Izmučeni, izgladneli i uplašeni zatočenici logora u BiH: Sa izložbe fotografija "Sloboda" Rona Haviva 1Foto: Ron Haviv

“Rat nas podseća koliko smo i sami fragilni i u kojoj meri ideja slobode može biti privremena za sve nas”, Ron Haviv, 2020.

Ovo je deo iz uvodne reči Rona Haviva, višestruko nagrađivanog fotoreportera, iz publikacije “Sloboda”, koja govori o istoimenoj izložbi koju građani i građanke mogu da pogledaju do 16. juna u beogradskom Endžio Habu.

Izložba fotografija “Sloboda” prikazuje zatočenike u logorima tokom rata u Bosni i Hercegovini, ali i spajanje zatočenika sa porodicama nakon razmene između Vojske Republike Srpske (VRS), Armije RBiH i Hrvatskog veća odbrane (HVO).

Izmučeni i izgladneli, uplašeni i izbezubljeni zatočenici na Havivovim fotografijama opisuju sve grozote rata u bivšoj Jugoslaviji.

U logoru Heliodrom kod Mostara, koji je bio pod upravom HVO, Haviv je u maju 1993. slikao zatočenike kako su postrojeni u plavoj odeći;

Zatočenike u logoru Manjača kod Banja Luke, koji je bio pod upravom VRS, fotografisao je te 1992. kako tik jedan uz drugog sede na podu, na nekim bednim prostirkama.

Na licima im se vidi strah i neverica zbog onoga što su doživeli.

Svi u vunenim čarapama, sa uredno složenim istrošenim cipelama pored prostirki gledaju u fotoaparat Rona Haviva dok im on hvata svaku boru na izmučenim licima.

Potresne scene zatočenika u logoru Trnopolje kod Prijedora, koji je takože bio pod upravom VRS, uhvatio je svojim fotoaparatom Haviv u avgustu 1992. godine.

Vidi im se svako grebro koliko su izgladneli na vrelom avgustovskom suncu.

Scene sreće i zadovoljstva ovekovečio je Haviv nakon što su se zatočenici vratili u srpsko selo kod Mrkonjić Grada i sastaju se sa porodicama, avgust 1992.

Suze radosnice i zagrljaji dočekali su ih od svojih porodica, prijatelja…

Jedna fotografija izaziva posebnu emociju – kada je otac zagrlio ćerku u Jajcu, avgusta 1992. godine.

Izložbu “Sloboda” priredila je nemačka organizacije forumZFD, kancelarije Sarajevo i Beograd, u partnerstvu sa prijedorskom Fondacijom za izgradnju kulture sjećanja, Fondacija IKS, u okviru obeležavanja 30 godina od početka rata u BiH.

Haviv je u poslednje tri dekade pokrio više od 25 konflikata u preko stotinu država.

Javnosti je poznata jedna od najautentičnijih fotografija autora Rona Haviva koja je slikana u Bijeljini, 2. aprila 1992. godine i kojom je fotograf upoznao svet sa brutalnošću Arkanovih ljudi.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari