"Da li neko treba da umre za volanom?": Protest zaposlenih u GSP u Pionirskom parku, isplivali mnogi problemi javnog prevoza u Beogradu 1Foto: FoNet/Marko Dragoslavić

Radnici Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) Beograd održali su danas protest ispred Predsedništva Srbije, nezadovoljni uslovima rada, radnim vremenom, kolektivnim ugovorom i visinom plata,.

Dodatno, zaposleni tvrde da su rukovodioci pogona jutros zabranili obezbeđenju da izdaje propusnice za izlazak iz firme, kako bi sprečili radnike da se pridruže protestu.

– Tačno je da mnogim kolegama nije dozvoljeno da izađu iz kruga pogona u kom rade, ali se ipak oko 150 ljudi okupilo ispred Predsedništva. Izneli smo zahteve koje smo Predsedništvu već predavali dva puta, a naredne nedelje poslaćemo ih i novoizabranom gradonačelniku Šapiću. Tražimo najpre promenu kolektivnog ugovora, promena koeficijenata radnika na održavanju, vozača i otpravnika. Problem je i radno vreme vozača, koji sada rade šest dana, iako u kolektibnom ugovoru stoji pet radnih dana. Tako radimo jer nema dovoljno ljudi, radnici masovno odlaze a dosta ih planira tek da ode. Radnici održavanja odlaze zbog male plate i loših uslova rada. Prema nezvaničnoj proceni fali skoro 300 vozača, slično je i u održavanju. Dešava se da u večernjoj smeni nemamo ni jednog mehaničara u smeni, tako je bilo prošlog meseca svakog vikenda u mom pogonu, kaže za Danas jedan od zaposlenih u GSP-u.

On napominje da boljitka nije bilo ni od potpisivanja poslednjeg kolektivnog ugovora u decembru prošle godine.

– Zbog takvog radnog vremena, otkazivanja i promene smena, veliki broj ljudi ima problema sa zdravljem, preumorni su, sve je više obolelih od visokog pritiska, povišenog šećera, tegoba sa kičmom. I ako se nešto ne bude rešilo u narednom periodu, situacija će biti još gora, a kritična je već sada. Dešava nam se, primera radi, da linija 9a koja je sada uvedena umesto tramvaja, do Slavije do Banjice trebalo bi da radi 10 vozila, a ide samo šest polazaka. Dodatno se desi da se neko pokvari, isključi iz saobraćaja, i ta linija ostaje sa tri-četiri vozila, pa se tamo šalju solo autobusi umesto tramvaja „španaca“, jer jednostavno nemamo šta ni da vozimo. U održavanju nema delova, nema alata, a skoro sve je prepušteno privatnicima, a tu ima i izvlačenja para, priča sagovornik Danasa.

Kako kaže, pritisci i šikaniranja radnika su ustaljeni, na šta se oni žale već mesecima.

– Čim se neko pobuni, tu su pritisci, premeštanje u druge pogone, menjanje smena, da mu se stavi do znanja da se smiri. I sada je bilo poziva da ljudi ne dođu na protest, insinuacija da je u pitanju politički skup. Međutim, ovo nema veze sa politikom, mi jednostavno ne možemo više da trpimo šta nam se dešava, a u svemu trpe građani i putnici, zaključuje jedan od zaposlenih, koji je prisustvovao skupu.

Vozač Filip Brčić rekao je Fonetu da je osnovna plata, bez dodataka, 36.000 dinara i naveo da su zaposleni u GSP dobili „mala, beznačajna povećanja“ koja nisu dovoljna za normalan život. Podsetio je da je pre sedam ili osam godina radno vreme vozača povećano na osam sati i da su dobili obećanje da će zbog toga imati dva slobodna dana nedeljno, a da danas imaju samo jedan slobodan dan i rade osam sati.

Naveo je da mnogo vozača u GSP ne može da prođe lekarski pregled zbog zdravstvenih problema i upitao da li neko treba da umre za volanom da bi nadležni zaključili da se takve stvari „dešavaju“.

