Koje mere za sprečavanje kovida treba da sprovode škole, učenički i studentski domovi? 1foto EPA-EFE/Alessandro Di Marco

U susret predstojećoj školskoj godini Institut za javno zdravlje „Dr Milan Jovanović Batut“ pripremio je set preventivnih mera kojih treba da se pridržavaju učenici i zaposleni u školama, učeničkim i studentskim domovima radi prevencije kovida.

Bez obzira na epidemiološku situaciju obavezna je primena opštih mera prevencije zaraznih bolesti uključujući i kovid 19, a one podrazumevaju sanitarno-higijenske mere u školskoj sredini i ustanovama učeničkog i studentskog standarda, kao i respiratornu higijenu.

„Batut“ je takođe propisao i posebne mere za sprečavanje i suzbijanje infekcije virusom korona.

POSEBNE MERE ZA SPREČAVANJE I SUZBIJANJE KOVIDA

1. Vakcinacija kao specifična mera prevencije kovida se preporučuje svim osobama starijim od 12 godina u skladu sa Stručno-metodološkim uputstvom za vanrednu preporučenu imunizaciju protiv kovid19 u Republici Srbiji.

2. Lica obolela od zarazne bolesti kovid19 izoluju se i leče u objektima koji su posebno određeni i pripremljeni za izolaciju i lečenje obolelih. Izuzetno lica kod kojih je testiranjem utvrđeno prisustvo virusa SARS-CoV-2, a kod kojih nije utvrđeno prisustvo nijednog simptoma ili znaka zarazne bolesti kovid 19, odnosno kod kojih težina bolesti ne zahteva lečenje u bolničkim uslovima, izoluju se i leče u kućnim uslovima u trajanju od sedam dana, a izolacija se prekida bez testiranja. Obolela lica sa primarnom ili sekundarnom imunodeficijencijom se izoluju u trajanju od 14 dana, a stanje imunodeficijencije utvrđuje lekar primarne zdravstvene zaštite.

3. U slučaju pojave potvrđenih slučajeva zaraze u školama, učeničkim i studentskim domovima, uprava ustanove je u obavezi da obavesti epidemiologa teritorijalno nadležnog instituta/zavoda za javno zdravlje ili druge nadležne ustanove (Zavod za zdravstvenu zaštitu studenata) koji propisuje mere suzbijanja infekcije.

PRIMENA SANITARNO-HIGIJENSKIH MERA U ŠKOLSKOJ SREDINI I USTANOVAMA UČENIČKOG I STUDENTSKOG STANDARDA

Sanitarno-higijenski uslovi podrazumevaju pristup i dostupnost:

– vode za piće u dovoljnim količinama za sve i uvek kada postoji potreba;

– dovoljnom broju čistih i funkcionalnih toaleta odvojenih po polu i snabdevenih potrošnim materijalom za sve i uvek kada postoji potreba;

– dovoljnom broju funkcionalnih uređaja za pranje ruku snabdevenih vodom i sapunom za sve i uvek kada postoji potreba.

U školskoj sredini i drugim ustanovama potrebno je redovno sprovoditi sledeće sanitarno-higijenske mere:

1. Redovno pranje ruku

Edukovati učenike, nastavno i nenastavno osoblje o značaju redovnog pranja ruku i o tome kako se pravilno održava higijena ruku u cilju sprečavanje širenja infekcije, demonstracijom i postavljanjem postera, kao podsetnika o pravilnom pranju ruku, na svim mestima gde se ruke peru. Edukovati ih da ne dodiruju oči, nos i usta neopranim rukama. Čas odeljenskog starešine iskoristiti za edukaciju učenika.

Kako? Vodom i sapunom u trajanju od najmanje 20 sekundi ili upotrebom dezinfekcionog sredstva na bazi 70 procenata alkohola. Dezinfekcija ruku sredstvima na bazi 70procenata alkohola ne može zameniti pranje ruku vodom i sapunom ukoliko su ruke vidno zaprljane. Posle tri do četiri izvršenih dezinfekcija ruku, obavezno oprati ruke vodom i sapunom.

Kada? Obavezno pri ulasku u školu, pre jela, posle odlaska u toalet, pre spremanja hrane, nakon obavljanja respiratorne higijene (istresanja nosa, kašljanja u maramicu itd.), posle igre (na primer posle velikog odmora, posle časa fizičkog vaspitanja) i maženja životinja, kada su ruke vidno zaprljane, nakon povratka iz škole i uvek kada postoji potreba.

Gde? Na svim ulazima u školu, na izlazu iz sale za fizičko, na ulazu u učenički/studentski restoran ili u učenički/studentski dom postaviti dezinfekciona sredstva na bazi 70 odsto alkohola (koristiti ih uz obavezni nadzor nastavnika/dežurnog nastavnika). Na svim uređajima za pranje ruku postaviti tečni sapun (toaleti, učionice). Funkcionalni uređaji za pranje ruku su jedino oni uređaji sa ispravnim slavinama i česmama, vodom i sapunom.

2. Redovno čišćenje školske sredine, učeničkih i studentskih domova

Edukovati predstavnike lokalnih samouprava, direktore škola i drugih ustanova, nastavno i nenastavno osoblje o značaju redovnog čišćenja i dezinfekcije za sprečavanje širenja infekcije (radi obezbeđenja dovoljnih količina sredstava za čišćenje i dezinfekciju i kako bi se uspostavile procedure za redovno čišćenje i dezinfekciju).

Kako? Mehaničko čišćenje vodom i sapunom ili deterdžentom, trljanjem i struganjem, počev od čistijih ka prljavijim površinama, krećući od onih postavljenih više ka nižim, završno sa podom. Redovno čišćenje se vrši korišćenjem čistih krpa (različite za različite površine i prostorije, na primer posebna za WC šolju, lavabo, podove, klupe…) i svežih rastvora sredstava kojima se čisti. Upotreba sredstava na bazi hlora se ne preporučuje.

Postupak dezinfekcije određenog prostora ili ustanove podrazumeva niz procedura u kojima se upotrebljavaju različite metode i dezinfekciona sredstva. Dezinfekciju obavljaju ovlašćene ustanove i stručna i obučena lica onda kada za to postoji opravdana potreba.

Dezinfekcija koju može da obavi osoblje ustanove se odnosi samo na dezinfekciju zajedničkih predmeta i površina koji se često dodiruju (školske klupe, stolovi u trpezariji, sportska oprema, kvake, ručke na prozorima, školski pribor – šestar, lenjir), i to isključivo sredstvima na bazi 70 odsto alkohola i nakon mehaničkog čišćenja vidljivo zaprljanih površina

Nekontrolisana i nekritička upotreba dezificijenasa može dovesti do niza negativnih efekata po zdravlje učenika, nastavnog i nenastavnog osoblja kao što su: iritacija kože i pojava alergija, ekcema i drugih promena na koži, iritacija sluzokože respiratornih puteva (nosa, ždrela, pluća) i pogoršanje ili pojava astme, opstruktivne bolesti pluća i drugo.

Rasprskavanje dezificijensa se ne preporučuje, već umakanje i natapanje tkanine. Pri korišćenju dezinfekcionih sredstava voditi računa o pravilnoj primeni prema uputstvu proizvođača (namena, koncentracija, način upotrebe i neophodno kontaktno vreme). Preporučuje se pravljenje plana čišćenja (ko čisti, kada, na kom spratu…).

Kada? Obaviti čišćenje pre početka rada i svakodnevno, minimum dva puta dnevno. Dezinfekciju zajedničkih predmeta koji se često dodiruju vršiti nekoliko puta dnevno.

Šta? Prostor i površine (podovi, zidovi, vrata i druge površine koje koristi veći broj osoba: školske klupe i stolovi, stolice, kvake, prekidače za svetlo, ručke ormarića, slavine, WC šolje, vodokotlići, lavaboi), pribor (školski šestar, lenjir) i oprema u toaletima, učionicama, zbornicama, sali za fizičko vaspitanje (sportski rekviziti), u kuhinjama i trpezarijama.

3. Redovna nabavka osnovnog potrošnog materijala

Obezbediti dovoljne količine sredstava za čišćenje i dezinfekciju i uspostaviti procedure za redovnu nabavku sredstava za čišćenje i dezinfekciju.

Kako? Zajedničkim radom ustanove i zajednice (nadležne lokalne samouprave i roditelja) za dobijanje podrške za obezbeđivanje osnovnog potrošnog materijala (kroz, na primer, osnivanje roditeljskog odbora za sanitarno-higijenske uslove). Za dugoročno obezbeđivanje sredstava za adekvatno održavanje sanitarno-higijenskih uslova, razmotriti navođenje troškova pod posebnom budžetskom linijom u budžetu ustanove.

Kada? Obezbediti dnevnu snabdevenost osnovnim potrošnim materijalom prema obimu potrošnje.

Šta? Osnovno: sapun, toalet papir, ubrusi za jednokratno korišćenje, kese za kante za smeće, sredstva za čišćenje, dezificijensi na bazi 70 odsto alkohola i proizvodi za čišćenje (krpe, džogeri).

4. Redovna provera funkcionalnosti uređaja za snabdevanje pijaćom vodom, sanitacijom i higijenom

Kako? Preporučuje se sastavljanje plana redovne provere funkcionalnosti sa jasno određenim aktivnostima, specifičnim ulogama, zadacima, rasporedom i budžetom za dnevno održavanje, čišćenje i popravke, kao i redovno praćenje sprovođenja plana.

Kada? Najmanje jednom dnevno izvršiti proveru uređaja za vodosnabdevanje, sanitaciju i higijenu. Više puta u toku dana, u zavisnosti od broja osoba prisutnih u školi, proveriti snabdevenost potrošnim materijalom i dopuniti ga po potrebi.

Šta? Uređaji i instalacije za vodosnabdevanje, sanitaciju i higijenu (slavine, lavaboi, WC šolje, vodokotlići). Proveriti njihovu ispravnost i funkcionalnost (npr. prisustvo vode i sapuna i/ili dezificijensa na bazi alkohola na svakom mestu za pranje ili dezinfekciju ruku, ispravnost vodokotlića i WC šolja). Ne zaboravite na adekvatnu pripremu vodovodnih instalacija nakon dužeg nekorišćenja (raspusti, praznici, vikendi) kako bi održali ispravnost isporučene vode preko sistema javnog vodosnabdevanja, odnosno individualnog izvora.

Kako?

– Sprovesti ispiranje vodovodne mreže u objektu na sledeći način: otvoriti sve slavine i tuševe i pustiti da voda ističe sve dok se ne ispusti cela zapremina vode u cevima, odnosno dok voda ne poprimi svoje uobičajene karakteristike (izgubi eventualno prisutnu boju i mutnoću i ustali joj se temperatura);

– Sprovesti termičku dezinfekciju unutrašnje mreže na sledeći način: zagrejati vodu u bojlerima na temperaturu od 70 do 80 stepeni i nakon četiri sata ispuštati vodu preko slavina i tuševa u minimalom trajanju od pet minuta;

– U sistemima sa toplom vodom temperatura vode mora biti veća od 50 stepeni;

– U sistemu za hladnu vodu temperatura vode mora biti ispod 20 stepeni

– Neophodno je redovno kontrolisanje i održavanje slavina i tuševa: skidanje i čišćenje svih dodataka (mrežica, rozeta i slično), kao i redovna zamena dotrajalih elemenata;

– Potrebno je jednom godišnje očistiti i dezinfikovati grejače na bojlerima, po potrebi i češće.

5. Redovno provetravanje svih prostorija

Edukovati učenike, nastavno i nenastavno osoblje o značaju redovnog provetravanja prostorija u cilju sprečavanje širenja infekcije. Čas odeljenskog starešine iskoristiti za edukaciju učenika.

Kako? Isključivo prirodnim putem (otvaranjem prozora), bez upotrebe veštačke ventilacije i klimatizacije centralizovanog zatvorenog tipa.

Kada i koliko? Obavezno za vreme svakog školskog odmora i između smena. Ukoliko vremenski uslovi dozvoljavaju, preporučuje se držanje otvorenih prozora i tokom trajanja nastave.

6. Redovno uklanjanje otpada

Kako? Otpad odlagati u kese u kante za smeće, po mogućstvu sa poklopcem i sa pedalom za nožno otvaranje kako bi se izbeglo dodirivanje površine kante. Upotrebljene maske za jednokratnu upotrebu (ne odnosi se na platnene maske) odložiti u kesu, kesu zavezati i baciti u kantu za smeće. Kese sa otpadom zavezati pre bacanja u kontejner i dalje tretirati u skladu sa procedurom za upravljanje komunalnim otpadom, uz propisane mere zaštite.

Kada? Svakoga dana i po potrebi više puta dnevno proveravati da li su kante pune i bezbedno ih prazniti. Otpad odlagati u skladu sa procedurom za upravljanje otpadom, uz propisane mere zaštite.
Šta? Sav komunalni otpad koji nastaje u toku dana tokom aktivnosti i boravka u školi, odnosno drugoj ustanovi.

RESPIRATORNA HIGIJENA

Da bi se sprečilo prenošenje svih respiratornih infekcija, uključujući kovid 19 sledeće mere kontrole infekcije se preporučuju svim osobama sa znacima i simptomima respiratorne infekcije za zadržavanje respiratornog sekreta:

– Pokriti usta i nos maramicom pri kašljanju ili kijanju ili u nedostatku maramica kašljati ili kijati u rukav u prevoju lakta;

– U najbližu posudu za otpad odložiti maramicu nakon upotrebe;

– Obaviti higijenu ruku (pranje ruku sapunom i vodom, dezinfekcija ruku sredstvima na bazi alkohola) nakon kontakta sa respiratornim izlučevinama i kontaminiranim predmetima/materijalima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari