Sećanje na neustrašivog borca protiv nejednakosti 1

„Zasluga da neko poput mene, čija je majka prala posuđe po tuđim kućama, postane premijer Indije, pripada doktoru Ambedkaru,“ izjavio je Narenda Modi, predsednik vlade najbrojnije demokratije na svetu, njene druge najmnogoljudnije zemlje i treće ekonomije (mereno paritetom kupovne moći).

                       P { text-indent: 2.5cm; margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); line-height: 150%; widows: 2; orphans: 2; }P.western { font-family: „YHelvetica“; font-size: 12pt; }P.cjk { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 12pt; }P.ctl { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 10pt; }

Premijer Modi je govorio na početku desetodnevnog perioda kojim se u drugoj polovini aprila u Indiji obeležava 125. godina rođenja Dr Bimrao Ramđi Ambdekara (1890-1956), društvenog reformatora, pravnika, ekonomiste, govornika poliglote, učenjaka komparativnih religija i mislioca, u međunarodnoj zajednici poznatog i kao tvorca Ustava Indije, u svetu najobimnijeg osnovnog zakona.

U Indiji ističu kako je Babasahib, kako su Ambedkara od milošte zvali prijatelji, poštovaoci i sledbenici, srušio zidove predrasuda i kastinske dominacije u toj zemlji na početku 20. veka. Postao je primer neustrašivog borca protiv nejednakosti podeljenog sistema i socijalno-ekonomskog razaranja koje je pogađalo stotine miliona stanovnika Indije.

Bio je četrnaesto i poslednje dete u porodici hindu maher kaste, koju su više klase tog vremena smatrale „nedodirljivom“, pa je njegova bitka za društvenu jednakost počela rano, još u osnovnoj školi, u kojoj je, među ostalim poniženjima, sedeo sam na zemlji u jednom kutku i nije smeo da pije vodu sa zajedničke česme.

Babasahib je, međutim, uspeo da bude prvi „nedodirljivi“ koji je stekao diplomu uglednog Elfinston koledža pri univerzitetu u Bombaju, studirao je i na Univerzitetu u Bonu u Nemačkoj, stekao doktorate na Univerzitetu Kolumbija u SAD i Londonskoj školi ekonomije, ušao u Linkoln In, jednu od četiri londonske advokatske komore.

Ambedkar je bio cenjen naučnik u oblasti pravosudnih, ekonomskih i političkih nauka. Oprobao se u mnogim oblastima – ekonomiji, profesuri i advokaturi. Kao nacionalni lider imao je viziju ujedinjene Indije modernosti, poduprte idealima o društvenoj pravdi i jednakosti. Neumorno se borio za politička prava i socijalnu slobodu Dalita („nedodirljivih“) i marginalizovanih grupa.

Po sticanju nezavisnosti Indije, Dr Ambedkaru je kao prvom ministru pravde poverena 27. avgusta 1947. ogromna odgovornost predsedavajućeg Komiteta za izradu nacrta Ustava zemlje sa oko 350 miliona stanovnika na 3,3 miliona kvadratnih kilometara. Sa tog položaja je oblikovao pluralistički i inkluzivni Ustav koji vodi i pokreće Indiju do danas, propisujući podjednaku šansu i slobodu izražavanja za sve građane u sekularnoj demokratiji.

Ustav je ukinuo nedodirljivost i stavio van zakona sve oblike diskriminacije. Ambedkar, strastveni zagovornik prava žena, manjina i društveno diskriminisanih, argumentovano je izlagao svoje stavove i pridobio podršku Ustavotvorne skupštine za uvođenje sistema radnih mesta u javnim službama i koledžima za članove Kasti sa popisa (SC), Plemena sa popisa (ST) i Drugih zapostavljenih klasa.

Kada je stupio na snagu 26. januara 1950, datum koji se u Indiji slavi kao Dan republike, ustav je imao 395 članova u 22 poglavlja i osam dodataka. U međuvremenu je zbog amandmana porastao na 448 članova.

Indijski stručnjaci smatraju da je u pitanju sveobuhvatan dokument za rukovođenje zemljom, jedinstvenom po društvenoj, kulturnoj i religioznoj raznolikosti. Tako Ustav navodi 1,108 kasta i 744 plemena. Nacionalni jezik, hindi je izabran među 114 zvanično priznatih jezika i 216 (prema popisu iz 1991.) materinjih jezika, ali ga koristi manje od trećine stanovnika. Iz Indije potiču četiri religije, hinduizam, budizam, džainizam i sikimizam, dok su u nju, na početku novog doba, došli i zoroastrijanizam (parsi), judizam, hrišćanstvo i islam, sve međusobno veoma različite.

Smatra se da je Ustav Indije doprineo njenoj predstavi kao nezavisne i ujedinjene države. Indija je demokratija s građanskim i grupnim pravima, aktivnim Vrhovnim sudom i uveliko nezavisnim medijima, dostignućima koja je izdvajaju među novooslobođenim državama. Ekonomske reforme, naročito od 1990-tih, su stvorile veliku gradsku srednju klasu (prema različitim kriterijumima preko 250 miliona ljudi), preobrazile Indiju u jednu od velikih privreda koje se najbrže razvijaju u svetu i povećale njen geopolitički uticaj.

No, sloboda od nemaštine i zapostavljenosti ostaju i Ambedkarovi ciljevi koje treba ostvariti. Dalita i ostalih „potlačenih“ ima prema popisu iz 2011, oko 25 odsto, mada je njihov procenat pao sa 60 odsto u 1981. U Indiji je najveća koncentracija ljudi koji, prema međunarodnom nivou siromaštva Svetske banke, žive sa manje od 1,25 dolara dnevno. Najveći broj siromašnih je na selu u kome i dalje živi preko 60 odsto svih Indusa.

Globalna ikona

Ujedinjene nacije su se, prvi put, pridružile obeležavanju sećanja na godišnjicu rođenja BR Ambedkara. U pitanju je „globalna ikona“, društvenog reformatora posvećenog marginalizovanim narodima, izjavila je 13. aprila u NJujorku Helen Klark, čelnica Programa za razvoj svetske organizacije (UNDP). „Privrženi smo nastavku tesne saradnje sa Indijom koja treba da pomogne ostvarenju Agende novog plana razvoja čovečanstva do 2030, kako bi osigurali da Ambedkarova vizija postane stvarnost za siromašne i zapostavljene širom sveta“, kazala je Klark, nekadašnja dugogodišnja veoma spešna premijerka Novog Zelanda i jedna od kandidata za mesto sledećeg Generalnog sekretara UN.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari