Foto: Epa_efe_friedemann_vogel

Samo delić oglasa, koje su objavili od ukupno 3.000 koje su Rusi kupili na Fejsbuku u vreme američke predizborne kampanje prošle godine, pokazuje njihovu impresivnu sposobnost imitiranja američkog javnog diskursa i političkog aktivizma.

Vašington post piše da su se Rusi vrlo efikasno služili mogućnostima Fejsbuka za pronalazak i ciljanje (targeting) korisnika koji će najbolje reagovati na njihovu propagandu.

Predstavljali se kao protivnici ilegalne imigracije, islamizacije, hršćanski fundamentalisti, crnački aktivisti, levičari…

Osim što su demonizovali Klinton i veličali Trampa, ruska kampanja na društvenim mrežama imala je za cilj i da produbi podelu među Amerikancima oko najosetljivijih društveno-političkih pitanja.

Oglasi su tako ciljanim kategorijama korisnika upućivali ostrašćene i zavodljive poruke o ilegalnoj imigraciji, afroameričkim aktivistima, islamizmu i sve većoj zastupljenosti muslimana u američkom javnom životu, navodne ugroženosti drugog amandmana američkog Ustava, koji garantuje pravo na posedovanje oružja, zaštiti hršćanskih vrednosti i slično.

Ruski propagandisti se pritom nisu predstavljali samo kao konzervativci i Trampove pristalice, već po potrebi i kao liberali, levičari, muslimanski ili afroamerički aktivisti, kako bi doprli do što raznolikije američke populacije i odvratili je od glasanja za Hilari Klinton – ili, u nekim slučajevima, jednostavno potpaljivali postojeće tenzije.

Rusi u ovoj kampanji oglašavali lažna udruženja, proteste i peticije, ponekad i potpuno međusobno suprotne – kao kad su za 21. maja u Hjustonu, u Teksasu, istovremeno oglašavali
protest „protiv islamizacije Teksasa“ i „za spasavanje islamskog znanja“.

U drugom slučaju su pokrenuli lažnu peticiju za „diskvalifikaciju“ kandidature Klinton., predstavljajući se kao grupa „Donald Tramp Amerika“. U trećem slučaju su se predstavljali kao grupa „Srce teksasa, a u četvrtom kao „Blekk Meters“.

Dok su neki oglasi zagovarali deportacije ilegalnih imigranata, zabranu burke i šerijatskog zakona, drugi, su bili namenjeni specifično američkim khršćanskim fundamentalistima (tzv. evangelistima), živopisno su prikazivali nadmetanje Klinton i Trampa kao borbu između – Hrista i Sotone.

A za celi poduhvat zaslužna je ruska „farma trolova“ iz Sankt Peterburga, službeno nazvana Agencija za istraživanje interneta, koju se od ranije povezuje s ruskim saber-operacijama uplitanja u predizbornu kampanju u SAD, ali i drugim zapadnim zemljama.

„Farma“ je otvorila 470 različitih Fejsbuk stranica i grupa, koje je sada Fejsbuk zatvorio, a njihov sadržaj predat istražiteljima na uvid.

Ove oglase otvorilo je 11.4 miliona Amerikanaca, a to je samo manji deo ruske agitprop-kampanje.

Naime, obični postovi koje su objavljivali ruski operativci pod lažnim profilima, a naširoko delili botovi, dosegli su čak 126 miliona Amerikanaca. Tramp je pobedu zahvaljujući 80.000 presudnih glasova u tri ključne savezne države: Pensilvaniji, Mičiganu i Viskonsinu.

Senatori su u sredu saslušali troje pravnih predstavnika Fejsbuka, Tvitera i Gugla, koji je vlasnik Jujtuba i pitali ih zašto te mreže nisu zaustavile uplitanje strane sile u američke izbore.

„Mislim da ne shvatate. Ovo o čemu govorimo je kataklizmička promena. Ovo o čemu govorimo je početak cajber-ratovanja. Ovo o čemu govorimo je velika strana sila sa
sofisticiranošću i sposobnošću da se umeša u predsedničke izbore i poseje razdor i nezadovoljstvo širom zemlje. I mi ne idemo nigde, gospodo. A ovo je vrlo velika stvar“, rekla
je demokratska senatorka Dajane Fenstajn.

Demokratski senator Al Frankin bio je upozorio da je deo oglasa plaćen u ruskim rubljima:

„Kako je Fejsbuk, koji se ponosi sposobnošću procesiranja milijardi podataka i njihovim instantnim transformisanjem u lične veze za svog korisnika, nije zaključio da su predizborni oglasi, plaćeni u rubljima, dolazili iz Rusije? To su dva podatka – američki politički oglasi i ruski novac – rublji. Kako niste mogli povezati te dve tačke“, pitao je on.

Glavni advokat Fejssbuka Kolin Streč vrpoljio se u stolici i nije imao zadovoljavajući odgovor na pitanja senatora Frenkina.

„Senatore, to je signal na koji je trebalo da obratimo pažnju ali smo ga promašili“, odgovorio je advokat feksbuka.