Mportal: Abazović namešta aerodrome u Tivtu i Podgorici odanom saradniku Edija Rame 1Foto: Mportal

Namera Vlade Crne Gore i premijera Dritana Abazovića je da albanskom biznismenu Šefketu Kastratiju, vlasniku kompanije „Kastrati” ustupi u koncesiju najpre aerodrom u Tivtu, a potom i podgorički aerodrome.

Kako piše crnogorski Mportal, Kastrati je jedan od najodanijih saradnika premijera Albanije Edija Rame i brojni albanski mediji tvrde da, zahvaljujući bliskim vezama sa Ramom, njegova kompanija dobija na stotine tendera koje raspisuje Vlada Albanije, ali i tamošnje lokalne uprave preko kojih zarađuje stotine miliona evra.

Kastrati je, navodi portal, tokom poslednjih nekoliko meseci više puta dolazio u Crnu Goru, poslednji put pre 10-ak dana, a njegov naredni dolazak je planiran za dane uoči ili nakon potpisivanja Ugovora sa SPC.

Tada će biti finalizirani pregovori oko aerodroma, jer su iz vlasti procenili da će to biti vreme povišenih tenzija zbog ugovora, te da niko neće obratiti previše pažnje na ekonomske teme, ma koliko bile krupne.

Abazovića je sa Kastratijem, najvećim trgovcem naftom u Albaniji i od pre dve godine vlasnikom jedinog međunarodnog aerodroma u Albaniji („Majka Tereza“ u Tirani) povezao upravo albanski premijer Edi Rama. Kastrati bi , ukazuje se, za sve svoje buduće poslove u Crnoj Gori bio odgovoran isključivo njima dvojici, a planovi su veliki.

Da bi došlo do realizacije dogovora sa Kastratijem oko koncesija na aerodrome, Abazovićeva Vlada je na sednici od 8. jula razrešila raniji Odbor direktora Javnog preduzeća Aerodromi Crne Gore, i imenovala novi sastav, na čijem je čelu Eldin Dobaržić, kadar Abazovićeve partije URA. Ostali novi članovi Odbora direktora su Kemal Purišić (Bošnjačka stranka), Slavko Vukčević (SNP), Momčilo Martinović (DPS) i Nebojša Đoković (DF). Odbor direktora će se sastati danas i, prema saznanjima M portala, na dnevnom redu bi se moglo naći i pokretanje smene izvršnog direktora ACG, Gorana Jandreoskog.

Plan je da se na njegovo mesto dovede izvršni direktor koji će biti “poslušniji“ od Jandreoskog, čoveka sa velikim iskustvom u civilnom vazduhoplovstvu, koji ni prošlom Odboru direktora nije želeo da ispunjava političke želje, pa je tihi sukob bio konstantan od njegovog izbora na to mesto.

Vladi je na tom mestu potrebna osoba od poverenja koja će blisko sarađivati sa njima i sa Šefketom Kastratijem u procesu davanja aerodroma u koncesiju.

Za početak, planirano je da Kastrati dobije koncesiju na tivatski aerodrom, kako bi čitava trgovina bila što jeftinija, a da kasnije, kroz dokapitalizaciju i ulaganja preuzme u celosti aerodrom u Tivtu.

Rami i Abazoviću je plan da što više albanskog kapitala investiraju u Crnu Goru i odatle njihovo insistiranje na Open Balkan procesu, jer bi kroz njegove mehanizme sve to bilo značajno lakše sprovesti u delo. Albanski biznismeni bi svoj kapital u Crnu Goru plasirali upravo preko “Kastrati group“.

M portal dalje piše, pozivajući se na pouzdane izvore, da je Abazović  Kastratiju tokom razgovora obećao da će mu, uporedo sa koncesijom na aerodrom, omogućiti dobijanje lokacija i dozvola za gradnju benzinskih pumpi u Crnoj Gori, što je Kastratijev primarni biznis i u Albaniji.

Crnogorski premijer je albanskom biznismenu obećao direktnu komunikaciju sa ministarkom ekologije, prostornog planiranja i urbanizma Anom Novaković Đurović, čiji je zadatak da obezbeedi lokacije i dozvole za gradnju pumpi, kao i sa ministrom ekonomskog razvoja i turizma Goranom Đurovićem, koji bi pomogao oko uvoznih dozvola za naftu.

Takođe, Abazović je Kastratija povezao i sa predsednikom Upravnog odbora Javnog preduzeća Morsko dobro, Blažom Rađenovićem, koji će zajedno sa biznismenom posetiti nekoliko lokacija u zoni Morskog dobra, kako bi se videlo gde se sve mogu graditi turistički kompleksi.

Prema širem planu, Kastrati bi deo ulaganja u Crnu Goru usmerio i na razvoj medija, za početak je reč o radio-televizijskoj stanici i portalu, koji bi građane informisali na crnogorskom i albanskom jeziku.

Kastrati je sličnu stvar pre nekoliko meseci pokušao da odradi u Albaniji, ponudom da otkupi 60 odsto vlasnitšva u „Euronews Albania“ televiziji, koja je deo evropske medijske mreže. Međutim, pre svega nekoliko sedmica, Kastrati je svoju ponudu povukao bez objašnjenja.

U čitavom poslu značajnu ulogu ima Abazovićev prijatelj i nedavno imenovani generalni inspektor Agencije za nacionalnu bezbjednost Artan Kurti, lice dva puta pravosnažno osuđivano na zatvorske kazne, za ubistvo u pokušaju i za nanošenje teških telesnih povreda.

Kurti se već dva puta sastajao sa Šefketom Kastratijem i njegov zadatak u ovom poslu će biti obezbeđivanje logistike policije i bezbednosnih struktura kako bi Kastrati svoj biznis mogao nesmetano da širi u svim delovima Crne Gore.

 

 

Ko je Šefket Kastrati
Šefket Kastrati, poznat i kao „Četi“, počeo je karijeru 90-ih godina prošlog veka kao vozač kamiona (u Albaniji poznatog kako „Ziz“), pišu albanski mediji, a danas je, uz pomoć Edija Rame, zaposeo ključne albanske resurse, od nafte, osiguranja, jedinog međunarodnog aerodroma, puteva, gradnje, vojne imovine, državnih tendera…

Albanski mediji pišu da je „Četi“ čak „monopolizovao pranje novca ključnih kriminalnih grupa u Albaniji“.

„Šefket Kastrati je, prema nekim izveštajima od kojih se plaše Ljuljzim Baša i Edi Rama, ključna veza između šefova kriminalnih grupa koje se bave švercom droge u Albaniji“, kaže se u samo jednom od tekstova od niza u albanskim medijima koji se bave poslovima Šefketa Kastratija.

Njegove građevinske kompanije su, prema albanskim i međunarodnim izveštajima, su najveće „praonice novca“ od droge, trafikinga i ostalih kriminalnih radnji na Balkanu.

Od dolaska na vlast Edija Rame, Kastrati je preko svojih firmi koje se bave trgovinom naftom i osiguranjem dobio preko 600 državnih tendera, vrednih stotine miliona evra.

Samo jedna od tih kompanija dobila je preko 400 tendera, sa marginom profita do 30 odsto. Kastrati je takođe dobio oko 40 tendera samo u Opštini Drač gde je, kako tvrde albanski mediji, u bliskim vezama sa Ljuzimom Berišom, vođom tzv. „dračkog klana“.

Mediji Kastratija nazivaju „car korupcije, veza sa kriminalom, pranja novca, iznuđivanja javnih dobara“, a optužuju ga za lične i poslovne veze sa međunarodnim švercerom droge Antonom Gjinajem, poznatim i kao Pašk Rapi, koji je u aprilu 2021. uhapšen na graničnom prelazu Božaj, po međunarodnoj poternici zbog šverca droge, i nalazi se u zatvoru u Spužu.

Osim što ga građani optužuju da im prodaje najskuplje gorivo na Balkanu, od čije se cene ne zna koliko ide u tzv. „crne fondove“, Kastratijevo ime se pominje i u nekoliko slučajeva ubistava, otmica i ucena.

Pod žestokim kritikama javnosti Šefket Kastrati se našao nakon razornog zemljotresa u Albaniji 2019. zbog toga što je naplaćivao putarinu na auto-putu kojim upravlja, za vozila koja su dolazila preko ili sa Kosova da dopreme humanitarnu pomoć porodicama koje su ostale bez krova nad glavom.

Premijer Rama je tada pokušao da ga odbrani, ali neki izvori tvrde da je nakon saznanja da Kastrati naplaćuje putarinu Rama pozvao „Četija“, urlao na njega da odmah prekine naplatu i naterao ga da donira oko 1,5 miliona evra za oporavak zemlje nakon zemljotresa.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari