Jusein Bolt zaštitio svoju pobedničku pozu: Da li je takav "brend" održiv? 1Foto: Facebook/Olympic

Atletska legenda Jusein Bolt zaštitio je svoju pobedničku pozu. Da li ovo predstavlja održiv zaštitni znak koji može prerasti u neku vrstu brenda, ili je ipak van zone zaštite intelektualne svojine, komentarisali su sagovornici Danasa.

„Ako iko od atletičara ima pravo da napravi svoj brend, kao što je to davno učinio slavni košarkaš Majkl DŽordan, onda je to baš Jusein Bolt. Kao legenda sporta, generalno, ali i kao vrlo specifičan i popularan lik. NJegova čuvena poza posle trka nije bila samo poruka konkurenciji „ja sam najveći na svetu“, ona je i asocijacija na neustrašivost, pomeranje granica, nepobedivost, posvećenost, uživanje u trčanju… Potpuno je nebitno da li će njeno zaštićivanje imati samo komercijalnu svrhu ili još neku poentu“, kazao je Emir Bekrić, bivši atletičar i pomoćnik selektora.

Vladimir Marić, direktor Zavoda za intelektualnu svojinu, kaže da Jusein Bolt ne može da zaštiti svoju prepoznatljivu pobedničku pozu kao takvu.

„Položaj ljudskog tela, sam po sebi, ne može da bude intelektualna svojina. Ono što Jusein Bolt može da zaštiti, to je likovna stilizacija te poze, dakle njen crtež, silueta, itd. Takav crtež može da bude zaštićen kao intelektualna svojina, tačnije kao žig. Privredni subjekti žigom obeležavaju robe i usluge u prometu. Ako Jusein Bolt zaštiti svoj žig, on će tim žigom obeležavati robe koje prodaje ili usluge koje pruža u prometu. U tom slučaju, niko drugi neće moći da koristi takav žig bez njegove dozvole“, objašnjava Marić.

Sa druge strane, Zoran Avramović, stručnjak za marketing kaže da je njegov stav vrlo pozitivan po ovom pitanju.

„Kada je Majkl DŽordan zaštitio svoj prepoznatljiv skok to je vremenom postao logo prepoznatljiv u svetskim okvirima. Jusein Bolt je vrhunski sportista iz jedne male zemlje i svojim uspesima pokazao je da mu je samo nebo limit. Time što je svoj način proslave pobeda zaštitio kao logo pokazao je koliko prostora i mogućnosti postoji u sferi marketinga na planetarnom nivou. NJegov logo je nešto najlepše što se desilo u biznisu u poslednje vreme. Ono što je još važnije, Bolt je time doveo do toga da uticaj atletike u svetskim okvirima bude jasan i veliki i da u tom pogledu ne moraju da apsolutno dominiraju fudbal i košarka“, kazao je Avramović.

Advokat Dušan Stojković kaže da je tačno da je moguće tražiti zaštitu prava na žig za znak – siluetu pobedničke poze, kao što je to, pre nekoliko dana od američkog Zavoda za patente i žigove tražio Jusein Bolt.

„Zaštita se traži za, kako se u samoj prijavi navodi, „siluetu čoveka u prepoznatljivoj pozi sa jednom rukom koja je savijena i pokazuje ka glavi i drugom rukom koja je podignuta i pokazuje na gore“. Prema onome što znamo, zaštita je tražena za veći broj roba i usluga kao što su: sportska roba, nakit, naočare, restorani, sportski barovi i slično. NJegova pobednička poza je postala svetski poznata 2008. sa Olimpijade u Pekingu i vezuje sa za njega kao najbržeg čoveka na svetu. Kako je prestao da se takmiči, logično je da će komercijalno da iskoristi ono po čemu je prepoznatljiv u popularnoj kulturi“, zaključio je Stojković.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.