Iz GSP odlazi još 350 vozača 1Foto: Beta/Ana Slović

U potrazi za boljom zaradom vozači autobusa već nekoliko godina odlaze iz Beograda, a od početka septembra Gradsko saobraćajno preduzeće izgubiće još 350 radnika.

Iako su učestali odlasci radnika u inostranstvo, zbog  niskih plata i loših uslova rada postali uobičajeni, ovoliko smanjenje broja zaposlenih može da dovede u pitanje funkcionisanje celog sistema javnog prevoza u glavnom gradu, jer, prema procenama sindikalaca, iako tačnih podataka nema, u GSP trenutno nedostaje bar 1.000 vozača.

– Trenutno GSP ima manje vozača i majstora nego administrativnih radnika, što je apsurd. U administraciji je stalno zaposleno oko 2.000 ljudi, a još 3.000 njih radi na ugovor od 24 meseca. Majstora ima svega 300, a vozača oko 2.000, što nije ni približno potrebnom broju. Optimalno bi bilo četiri vozača po svakom vozilu, što znači da je potrebno bar 3.500 zaposlenih vozača – tvrdi Nebojša Aleksić, predsednik sindikata Sloga GSP. On dodaje da masovni odliv vozača traje već tri godine, a osim vozača, odlaze i iskusni i obučeni majstori, mehaničari, autoelektričari.

Aleksić kaže da je rukovodstvo, kako bi anuliralo manjak radnika, dodatno opteretilo vozače, a istovremeno i smanjilo broj vozila na ulicama.

– Prošle godine je uvedeno osmočasovno radno vreme, šest dana u nedelji. Po izlasku iz letnjeg reda vožnje broj vozila u saobraćaju nije povećan, a ove godine je tako umanjeni broj i dodatno smanjen. I pored toga se manjak vozača i dalje oseća – navodi Aleksić.

Nezadovoljni visinom zarada ali i uslovima rada, naši vozači odlaze preko agencija, grupno ili pojedinačno, najčešće u Nemačku i Sloveniju, ali i Češku, Slovačku, Hrvatsku. „Agencije snose troškove smeštaja, nalaze posao i obezbeđuju potrebne papire, a kada ispune obaveze, vozači kroz platu vraćaju dug, i polako se snalaze dalje“, priča Aleksić. Kako kaže, novozaposleni u preduzeću beogradskog prevoznika „ispeku zanat“ na „ionako lošim autobusima“, pa posle dve godine, koliko su u obavezi prema ugovoru, i oni odlaze u inostranstvo kao „gotovi vozači“.

Jedini način da se radna snača zadrži, kažu sindikati, jeste da se za početak povećaju plate, koje se sa proseka od 45.000 „nisu makle godinama“.

– Nismo se pomerili sa „mrtve tačke“, osim te jednokratne solidarne pomoći koju smo nedavno dobili kao i sva komunalna preduzeća. Iako se osnovica nije menjala, poslednja plata nam je realno bila manja za oko tri do četiri hiljade, kaže predsednik SOS sindikata Ivan Mihajlović.

Prema njegovom mišljenju, zbog toga i ne čudi masovni odlazak vozača ali i majstora, čija je prosečna plata oko 40.000 dinara. Dobro obučeni majstori iz GSP zato odlaze kod privatnih poslodavaca, koji njihov rad plaćaju daleko više.

– Većina nas radi sa jednim slobodnim danom, što je kršenje Zakona o bezbednosti saobraćaja, koji predviđa dva slobodna dana uz osmočasovno radno vreme- napominje Mihajlović i dodaje da GSP na sve načine pokušava da dopuni broj vozača, te da je konkurs za zapošljavenje stalno otvoren poslednjih godinu dana. „Primaju se čak i vozači C kategorije, koji se kasnije preko agencije obučava za prelazak na D kategoriju“, navodi on i dodaje da se uglavnom zapošljavaju na ugovor od dve godine, za čije eventualno kršenje su predviđeni visoki penali.

Radnici koji će od septembra napustiti GSP, objašnjava Mihajlović, zapravo su se na taj korak odlučili još prošle godine, ali su do sada samo „čekali papire“. Kako navodi, poslednjih meseci firmu mesečno napusti 20 do 30 radnika. Ukoliko se taj trend nastavi, smatra on, ali i katastrofalno loše održavanje vozila, opstanak gradskog prevoznika ubrzo bi mogao da bude doveden u pitanje. Ni Grad kao osnivač, međutim, ne trudi se da se stanje u tom javnom preduzeću popravi, već donosi odluke koje idu u korist privatnih prevoznika.

– Do kraja godine će, po planu sekretarijata za saobraćaj, linije na potezu 600 i 700 biti ustupljene privatnim prevoznicima. Može da se očekuje da će to ustupanje linija samo da se nastavi. Inače se podela linija vrši tako da se privatnicima dodeljuju one duže, sa većom kilometražom, dok javno preduzeće dobija šta ostane- navodi Mihajlović, koji smatra da su opravdane spekulacije da će na taj način, malo po malo, sav javni prevoz u Beogradu, preći u ruke privatnika.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari