RSE: Kako zvaničnici Rusije predstavljaju demonstracije u Moskvi kao stranu zaveru 1Foto: Beta/AP/Pavel Golovkin (arhiva)

„Američka ambasada u Moskvi aktivno se meša u [naše] unutrašnje stvari; objavila je detaljnu mapu, prikazujući [protestnu] rutu, takozvanu šetnju“, izjavila je portparolka Ministarstva Marija Zaharova na državnoj televiziji u nedelju, 4. avgusta, dan posle tog događaja.

Protesti u Moskvi i pritisak kritičara Vlade da im se dopusti da učestvuju na izborima za Gradski savet sledećeg meseca, pretvaraju se u obračun opozicije i vlasti. Dve uzastopne subote bio je veliki odaziv demonstranata koji su naišli na brutalnu policijsku akciju koja je počistila i učesnike, i prolaznike, piše RSE.

Državna TV je ignorisala prvi veliki protest 27. jula, čak iako je više od 1.300 ljudi završilo u pritvoru, a snimci tog događaja široko bili preneti na društvenim mrežama, u zapadnim medijima i u sve manjem broju nezavisnih ruskih medija.

Dan kasnije, međutim, Vladimir Solovjov, poznati TV voditelj na državnom kanalu „Rosia“, tvrdio je da su organizatori protesta regrutovali ljude izvan Moskve u pokušaju da izazovu reakciju policije i sažaljive vesti.

„To znači da je bilo aktivnog regrutovanja svih mogućih prekršilaca zakona koji su u Moskvu došli samo s jednim zadatkom: da organizuju akcije za zapadnu štampu, za društvene mreže i da pokažu da veruju da su oni ovde glavni“, rekao je on jer su parole protesta u Moskvi „Ovo je naš grad“ i „Mi smo vlast“.

Istog dana REN TV koju kontrolišu poslovne ličnosti – saveznici Kremlja, emitovala je izveštaj u kojem se tvrdilo da su potencijalni opozicioni kandidati za izbore u Gradskoj dumi u Moskvi odlučili da ne učestvuju u demonstracijama, već da su angažovali druge da protestuju umesto njih.

U izveštaju se tvrdilo da su neki opozicioni lideri povezani s američkim obaveštajnim službama i da su organizatori pokušali zavesti neke ljude da se protestu priključe time što su im nudili besplatnu hranu za – kućne ljubimce.

Drugi segment u tom izveštaju bilo je predstavljanje jednog navodnog Ukrajinca koji je zbivanja u Moskvi uporedio s ukrajinskim protestima „Euromajdan“ 2013-14. godine, koji su zbacili ukrajinskog pororuskog predsednika, što ruski državni mediji i danas uporno nazivaju delom „fašističke hunte“.

Pet dana kasnije, 29. jula – piše dalje RSE – REN TV je emitovala još jedan izveštaj, tvrdeći da je otkrila podlu, razrađenu zaveru ljudi izvan Moskve.

„Naš TV kanal je uspeo da otkrije da su spontani protesti dobro organizovani i koordinirani“, rečeno je u emisiji. „Na čelu protesta bili su mladi timovi koje su nadzirali menadžeri društvenih mreža“.

Uoči sledećeg protesta, u subotu, 3. avgusta, gradonačelnik Moskve Sergej Sobjanin, na gradskoj TV „Centr“, tvrdio je da demonstranti planiraju upad u Gradsku većnicu čime su izazvali policiju da preduzme silovite i oštre mere. Organizatori i posmatrači rekli su da su obe tvrdnje bile lažne, dodaje RSE.

Na televiziji „Rosija“ je u subotu u uredničkom komentaru rečeno da su učesnici koji su na demonstracijama bili sa svojom decom, neodgovorni, „očigledno ne brinući o njihovoj bezbednosti“.

„Zavera stranih obaveštajnih agencija“ je stigla sve do najnižeg nivoa jedne od stanica moskovske policije, o čemu priča čovek pritvoren tokom protesta, iako je rekao da je samo bio prolaznik.

Policajac mu je dva dana ponavljao: „Ljudi, vi ništa ne razumete! Kontrolisani ste, CIA manipuliše vama. Protesti su samo početak. Ovo je deo dugotrajne kampanje za svrgavanje vlasti i zauzimanje resursa Rusije“.

Usledila je tvrdnja Zaharove o mešanju Sjedinjenih Država u ruske unutrašnje stvari. To je izjava kakve odjekuju Kremljom još od 2011-12. godine, tokom talasa uličnih protesta zbog izborne prevare i Putinove odluke da se s mesta premijera vrati na mesto predsednika.

Putin je u to vreme optužio tadašnju državnu sekretarku SAD Hilari Klinton da daje „signale“ ruskim aktivistima, a američki Stejt department da podstiče njihov „aktivan rad“.

Uz to je sada barem jedna TV-emisija pokušala da ruske policajce predstavi kao žrtve brutalnih demonstranata. I to je odjek protesta 2011-12. godine, kada je nekoliko ruskih aktivista optuženo za povrede policajaca.

NTV, nekad nezavisni kanal koji sada kontroliše ruski gigant prirodnog gasa Gazprom, objavio je u subotu, 3. avgusta, da je u jednom anonimnom postu na Tviteru bio poziv demonstrantima da ciljaju na rodbinu ili decu policajaca.

Taj TV-kanal je objavio i pismo koje je kružilo Instagramom, navodno ruskih policajaca koji pozivaju na ciljanje dece organizatora protesta. U tom pismu se takođe tvrdi da demonstrante finansiraju stranci.

„Ne jednom smo gledali smrti u lice, braneći interese naše domovine“, piše u tom pismu. „Voljni smo i odlučni da kaznimo one koji je izdaju“.

Usred borbe oko toga kako treba prikazati protestni pokret, sama reč „šetnja“ je poprimila političke konotacije: borac protiv korupcije Aleksej Navaljni i njegovi saveznici sada koriste tu reč da opišu svoje ulične akcije u nastojanju da izbegnu zvanične zabrane neovlašćenih demonstracija jer „šetnja“ nije protivzakonita, zaključuje RSE.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.