jutjubFoto: EPA-EFE/SASCHA STEINBACH

U aprilu 2016, izvršna direktorka Jutjuba Suzan Vojčicki izašla je na pozornicu pred brojnim redovima kreatora na drugom po redu kompanijskom “Samitu kreatora” u Los Anđelesu.

Ovaj događaj je predstavljao okupljanje nekih od najvećih zvezda interneta, a Vojčicki je bila tamo kako bi saslušala njihove probleme i dala povratne informacije.

Počela je time što je hvalila porast broja reklama na Jutjubu i govorila o planovima kompanije da proširi svoje originalne programe.

Ali, kada je počeo deo predviđen za pitanja, suočila se sa salvom kritika ženskih kreatora.

Kako se navodi u novoj knjizi “Lajk, komentar, subskrajb: Pogled na haotični uspon Jutjuba do svetske dominacije” koju je napisao Blumbergov izveštač za oblast tehnologije Mark Bergen a u kojoj se govori o pomenutom sastanku, mnoge kreatorke kažu da se suočavaju sa zlonamernim uznemiravanjem, maltretiranjem i uhođenjem.

Kako kažu, “toksičnost” na platformi je u porastu, a napadi sa kojima se suočavaju na mreži su sve opasniji.

U Bergenovoj knjizi navode se detalji o tome kako je jedna kreatorka rekla da postoji široko rasprostranjeno maltretiranje i objasnila koliko je bila prestravljena kada je jedan kolega Jutjuber postavio neprijateljske video snimke o njoj, “doksirao je” (objavio njene lične informacije onlajn) i poslao brojne ljutite pratioce da je takođe napadnu.

Druga kreatorka je zatim uzela mikrofon i rekla da se suočava sa sličnim problemima.

Ingrid Nilsen, popularna bjuti vlogerka, bila je zaprepašćena kada joj je Vojčicki ponudila samo, kako je rekla, “prazno saosećanje” ali bez posvećenosti rešavanju problema.

“Jutjub jednostavno nije imao odgovor. Znali su da je problem zaista veliki”, rekla je ona.

U intervjuima za Vašington post, kreatori i stručnjaci kažu da ovi problemi i dalje postoje, uprkos tome što su 2019. uvedene nove politike u vezi maltretiranja.

U izveštaju koji je prošlog meseca objavila britanska neprofitna organizacija Centar za suzbijanje digitalne mržnje, navodi se da maltretiranje usmereno protiv žena “cveta” na Jutjubu.

Iako je platforma nedavno izdala zabranu onlajn influenseru za muška prava Endrjuu Tejtu (nakon što je zgrnuo milione zahvaljujući zaradi od reklama), drugi kanali sa sličnom ideologijom redovno objavljuju postove i koriste platformu da povećaju svoju publiku, navodi se u izveštaju.

“Mizoginija je živa i zdrava na Jutjubu. Video snimci koji podstiču dezinformacije, mržnju i otvorene zavere usmerene na žene se često unovčavaju”, zaključuje se u izveštaju.

Vojčicki je odbila ovo da komentariše.

Portparol Jutjuba Džek Malon tvrdi da je platforma posvećena zaštiti od maltretiranja.

“Uznemiravanje i sajber maltretiranje nisu dozvoljeni na Jutjubu, i mi imamo jasne politike koje zabranjuju targetiranje pojedinca uz pomoć pretnji ili zlonamernih uvreda zasnovanih na atributima kao što su rodni identitet i izražavanje”, rekao je on.

“Posvećeni smo rigoroznoj primeni ovih politika podjednako za sve kreatore i ohrabrujemo sve korisnike da označe sadržaj za koji veruju da narušava ova pravila”, dodao je Malon.

Ali, u intervjima za Post, mnoge kreatorke su detaljno ispričale kako miziginistički kreatori mobilizuju svoju publiku da napada određene žene kreatore.

Prema njihovim rečima, ako žena kreator postane viralna, ona će bez sumje postati meta lavine mrziteljskih komentara.

Ako postujete ne Jutjubu kao žena kreator to može da bude nalik hodanju preko minskog polja, rekle su intervjisane influenserke za Post.

“Jutjub će zažmuriti na jedno oko kada je u pitanju bilo šta što dovodi mnogo gledalaca na platformu”, kaže Abelina Sabrina Rios, jutjuberka iz Los Anđelesa.

“Jutjub zanemaruje kada neki od najvećih kreatora izražavaju mizoginiju. Onda i drugi preuzimaju takve poruke i počinju da maltertiraju žene kreatore, što inspiriše i druge manje kreatore da to čine i tako se krug nastavlja”, objašnjava ona.

Akila Hjuz je počela da pravi video snimke na Jutjubu 2007, ali je kasnije napustila platformu delom, kako je rekla, zbog rasističkih i mizoginističkih napada koje je pretrpela.

Hjuz i druge kreatorke kažu da bi Jutjub trebalo više da učini na tome da platforma bude bezbednija za žene.

“Činjenica je da uspeh na Jutjubu za žene nije isti kao za muškarce. Kada žena postane uspešna na Jutjubu, istog trenutka dobija metu na svojim leđima. Jutjub vas tera da stalno postujete, oni žele da postignete uspeh ali neće vas zaštititi kada ga jednom postignete”, zaključuje ona.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari