Sa prvim danom nove 2014. godine kod hidroelektrane „Đerdap 1“ u blizini Kladova dežuraju ledolomci „Bor“ i „Greben“. Iako dnevne temperature više lične na dolazak proleća, ovi brodovi spremni su da u slučaju pojave leda u sektoru Đerdapa intervenišu – uzvodno od prve dunavske „fabrike struje“ do Sikolovca.

„Greben“, prava rečna grdosija, dug je 49 metara, težak oko 400 tona, sa ojačanim čeličnim pramcem, ima dva motora od 2.200 konjskih snaga i posebne propelere za brzu i za sporu vodu. Što je najvažnije, ima i posadu koja se mnogo puta dokazala.

U februaru 2012. godine posada „Grebena“ – zapovednik Zoran Lombauer, mladi kapetan unutrašnje plovidbe Saša Marković, upravitelj stroja Ratomir Janković i bocman Veroljub Subašić, imala je pune ruke posla, jer su ekstremno niske temperature zaledile Dunav. Ledolomac je kao prva i poslednja linija odbrane hidroelektrane „Đerdap 1“ od leda danima krčio put kroz potpuno zaleđeni Dunav, pomažući elektrani da nesmetano proizvodi struju i sprečavajući nastanak ledenih čepova. Posada „Grebena“ te zime je oslobađala brodove zarobljene u ledene okove, kao što su bugarske barže kod Smederevske tvrđave, ali i druga plovila koje je led okovao kod Smedereva i Grocke. Tada je , čini se, u poslednji trenutak sprečena i katastrofa, jer je naglo otopljavanje pretilo da otkači hiljade kubika leda s dvadesetak zarobljenih brodova i barži i ponese ih Smederevu. Na svu sreću, intervencija „Grebena“ bila je uspešna, pa se nije dogodilo da se ogromna ledena santa sudari sa plovilima natovarenim gorivom u smederevskoj luci, meljući sve što joj se nađe na putu.

Razbijani su i ledeni čepovi koji se stvaraju tako što se ledena santa taloži na santu i u dubinu i u visinu, pa u vodi može da se stvori santa i do četiri metra. Ledeni čepovi ne samo da usporavaju, odnosno onemogućavaju plovidbu, već predstavljaju i opasnost za plavljenje. Iskusni brodari podsećaju da se led formira najpre na mestima gde se Dunav sužava i prema dosadašnjem iskustvu to se događa na 1038. kilometru Dunava, kod Sikolovca, i na 974. kilometru na ulasku u đerdapske kazane.

S obzirom da se prema prognozama meteorologa do kraja januara ne očekuju ekstremno niske temperature koje bi uslovile stvaranje ledenih čepova, posade „Grebena“ i „Bora“ neće imati posla, a njihovo zimsko dežurstvo završava se 25. februara.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari