Efektiva: JKP Infostan nastavlja sa nezakonitim ponašanjem na štetu građana 1Foto: Dejana Majstorović (ilustracija)

Udruženje potrošača Efektiva upozorava javnost da JKP Infostan tehnologije nastavlja sa višestrukim nezakonitim ponašanjem na štetu građana, koje sada poprima više nego ozbiljne razmere.

Problematično ponašanje sa sastoji u nastavljanju politike slanja opomena pred utuženje i pokretanja izvršnih postupaka radi prinudne naplate mesečnih potraživanja iz poslednjih godinu dana koja su uredno plaćena, to jest u  upornoj primeni obustavljenog, prevarnog sistema knjiženja koji uplate građana za tekuća potraživanja preusmerava na najstarija neplaćena potraživanja koja mogu biti i zastarela. Zatim, ustanovljavanje politike neodgovaranja na reklamacije građana, pisanje predloga za izvršenje bez JMBG brojeva i datuma rođenja izvršnih dužnika, kao i na korišćenje advokata za pisanje opomena pred utužnje, a potencijalno i za pisanje predloga za izvršenje, što sa sobom nosi opasnost od povećanja troškova izvršnog postupka za najmanje 6.000 dinara, navodi se u saopšetnju.

Kao što je javnosti poznato, JKP Infostan tehnologije je u maju 2018. godine, posle šest godina odustao od nezakonitog, na obmani potrošača zasnovanog saldo sistema knjiženja uplata, koji je kroz manipulaciju podacima na računima (uklanjanje oznaka meseca i godina sa priznanica i uplatnica kao sastavnih delova računa koji se prilikom plaćanja otcepljuju od ostatka računa) i stavljanje uvek istog poziva na broj omogućavao Infostanu da simuluje sebi zakonski osnov iz člana 312 Zakona o obligacionim odnosima, to jest da uplate za tekuće mesece proknjižava na najstarija potraživanja, koja mogu biti i zastarela. Infostan je ovakav sistem primenjivao čak i onda kada su potrošači plaćali svoja mesečna zaduženja opštim uplatnicama i elektronskim putem, uz navođenje svrhe uplate (mesec i godina za koju se plaća), pa je onda utuživao građane radi naplate mesečnih obaveza koje su uredno izmirene a sa vrlo očiglednim ciljem naplate zastarelih potraživanja.

Bez obzira na to što je Infostan, pod pritiskom nekoliko udruženja potrošača vratio prvobitni sistem knjiženja koji je važio do oktobra 2011. godine, a što znači da je na priznanice i uplatnice vratio uklonjene oznake meseca i godine i vratio različitost poziva na broj od meseca do meseca, ovo javno komunalnu preduzeće za objedinjenu naplatu komunalnih usluga i dalje istrajava na primeni nezakonitog saldo sistema, pa i dalje šalje opomene pred utuženje za uredno plaćene račune zaključno sa aprilom 2018. godine, a što je najgore, opomene se u nekim slučajevima odnose i na plaćene račune od maja 2018. godine pa nadalje – kao da sistem knjiženja uopšte nije promenjen.

Udruženje Efektiva navodi i da je primetno je takođe da je Infostan poslednjih meseci počeo da pribegava neodgovaranju na reklamacije građana, što je zakonski prekršaj iz člana 160 Zakona o zaštiti potrošača. S obzirom na količinu pritužbi na ovakvo ponašanje, možemo slobodno da kažemo da se ne radi tek o pojedinačnim propustima već o veoma drskoj, promišljenoj politici Infostana.

Podaci Efektive pokazuju da Infostan na ovaj način prevashodno ignoriše po sebe vrlo neugodne, ali osnovane zahteve građana za preknjižavanje njihovih uplata, a sa ciljem da prinudnim putem, preko izvršitelja, izdejstvuje duplu naplatu potraživanja za iste, uredno plaćene mesece.

Međutim, Infostan ignoriše i druge vrste reklamacija, na primer za prevođenje računa sa prethodnog vlasnika na novog vlasnika. Zbog ovakvog ponašanja, članovi Efektive su samo u prošlih mesec dana podneli tri prekršajne prijave protiv Infostana i odgovornih lica u Infostanu, radi njihovog kažnjavanja.

Iz utuženja, tj. predloga za izvršenje na osnovu verodostojne isprave, vidljivo je da su baze podataka Infostana neažurne i da verodostojne isprave na osnovu kojih Infostan pokreće izvršne postupke pred javnim izvršiteljima ne sadrže sve podatke koje moraju da sadrže što se tiče identiteta izvršnog dužnika, pa smo imali i slučaj da je Infostan utužio dužnika sa JMBG brojem 9999999999999 i datumom rođenja 99.99.9999. Po ovakvim „verodostojnim ispravama“ i predlozima za izvršenje javni izvršitelji po zakonu uopšte ne smeju da postupaju, što pojedini izvršitelji u trci za zaradom (novcem od poveriočevog predujma) ne poštuju, pa će zbog toga snositi zakonske posledice.

U poslednjih par meseci primetno je da Infostanove opomene pred utuženje potpisuje advokat, što ukazuje da će se to dešavati i sa predlozima za izvršenje. Ovakva praksa je nepoštena i štetna po javni interes, s obzirom da Infostan kao javno preduzeće ima sopstvenu pravnu službu koja radi za platu, i nije mu uopšte potrebno da za sastavljanje opomena i predloga za izvršenje plaća advokate – sasvim izvesno na štetu budžeta, tj. od javnog novca od kojeg se Infostan finansira.

Ovakva praksa je i veoma štetna po utužene građane, jer će se advokatski troškovi sastavljanja predloga za izvršenje u iznosu od 6.000 dinara svaljivati na njih. Inače, cela ova situacija već je viđena u ponašanju Informatike, javnog komunalnog preduzeća za objedinjenu naplatu iz Novog Sada, koje pomenute advokatske troškove naplaćuje od dužnika u izvršnom postupku.

Nepošteno ponašanje Informatike raskrinkao je revizor 2014. godine (dokument je javno dostupan), koji je čak našao da predloge za izvršenje uopšte ne sastavlja advokat nego Informatikina pravna služba, a da Informatika i advokat novac od naplaćenih troškova dele na ravne časti. Imamo nepobitan utisak da ćemo se i u Beogradu suočiti sa ovakvim scenarijem, tim pre što vidimo da advokatske opomene pred utuženje, koje Beograđani ovih dana dobijaju, ne šalje advokat Miloš R. Vučković već sam Infostan, pri čemu u opomeni nema ni advokatskog pečata ni njegove adrese – samo njegov faksimil, zaključuje se u saopštenju Efektive.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari