pravo javnosti na isti način. Ako poseduju prava, mogu da traže pravni lek ili kompenzaciju ako je njihovo delo izmenjeno od strane LLM, ali samo ako se nastalo delo smatra reprodukcijom ili derivatom njegovog originala.

„Ako je veštačka inteligencija učila iz stotina ili više skripti, to nije baš verovatno“, kaže Daniel Gervais, profesor prava intelektualne svojine i veštačke inteligencije na Univerzitetu Vanderbilt.

A to je problematično za ugovarače jer se može primeniti na njihove derivate stvorene veštačkom inteligencijom. Advokat iz industrije zabave Leigh Brecheen kaže da je najviše zabrinuta zbog toga što su vredne karakteristike njenih klijenata izvučene na način koji nije lako identifikovati. Zamislite producenta koji dočarava digitalnu predstavu prodornim intenzitetom Denzela Vašingtona dok potpuno zaobilazi bilo koje od svojih prava.

„Većina ugovora sa izvođačima na kameri će sadržati ograničenja protiv korišćenja imena, sličnosti, performansa u bilo kom poslu osim za ono za šta su angažovani. Ne želim da studio može da koristi performanse za obuku veštačke inteligencije “, kaže Brecheen. Zbog toga je, kako objašnjava Crabtree-Ireland, ključno preoblikovati AI da bi funkcionisao kao amalgam bezbrojnih ljudi.

Ali da li će ljudima biti stalo da je ono što gledaju napravila veštačka inteligencija obučena na ljudskim scenarijima i predstavama? Kada dođe dan kada ChatGPT i drugi LLM mogu proizvesti scene koje se mogu kreirati na osnovu jednostavnih upita, prostor za nezaštićene scenariste policijskih procedura ili sitkoma će se verovatno smanjiti.

Glasovni glumci, posebno oni koji još nisu poznati po svojim predstavama pred kamerama, takođe su u stvarnoj opasnosti. „Kloniranje glasa je sada u osnovi rešen problem“, kaže Hani Farid, profesor na Kalifornijskom univerzitetu u Berkliju koji je specijalizovan za analizu deepfakesa, a prenosi Index.hr.

AI bi mogao biti sledeći potez Holivuda da proizvodi više sadržaja sa manje ljudi

Ukratko, većina glumaca generisanih veštačkom inteligencijom može da ispadne kao lažni Rajan Rejnolds: užasno neprepoznatljiv. Čini se da je veća verovatnoća da će ljudi prihvatiti audio knjige napravljene veštačkom inteligencijom ili digitalno prikazani glas Darta Vejdera nego film koji leži na ramenima akcionog heroja stvorenog veštačkom inteligencijom GigaChada.

Na duge staze, ako replikanti veštačke inteligencije pobegnu iz čudesne doline, publiku budućnosti možda neće biti briga da li je glumac ispred njih čovek. „Komplikovano je, u posao pisanja se može zadirati marginalno ili progresivno. Izvođači će verovatno biti zamenjeni na način na sve ili ništa“, kaže Metju Sag, profesor prava i veštačke inteligencije na Univerzitetu Emori.

Dok sindikat glumaca i holivudski studiji idu u pregovore sledeće nedelje, ključna briga će biti ekonomska pravičnost: Sindikat kaže da je članovima Ceha postalo sve teže da „održe životni stil srednje klase“. Postoji moderna nepovezanost između uspeha filmske ili televizijske emisije i nadoknade, tvrde sindikati, kao i duži razmaci između sve kraćih sezona, što znači manje vremena provedenog na poslu.

U ovom kontekstu, veštačka inteligencija bi mogla biti sledeći potez Holivuda da proizvodi više sadržaja sa manje ljudi. Poput Rejnoldsa generisanog veštačkom inteligencijom, cela stvar bi bila banalna da nije tako kritična. Štrajkovi sindikata ostaju opcija.

„Imaju poslovni model iz 2023. za striming sa poslovnim modelom iz 1970. za plaćanje umetnika, pisaca i drugih kreativaca u industriji. To nije u redu“, rekao je Krebtri-Irelend za Vired, a prenosi Index.hr.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari