ruski avion A-50Foto: EPA-EFE/SERGEI ILNITSKY

Zašto je oštećenje aviona za koji velika većina ljudi nikada nije čula tako ogroman uspeh beloruskog pokreta otpora?

Šta čini A-50 tako posebnim?

Veliki, spori i nenaoružani, ali najvažniji avioni svih velikih vazduhoplovnih snaga

Reč je o letećem radaru, poznatijem pod skraćenicom AVACS (Airborne Varning and Control Sistem), piše Index.hr.

Iako ne nose nikakvo oružje i veliki su i spori, oni su pravi gospodari neba i najvažnijih aviona svih velikih vazdušnih snaga.

Opremljeni radarima veoma velikog dometa, mogu da otkriju neprijateljske avione, balističke i krstareće rakete na veoma velikim udaljenostima.

Zbog činjenice da lete na nekoliko hiljada metara, njihovi radari praktično nemaju senku radara i mogu da otkriju i prate ciljeve koji lete veoma brzo na veoma malim visinama.

Pored otkrivanja ciljeva, radari u vazduhu služe i kao komandna mesta sa kojih operateri usmeravaju borbene avione ka ciljevima.

Sa najsavremenijim letećim radarima podaci se automatski prenose u komandni štab PVO, čime se značajno povećava efikasnost odbrane PZO.

Rusi su do juče imali devet, sada imaju jednog manje

Rusko vazduhoplovstvo je do juče imalo samo devet A-50, a sada ima jedan manje.

Intenzivno ih koriste u agresiji na Ukrajinu kako bi na vreme uočili ukrajinske avione kako poleću i pokušali da ih obore, ali i da svoje borbene avione usmere ka ciljevima.

Osnovu A-50 čini transportni avion Iljušin IL-76 u koji je ugrađen radarski sistem Šmel.

Njegova antena se nalazi u velikom radnom kućištu (kupoli) na zadnjoj strani aviona.

A-50 rade tako što lete između 8.500 i 11.000 metara u orbitama osmice u tipičnoj misiji, sa centrima dve orbite na udaljenosti od 100 km.

Sa te visine radar Šmel detektuje metu veličine borbenog aviona na udaljenosti od samo 300 kilometara. Iz tog razloga je razvijen mnogo napredniji A-50U sa radarom Šmel-2.

Može da otkrije borbeni avion na udaljenosti od 400 km

Može da otkrije borbeni avion na udaljenosti od 400 km i istovremeno prati 300 ciljeva i ukaže na ruske borbene avione na njih 40.

Zahvaljujući A-50U, borbena dejstva ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva su veoma rizična jer se otkrivaju bez obzira visine na kojoj lete.

Veoma dobra vest za Ukrajince je da je rusko vazduhoplovstvo do juče imalo u upotrebi samo pet A-50 i četiri A-50U.

Ukrajinski izvori navode da su A-50U, koji su redovno leteli duž belorusko-ukrajinske granice u pratnji borbenih aviona MiG-31, do sada bili raspoređeni u bazi Mačulišči, gde su avion oštetili beloruski pobunjenici, što znači da su najverovatnije uništeni avion je bio A-50U.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari