Od subote nova pravila za vozače u Hrvatskoj, proverite što se menja pre nego što krenete na put 1Peljeski most BETAPHOTO/HINA/Daniel KASAP

U subotu, 30. jula u Hrvatkoj na snagu stupa Zakon o izmenama i dopunama Zakona o sigurnosti saobraćaja na putrvima kojim se uvode značajne novine u zakonsku regulativu na području bezbednosti u saobraćaju, između ostalog i „dvotočkaši“ poput trotineta, ali i – jahači.

Nova kategorije vozila – lično prevozno sredstvo

Prvi se put zakonski regulira učešće u saobraćaju električnih romobila, električnih monocikla i slično, koji se svrstavaju u posebnu kategoriju vozila, za koju je uveden i zajednički izraz – lično prevozno sredstvo.

Lično prevozno sredstvo je vozilo koje nije razvrstano niti u jednu kategoriju vozila u sklasu sa posebnim propisima, bez sedećeg je mesta, a radni obim motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na prvom putu ne može razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća brzina ne prelazi 25 km/h.

U toj grupi su: monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.

Zbog ovakvog definisanja navedenih prevoznih sredstava i uvođenja novog izraza, prilagođene su i ostale odredbe Zakona koje se odnose na njihovo sigurno učešćeu saobraćaju.

Novi Zakon propisuje pravo i način korištenja površina po kojima se mogu kretati, kao i uslove koje moraju ispunjavati vozila i njihovi vozači

Vozači ličnog prevoznog sredstva sredstva, kao i biciklisti, ne smeju upravljati vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha, čime bi se umanjila mogućnost reagovanja i sigurnog upravljanja vozilom.

U slučaju kršenja propisane obaveze, propisana je novčana kazna u iznosu od 300 kuna (oko 45 evra).

Novim Zakonom, dodatno se propisuju površine kojima je vozačdužan prilagoditi brzinu kretanja vozila. Tako su u Zakon uvedene tzv. „druge površine“, kako bi regulativa i u tom delu bila primenjiva i na nove kategorije vozila.

Uz to, vozačima B kategorije novi Zakon omogućuje upravljanje motornim triciklima na području Hrvatske, uz ispunjavanje određenih uslova.

Privremena nesposobnost za vožnju i obaveza liječnika

Izmenom člana 233. uvodi se obaveza lekara da vozače upozore o privremenoj nesposobnosti za vožnju, koja ne može biti duža od šest meseci.

Lekari su u obavezi da upozorenje evidentiraju i u medicinskoj dokumentaciji.

Po isteku roka o privremenoj nesposobnosti vozač se neće upućivati na ponovni pregled.

Za lekare koji ne obaveste vozača o privremenoj nesposobnosti i/li ne evidentiraju to u medicinskoj dokumentaciji propisane su kazne.

Sankcije su predviđene i za vozače koji upravljaju vozilom u vreme navedeno upozorenjem lekara o privremenom zdravstvenom stanju.

No, ističe se, kažu u MUP-u. kako će odredbe o privremenoj nesposobnosti vozača za upravljanje vozilom stupiti na snagu danom donošenja izmena Pravilnika o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače, koji je u nadležnosti Ministarstva zdravstva. Rok za imenu tog pravislnika je godinu dana.

Novim Zakonom propisuje se i sankcija od 300 kuna za prekršaj vozača upravlja vozilom koje nema kutiju prve pomoći.

Koridor za prolazak vozila hitnih službi

Krizne situacije unazad dve godine ukazale su na nedovoljno poznavanje nužnih reakcija učesnika u saobraćaju, kako bi se hitnim, incidentnim lokacijama pristupilo što lakše i brže.

Stoga novi Zakon jasno definiše koridor za prolazak vozila hitnih službi na saobraćajnicama sa više od dve prometne trake, prilikom nastanka incidentne situacije.

Koridor definisan Zakonom, ujednačen je s ostalim zemljama Evropske unije.

Uvođenje novih pojmova i viša kazna za prekoračenje brzine

Definisani su i novi pojmovi, kao što su „zona saobraćaja u zaštićenoj kulturno-istorijskoj celini i kontaktnoj zoni“, „pomoćna pešačka sredstva“, „jahač“ i „automatizovano vozilo“. Prvi put se reguliše i ušešće jahača u saobraćaju na putevima, a uvodi se i novi pojam koji označava potpuno automatizivano vozilo, odnosno vozilo koje se može kretati na bez prisustva vozača.

Novi Zakon reguliše zabranu parkiranja vozila na mestima namenjenim samo za punjenje električnih vozila i omoguava kažnjavanje nesavesnih vozača, kao i premeštanje vozila koja ne koriste usluge punjenja, a parkirana su na tim mestima.

Proširena je obaveza dostave verodostojnih podataka o osobi koja je upravljala vozilom u traženom trenutku.

Budući da trenutna visina kazne vozače ne odvraća od činjenja prekršaja, novim se Zakonom povećava i iznos kazne za prekršaj neprilagođene brzine (koji se najčešće izriče prilikom događanja prometne nesreće) s 500 na hiljadu kuna.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.