
Nastavnici i roditelji učenika Zemunske gimnazije juče su dobili mejl od direktorke škole Valentine Vukmirović Stefanović, u kome ih obaveštava da bi nastava u redovnim okvirima trebalo da počne od ponedeljka, 7. aprila.
U suprotnom, navodi se u direktorkinom mejlu, đaci rizikuju da idu na razredni ispit ili da ponavljaju razred.
„Poštovani članovi Nastavničkog veća, posle razgovora sa predstavnicima Školske uprave Beograd i Ministarstva prosvete 2. aprila 2025. godine prenosim vam sledeće informacije. Kako bi se završila školska 2024-2025. godina u redovnim okvirima, nastava bi trebalo da počne 7. aprila 2025. godine. Ukoliko se to ne realizuje, ostaju razredni ispiti kao mogućnost završetka godine redovnim putem. Posle toga nemoguće je završiti školsku godinu redovnim načinom školovanja, koja bi se nažalost u tom slučaju ponovila“, piše u mejlu koju su reakciji Danasa poslali najpre roditelji, a potom i jedna nastavnica Zemunske gimnazije.
Direktorka je zamolila, da imajući u vidu navedeno, nastava počne 7. aprila dok nastavnici kažu da im nije jasno na osnovu kog dopisa je to naloženo.
– Nismo dobili zvaničan dopis Ministarstva prosvete i ne znamo na osnovu čega se traži da sa nastavom počnemo od ponedeljka. Zemunska gimnazija je i dalje u blokadi. Neki od nastavnika drže onlajn nastavu, ali joj, koliko znamo, učenici ne prisustvuju – kaže profesorka Sanja Štrbac.
Ona ističe da je direktorkinom mejlu prethodilo njeno obraćanje zaposlenima, u kome ih je usmeno informisala o detaljima sastanka koj je održan u Školskoj upravi Beograd.
Na tom sastanku je navodno rečeno da je 7. april poslednji rok za povratak na redovnu nastavu, čime bi se izbegla opasnost da školska godina propadne ili da đaci polažu razredni ispit.
Direktorka Zemunske gimnazije do objave ovog teksta nije odgovorila na pitanje Danasa da li je gore pomenute informacije dobila u pisanoj ili samo u usmenoj formi od predstavnika Ministarstva.
Ni iz Ministarstva nisu pojasnili da li stoje iz navoda na koje se poziva Vukmirović Stefanović.
Direktori dve beogradske škole su potvrdili za Danas da dopis sa ovakvom sadržinom nisu dobili iz Ministarstva prosvete, već da je stiglo obaveštenje u vezi sa nadoknadom nastave.
Šta piše u novom dopisu Ministarstva prosvete?
Iz njega se, kažu direktori, može zaključiti da je Ministarstvu stalo da se propušteno po svaku cenu nadoknadi na bilo koji način, kako bi se privela kraju tekuća školska godina.
U tom dopisu, u koji je Danas imao uvid, Ministarstvo upućuje nastavnike na pravilnik o posebnom programu vaspitanja i obrazovanja, koji je bio u funkciji podrške nastavnicima da u slučaju neposredne ratne opasnosti, ratnog stanja, vanrednog stanja i drugih vanrednih okolnosti.
„Budući da učenici osnovne i srednje škole, u određenom broju škola nisu obuhvaćeni redovnim radom u okviru školskog kalendara zbog obustave nastave ili skraćivanja časova, može se smatrati da se njihovo učenje ostvaruje u okviru vanrednih okolnosti. Navedeni pravilnik može biti jedna od osnova za planiranje neposredne nastave i učenja u određenim školama, odnosno određenim odeljenjima i na nivou određenih nastavnih predmeta“, piše u dopisu.
Dodaje se da je „i pored ove korisne programske osnove, odluka nastavnika, odnosno stručnog tima, od presudnog značaja kako će izgledati proces učenja učenika do završetka određenog razreda“.
Pravilnik, podsetimo, propisuje da je „u slučaju neposredne ratne opasnosti, ratnog stanja, vanrednog stanja ili drugih vanrednih okolnosti, dozvoljeno odstupanje do 20 odsto od propisanog plana i programa nastave i učenja.
Ministarstvo je navelo i da je analiza procesa i produkata u izradi planova nadoknade nastave do kraja drugog polugodišta školske 2024/2025 godine, pokazala da timovi nastavnika u navećem broju dokumentuju razumevanje značaja usvajanja ključnih pojmova i ishoda učenja na osnovu koih se dalje može planirati nastavni rad, a sve u naboljem interesu učenika.
„Planovi nadoknade iz navećeg broja škola su izrađeni sa punom stručnošću, posvećenošu i odgovornošću nastavnika, kako u pogledu konkretizacije, tako i u pogledu razumevanja značaja ključnih oblasti i znanja, pri čemu se potencira na individualizovanom pristupu u radu, što je jedini ispravan pristup u nastavi. Imajući u vidu sadržaj analiziranih planova nadoknade nastave, jasno se uočava da je pred školama intenzivan, dinamičan i višeslojan rad i koordinacija školskih aktivnosti koje je potrebno realizovati do kraja nastavne godine, da bi se učenicima osnovnih i srednih škola omogućilo da uspešno pristupe završnim i maturskim ispitima koji prethode sledećim nivoima obrazovanja“, navodi se u dopisu Ministarstva prosvete.
Nadležni upućuju i na sajt Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, na kome su nastavnicima i učenicima dostupni sadržaji za proveru usvojenosti znanja, a posebno sadržaji koi se osnose na pripremu završnog ispita na kraju osnovne škole.
Kažu i da većina škola poseduje primere nastavnih jedinica, odnosno primere aktivnosti i sadržaja u okviru platformi učenja koje su korišćene u periodu vanrednog stanja, koji se u značajnoj meri mogu koristiti sada i u narednom periodu kao podrška u učenju, da bi se kompenzovao nedostatak komunikacie nastavnika i učenika tokom perioda obustave nastave.
„Podsećamo nastavnike na široke mogućnosti timske nastave, integrativnog, tematskog pristupa u planiranju dva ili više nastavnih predmeta kroz projeke u nastavi i projektnu nastavu, čime se pomaže razvodu ključnih i međupredmetnih kompetencija. Organizacija timske nastave u kojoj dva ili više nastavnika sa različitim zaduženima u procesu učenja može biti jedno od ključnih organizacionih rešenja u periodu kada je potrebno nadoknaditi što veći broj nerealizovanih časova“, ističe se u dopisu.
„Podržavamo škole koje su obuhvaćene projektom obogaćenog jednosmenskog rada da ova projekat modifikuju i usmere kao procesima nastave i učenja do kraja drugog polugodišta, umesto ka vannastavim aktivnostima, iako godišnjim školskim elaboratima to nije bilo predvideno, jer aktuelna situacija u školama zahteva promenu prioriteta, a sve sa ciljem uspešnog završetka školske godine“, stoji u dopisu.
Ministarstvo na kraju poručuje da planovi nadoknade treba da se redovno dostavljaju nadležnoj školskoj upravi, kao i izveštaji o nadoknadama odmah po realizaciji, odnosno za svaki prethodni mesec, što je važno zbog obračuna plata.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.