Građani protiv ilegalne gradnje: Vozi svoj šleper negde drugde 1Foto: Privatna arhiva

U naselju Stjepan Filipović, 1.500 stanara već mesecima vodi borbu protiv privatnog investitora, koji želi da izgradi dva solitera visine do 80 metara, što bi postojeći problem sa klizištem dodatno pogoršalo.

Grupa stanara nedavno se sastala sa predstavnicima Vlade Srbije, kako bi iskazala svoju zabrinutost u vezi sporne gradnje.

Međutim, stanari ne veruju u uverenja nadležnih, prema kojima zidanje solitera na klizištu, u blizini njihovih zgrada neće ugroziti stanove i njihovu bezbednost. Stanari poručuju da će i ubuduće nastaviti da se bore protiv ovog plana.

„Mi proživljavamo zlostavljanje, gde se pravila i procedure izmišljaju u hodu. Oni uzimaju danak u krvi – i u imovini i u živcima“, rekla je za Danas Jelena Dinić, stanarka koja je pokrenula borbu i okupila grupu stanara sa idejom da stanu na put ilegalnoj gradnji.

„Kada je rađen rani javni uvid, stanari su nadležnima predali 120 primedbi“, rekla je Dinić, dodavši da je Skupštini grada predata i peticija, uz molbu da se povuče predlog plana gradnje.

Prema procenama stanara, ova gradnja bi ugrozila 1.500 punoletnih građana, koji u ovom naselju žive u oko 500 stanova.

„Mi već sad osećamo posledice života na nestabilnom tlu, poput pukotina koje su izraženije u soliterima. Uopšte nemamo poverenja ni u državu, ni u investirora – država ne može da izgradi metro kroji prolazi ovuda zbog rizičnog tla, ali jedan privatni investitor može da gradi solitere“, rekla je Dinić.

„On, doduše, nije odgovoran. Odgovoran je onaj koji je njemu dopustio da ovde gradi“, rekla je jedna od stanarki, objasnivši da građani ovde žele ono čemu je zemljište i namenjeno – a to su površine ili objekti javne namene, kao što su parkovi, bolnice ili vrtići.

Kako objašnjava Dinić, investitor misli da je dovoljno samo da dovede radnike i obeleži mesto trakom, a sve to bez ikakve dozvole. Upravo zbog toga, došlo je i do intervencije policije.

„Pretpostavljamo da su ovo pripremne radnje za građenje, što takođe ne smeju da rade, jer još uvek nije usvojen plan detaljne regulacije, a o građevinskoj dozvoli nema pomena“, ističe Dinić. „To je prosto jedan manir preduzimača, da stvari rade olako, bez dozvole“.

Građani protiv ilegalne gradnje: Vozi svoj šleper negde drugde 2
Foto: Privatna arhiva

„Ne postoji nikakva procena bezbednosti koji oni mogu da urade, a da im mi poverujemo, zato što sve projekte odobrava Komisija za planove, na čelu sa Markom Stojčićem. Oni su odgovorni za sve projekte koji se dešavaju u Beogradu“, objašnjava Dinić. Prema njenim rečima, kriva je Komisija za planove. „Oni su poslednja instanca koja nešto odobrava ili zabranjuje“.

Prema rečima naše sagovornice, ovo nije samo pitanje bezbednosti stanara ovog naselja, već i železničke stanice, koja bi se nalazila na manje od 100 metara od novih solitera.

Grupa stanara prisustvovala je javnoj raspravi, na kojoj, kako kažu, nadležni nisu bili zainteresovani za njihov problem.

„Postoji čovek od 90 godina koji spava na sednici, potpredsednik komisije koji sve vreme provodi na telefonu i u razgovoru sa čovekom do sebe“, priča Dinić.

Iako je u početku deo stanara bio skeptičan, vremenom su se udružili i sada deluju složno. Prema rečima naše sagovornice, stanari su organizovani „po smenama“ – na svakih sat vremena neko se nalazi na spornoj lokaciji.

Na samom početku dežurstava, naseljem je kružila „čuvena crna Škoda“.

„Automobil je kružio po naselju ili osmatrao sa parkinga. Dogodilo se da je vidno iznerviran vozač, razgovarajući telefonom, protutnjao pored prisutnih stanara“, priča Dinić, dodajući da se obratila šefu gradilišta i zatražila mu da kaže „svojim ljudima“ da to više ne rade, ali je on negirao bilo kakvu povezanost sa vozačem Škode.

Građani protiv ilegalne gradnje: Vozi svoj šleper negde drugde 3
Foto: Privatna arhiva

Osim dežurstava, stanari organizuju su tokom proteklih nedelja organizovali i proteste, na kojima je svakog puta bilo sve više ljudi.

„Imamo konsultacije sa svima koji se bave urbanističkim pitanjima. Takođe, u našem timu imamo pravnike i građevinske inženjere“, dodaje Dimić.

Jedan od problema je i to što ukoliko bi došlo do oštećenja ili urušavanja zgrada, stanari bi ostali na ulici jer, kako napominju, predstavnici Dunav osiguranja koji su prisutvovali sednici u Vladi Srbije, ne žele da osiguraju ove stanove.

„Mi ne odustajemo. Investitor može da vozi svoj šleper negde drugde. Ovde niko nije ni lud ni glup, sa nama ne možete ovako“, poručila je za kraj Dinić.