ER SRBIJAfoto BETAPHOTO/Air Serbia/Luka Filipović

U Srbiji nikad dosadno, pogotovo otkad je počela predizborna kampanja, ali čini se da je za Aleksandra Vučića usledio neugodni udarac koji on i njegova režimska medijsko-politička mašinerija nastoje da pretvore u pobedu, piše Jutarnji list.

Naime, pre tačno deset godina objavljivalo se o velikom poslovnom – naravno, Vučićevom – uspehu, ulasku vazduhoplovnog diva Etihad iz Ujedinjenih Arapskih Emirata u suvlasništvo srpskog avioprevoznika Air Serbia.

Međutim, ove sedmice Etihad je potpuno napustio Air Serbia, odnosno izašao iz vlasništva te je okončao agoniju srpske aviokompanije koja traje već skoro godinu dana.

Bez obzira na to, Vučić je to objavio kao pobedu, jer da je Air Serbia „sada u stopostotnom vlasništvu Srbije“.

No, neki srpski nezavisni istraživački portali navode malo drugačiju priču, koja govori o propasti „posla stoleća“ kako se tada predstavljao ulazak jedne od najmoćnijih avionskih prevoznika u Air Srbiju, koju je Vučić tada proglasio „najvećim regionalnim avioprevoznikom“.

Jutarnji list: Etihad napustio Er Srbiju, Vučić proglasio veliku pobedu, ali iza kulisa kruži sasvim druga priča... 1
Foto: EPA/ ALI HAIDER

Etihad izašao iz vlasništva

Dakle, kako piše portal peroistine.com, arapska kompanija Etihad u potpunosti je izašla iz vlasništva Air Serbia.

Time je, piše portal, stavljena tačka na jedan od najvažnijih, a po svemu sudeći i po građane Srbije najskupljih projekata aktuelne vlasti na čelu s predsednikom Aleksandrom Vučićem.

Istraživački mediji ipak nisu, svih ovih godina, do kraja otkrili pod kojim je uslovima i kako uopšte sklopljen ugovor, koliko je on koštao i zašto je arapski partner odlučio izaći iz posla.

„Otkrili smo samo deo strogo čuvane tajne – da je Srbija za 51 posto vlasništva u Air Serbiji platila višestruko više od Etihada za svojih 49 posto deonica. A to je bio samo vrh ledene stante ove skupe poslovne avanture“, zaključuje peroistine.

Prema istraživanju Insajdera objavljenom u serijalu „Srpsko-arapska posla“, država Srbija je zaključno s krajem 2016. uložila bespovratno u zajedničku kompaniju nekoliko puta više od Etihada, od otplate dugova do investiranja.

Etihad je, prema Insajderu, postao vlasnik 49 posto udela u na osnovi kredita od 100 miliona evra koji je dao toj kompaniji.

Za razliku od bespovratnog davanja Srbije, Etihadu se kredit morao vrati s kamatom.

Air Serbia je od Etihada uzimala i nepovoljne kredite – jedan od 56,5 miliona dolara, drugi od 63 miliona dolara, s visokom kamatom od 6,55 posto i troškovima obrade od po čak 7,5 miliona eura, iako je tada bilo moguće pronaći povoljnije pozajmice.

Predstavljeni kao spasitelji

Naime, prema Insajderu tada se arapska kompanija predstavljena kao spasitelj posrnulog JAT airways, mada je, piše pak peroistine, Srbija bila ta koja se „obavezala vratiti sve stare dugove nekadašnjeg JAT-a, ali i da na razne načine bespovratno ulaže u kompaniju Air Serbia tri godine“.

Drugi istraživački portal Birn pisao je kako je vlast krila detalje ugovora od javnosti, ali se ipak moglo zaključiti da je on „povoljan za Etihad, a nepovoljan za Srbiju“.

Vlast nikad do kraja nije otkrila koliko je ukupno novca uložila Srbija, a koliko arapska kompanija.

Ti podaci su, i pored javnog interesa, ostali tajni. Ono što je izvesno jeste da je reč o stotinama miliona evra.

Kako je objavio Insajder, država je stalno davala subvencije za Air Serbiju.

Naime, srpski avioprijevoznik bio je na popisu kompanija kojima su i 2017. i 2018. pa i 2019. bila „namenjena sredstva iz proračuna“.

Tako je tokom 2018, prema navodima finansijskog izveštaja, Air Serbia u poslovanju s Etihadom imala rashod od 11,8 miliona evra.

Tokom ovih deset godina menjala se i struktura vlasništva, pa Insajder navodi da je krajem 2020. prvi put izvršena dokapitalizacija, kada je vlasnički udeo Srbije povećan na 81,97 posto, u šta je uloženo 100 miliona evra.

Dve godine kasnije, u septembru 2022, uloženo je još 15,1 milion evra, da bi vlasnički udeo iznosio 83,85 posto.

No, već u martu ove godine bilo je jasno kuda stvari idu, jer su srpski nezavisni mediji pisali da je Vučić tada u Kataru bio u potrazi za „novim partnerom“.

Naime, i sam je tada rekao kako je „zamolio emira Katara da vidi mogu li oni pomoći i imaju li interes da postanu strateški partneri“.

Što se tačno plaćalo?

Podaci iz financijskog izveštaja iz 2018. godine odlično oslikavaju kako je funkcioniralo ovo strateško partnerstvo, navodi Insajder.

Naime, Insajder je izračunao da je u različitim transakcijama s Etihadom Air Serbia imala prihode od oko milion evra tokom godine, a istovremeno, za robu i usluge plaćali su Etihadu u proseku oko deset miliona evra godišnje.

A pogotovo u finansijskim izveštajima nije razjašnjeno što to Air Serbia plaća Etihadu.

Među ostalim, piše nova.rs, pored miliona koje su izdvojeni za dokapitalizaciju, u vreme dok je Air Serbia bila u procesu formiranja, JAT je od arapske kompanije unajmio dva aviona, od kojih jedan s posadom, a kako navodi portal nova.rs, taj je aranžman plaćan „astronomskih 1,3 miliona evra mesečno“.

I predsednik opozicione Stranke slobode i pravde (SSP) Dragan Đilas izjavio je za beogradski Danas da je vlast 2013. godine rekla da je ulazak Etihada u Air Srbiju „fenomenalna vest“, a sada, deset godina kasnije, da je „fenomenalna vest“ izlazak Etihada iz partnerstva.

Đilas tvrdi da je u devet od deset godina iskazan gubitak u iznosu od 175 miliona evra, Srbija je kroz dodatne subvencije i dokapitalizaciju dala 350 miliona evra.

U isto vreme Etihad je godišnje zarađivao desetine miliona evra za iznajmljivanje aviona s posadom, za usluge menadžmenta, obuke, zakupa slotova, na kamatama koje su bile na zelenaškom nivou, navodi Đilas.

Ističe i činjenicu da srpski avioprevoznik danas nema nijedan avion u svom vlasništvu.

„Jedino što je dobra vest je to što Srbija ima nacionalnog avioprevoznika. Kakvo je pravo stanje u kompaniji, saznaćemo kada Vučić i Siniša Mali (ministar finansija) ‘odlete’ sa svojih funkcija nakon izbora“, dodao je Đilas.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari