
Papa Franja je preminuo nekoliko sati nakon sastanka sa potpredsednikom SAD Džej Di Vensom. Ako to nije bio dovoljno loš znak, republikanska kongresmenka Mardžori Tejlor Grin, pomoćnica Donalda Trampa i samozvana „hrišćanska nacionalistkinja“, izgleda da je pozdravila papinu smrt kao znak da je „zlo poraženo“.
U stvari, uprkos nizu sukoba sa Trampovom Belom kućom, papa Franja nije bio liberal, piše u analizi za Gardijan Natalija Toci, direktorka Međunarodnog instituta u Rimu.
Uzdržavajući se od osuđivanja homoseksualizma, on izričito nije odobravao liberalizujući sinodalni put kojim je krenula Katolička crkva u Nemačkoj, koja je 2023. godine donela odluku da crkveni službenici ne mogu biti otpušteni zbog ulaska u istopolne veze ili ponovnog venčanja nakon razvoda.
Što se tiče abortusa, eutanazije, žena i LGBTQ+ prava, Frannja je izneverio velike nade liberala i naprednjaka.
Liberali su, takođe, imali razloga da budu kritični prema papinom stavu o Ukrajini, gde se činilo da Franja saoseća sa ruskim narativom o ratu, sugerišući da je rat izazvao, prema njegovim rečima, „NATO koji laje na kapije Rusije“.
Zbog toga papa Franja nije bio nesklon ukrajinskoj patnji. Papa je, posebno kroz napore kardinala Matea Zupija, neumorno nastojao da posreduje u humanitarnim pitanjima rata, počevši od navodne otmice ukrajinske dece od strane Rusije, zbog čega je međunarodni krivični sud u Hagu izdao nalog za hapšenje Vladimira Putina.
Ali papino političko tumačenje rata za koji je krivio širenje NATO-a, kritikovanje ponovnog naoružavanja Evrope, sugerisanje da bi Ukrajina trebalo da se preda i umanjivanje imperijalnih ambicija Rusije – bilo je problematično.
U tom pogledu, papa koji je rođen u Argentini, je nedvosmisleno bio jedan od najmoćnijih glasova globalnog juga, ako ne i najmoćniji.
Franja nije bio samo prvi papa iz Latinske Amerike, već i prvi neevropljanin koji je vodio crkvu od pape Grgura III rođenog u Siriji u osmom veku.
U tom svetlu treba čitati njegov skepticizam prema spoljnoj politici SAD, simpatije prema Rusiji i kritiku konzumerizma i globalizacije.
Ali, papa Franja nije bio samo moćan glas sa globalnog juga. I on je bio jedinstveno principijelan. Na Bliskom istoku, a posebno u Gazi, bio je nepokolebljiv u svojoj podršci ljudskim pravima i međunarodnom pravu.
Ono što je bilo tako upadljivo nije samo njegov moralni stav, već njegova nepokolebljiva solidarnost sa palestinskom patnjom. Svake večeri zvao je jedinu katoličku parohiju u razorenom Pojasu Gaze.
U širem smislu, Franja se zalagao za međuverski dijalog, resetujući hrišćansko-muslimanske odnose nakon napetosti koje je izazvao njegov prethodnik Benedikt XVI.
Franja se angažovao sa sunitskim liderima, sa prvom posetom nekog pape Zalivu i potpisivanjem dokumenta o ljudskom bratstvu 2019. Njegov domet proširio se i na šiite, njegovim istorijskim sastankom u Nadžafu u Iraku sa velikim ajatolahom Alijem al-Sistanijem 2021. godine.
Franja je, takođe, postao papa globalnog juga tako što je često govorio o zdravlju, siromaštvu, klimi i migracijama.
U svojoj enciklici Laudato Si’ iz 2015. godine, Franja je podigao zaštitu životne sredine na isti nivo kao socijalna pravda u vatikanskoj doktrini.
Tokom pandemije kovid-19, njegovo obraćanje sablasno praznom Trgu Svetog Petra ostaće urezano u srcima i umovima stotina miliona pratilaca.
Kao sin migranata i portparol levice, Franja je bio oštar u kritici Tvrđava Evropa. Njegovo prvo papsko putovanje bilo je na ostrvo Lampeduza, u italijanskom Mediteranu, gde je život izgubilo desetine hiljada ljudi koji su pokušavali da emigriraju u Evropu.
Nedavno je Frannja osudio nehumanost Trampovih masovnih deportacija, dovodeći u pitanje Vensovo izvrtanje katoličkog principa ordo amoris.
Vens je sugerisao da saosećanje treba pokazati prema sopstvenoj porodici i sunarodnicima pre ostatka sveta i naveo ordo amoris kao teološko opravdanje za ono što je moralno neopravdana migraciona politika.
Franja je govorio o pitanjima koja su bliska levici. On je to učinio podržavajući nivo principa koji su retko, ako ikada, demonstrirali lideri globalnog severa ili, u stvari, globalnog juga.
Prošle nedelje sam bila u Bandungu, u Indoneziji, na konferenciji o lekcijama prve afro-azijske konferencije 1955. godine, na kojoj je dogovoreno 10 principa.
Pokrivajući ljudska prava, suverenitet, teritorijalni integritet, nenapadanje i jednakost rasa i naroda, 10 principa Bandunga inspirisalo je novi duh solidarnosti među bivšim kolonizovanim zemljama.
Danas se taj duh čini izgubljenim. Zemlje na globalnom jugu s pravom optužuju globalni sever za licemerje i dvostruke standarde.
Ali oni su često vođeni transakcijama, populizmom, oportunizmom i sopstvenim interesima koliko i zemlje na severu. Oni su nepokolebljivi u osuđivanju kršenja prava i vladavine zakona od strane svojih protivnika, ali mnogo više nerado to čine kada ih počine prijatelji.
I krajnje nerado preduzimaju konkretne akcije u odbrani međunarodnog prava kada bi to moglo naštetiti njihovim interesima.
Franja je bio drugačiji. Bio je blizak uzrocima globalnog juga, ali je prema njima zauzimao nesumnjivo principijelan stav. On je otelotvorio duh solidarnosti sadržan u Bandungskom sporazumu – duh koga sada alarmantno nedostaje.
Kada se 135 kardinala u konklavi sastane za nekoliko nedelja da izaberu sledećeg pontifika, postoji dobar razlog da se veruje da se neće ostvariti apokaliptični pravac putovanja koji želi krajnje desničarski svet MAGA.
Katolička crkva pod Franjom se značajno promenila i nekoliko kardinala koji se smatraju „papabilni“ ili dolaze sa južne hemisfere ili su bliski stavovima koje je Franja oličavao.
Živeti u skladu sa nasleđem pape Franja kao principijelnim glasom globalnog juga neće biti lako.
Ali svetu to treba više nego ikad.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.