Brčić je rekao da probleme zaposlenih mogu da reše rukovodstvo GSP i reprezentativni sindikati, „koji nisu pokazali želju da nešto promene“.

Vozač Sima Šarik je rekao da sa toplim obrokom vozači ne mogu da zarade više od 65.000 dinara, a da su navodi o platama od 85.000 ili 90.000 dinara „mazanje očiju“.

Naveo je da direktor pogona u GSP ima 155.000 dinara platu, a da vozač noćnih linija ima toliku platu, „ali sa kartama, a bez karata 105.000 dinara“.

Dodao je da bi vozači na noćnim autobuskim linijama trebalo da imaju 160.000 dinara, a da bi vozači na dnevnim linijama bili zadovoljni i sa 100.000 dinara.

Istakao je da sindikati „iskamče“ novac od Grada za povećanje plata, ali da zaposleni to povećanje ne vide i zaključio da se na protestu nisu pojavili „oni koji su siti“, odnosno predstavnici dva reprezentativna sindikata koji su „u banjama i otišli more“.

Zaposleni u GSP najavili su novi protest za sedam dana ukoliko im se uslovi rada ne poboljšaju.

„Svaki radnik koji se pobuni istog momenta dobija otkaz ili lošije radno mesto“

USS “Sloga” GSP oglasio se saopštenjem u kom tvrdi da su jutros rukovodstvo GSP i direktori saobraćajnih pogona sprečavali da njihovi nezadovoljni radnici održe današnji protest, tako što su radnicima obezbeđenja naložili da ne izdaju propusnice za izlazak iz pogona.

– Iako je protest organizovan spontano i od strane nezadovoljnih radnika, kao predsednik Sindikata Sloga u GSP Beograd podržavam nezadovoljstvo, jer sam i sam žrtva nezakonitog premeštanja iz Saobraćajnog pogona Karaburba u pogon Zemun, isključivo zbog svog sindikalnog angažmana i što sam zahtevao i tražio veće plate i bolje uslove rada za radnike, tvrdi predsednik tog sindikata Miša Božić.

On za Danas kaže da je premešten u drugi pogon, gde mu je fizički nemoguće da ujutru stigne na posao gradskim prevozom, jer putuje više desetina kilometara od kuće.

– A ako radnik zakasni u toku meseca više od 30 minuta, naravno da se kažnjava procentom od plate, uz nemogućnost da se ti minuti nadoknade. Ali se to odnosi na one koji se bune, a drugi mogu da dođu i odu kada hoće. Svaki radnik koji se pobuni istog momenta dobije ili otkaz ili lošije radno mesto u neki udaljeni pogon. Uslovi rada su ispod svake časti i ljudskosti, vladaju mobing i javašluk. Jutros je direktor pogona zabranio obezbeđenju da nam izda propusnice da izađemo iz firme. Na okretnicama gde su otpravnici naređeno je da kontrolišu ljude i ne dozvoljavaju da se neko isključi ranije ili ode na drugi način. U restoranu za ishranu je bio direktor pogona pred 50 radnika i otvoreno je rekao da je lično zabranio da bilo ko ode iz firme. Pitali smo ga šta ako nekome pozli, ali njega to nije interesovalo, tvrdi Božić i dodaje da „ljudi ćute iz straha“ te da poseduje dokumentaciju o „mnogo malverzacija u firmi“.

Danas je pokušao da od rukovodstva GSP Beograd dobije komentar na ovakve tvrdnje, kao i potvrdu da je radnicima zaista zabranjeno da u vreme planiranog protesta izađu iz kruga firme, ali zvaničan odgovor još nismo dobili.

Među odgovorima koje očekujemo su i oni koji se tiču kršenja kolektivnog ugovora u delu o radnim satima, zatim broju radnika, kako vozača tako i onih na održavanju, koji nedostaju gradskom prevozniku, kao i da li i kada može da se očekuje eventualno potpisivanje novog kolektivnog ugovora.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.