"Menstrualni proizvodi nisu luksuz već potreba": U Beogradu pokrenuta akcija "Ženska kolica" za olakšavanje "onih dana" siromašnijim ženama 1Foto: Privatna arhiva/Milica Ilčić

Razmišljajući kako se snalaze devojke i žene koje nisu u finansijskoj mogućnosti da priušte sebi adekvatnu higijenu tokom „onih“ dana, aktivistkinja Milica Ilčić opisala je za list „Danas“ jedinstvenu inicijativu pod nazivom „Ženska kolica“ koja je prošle nedelje predstavljena i čiji je cilj da pomogne ženama koje nemaju materijalnih mogućnosti za adekvatna sredstva za intimnu higijenu.

Reč je o kolicima sa sredstvima za menstrualnu higijenu koja su besplatna za sve žene. Kako kaže naša sagovornica, početak je bio izazovan, ali se ipak sa većim problemima nije susrela.

– Bilo je izazovno smisliti sadržaj samih kolica, jer je mnogo toga što je ženama potrebno, ali sam u razgovoru sa svojim studentkinjama i prijateljicama suzila listu proizvoda na najneophodnije stvari. Problema nije bilo, jer ovo je tema koja se tiče celokupne zajednice i tema koju, možda neki članovi društva ne razumeju, ali na nama je zadatak da o bitnim stvarima govorimo – kaže Ilčić.

Po struci producentkinja, istakla je da su praktični koraci bili vrlo jednostavni, te da je cela akcija zaživela za manje od nedelju dana.

– Na početku nisam imala saradnike, što je sasvim u redu s obzirom da je većina našeg društva pasivna dok se ne digne prašina oko neke teme, što je u ovom konkretnom slučaju moj cilj i zato sam beskrajno zahvalna svima koji su se za ovo kratko vreme priključili akciji – pojašnjava Ilčić.

S obzirom na svetsku ekonomsku krizu i sve zahtevnije izdatke za redovnu higijenu, uvećali su se i mesečni troškovi održavanja menstrualne higijene, pa je shodno tome došla na ideju o pokretanju celokupne inicijative, ali je inspiraciju našla i u privatnom životu.

– Iskrena da budem, inspiraciju za ovakvu akciju sam pronašla u mojim ćerkama. Razmišljala sam kakav to svet ostavljam svojim devojčicama, svet koji gleda na žene sa ogorčenjem i sa željom da ih sputa i uguši njihov glas. Ako posmatramo život kao trku na sto metara, onda definitivno žene imaju više prepreka koje moraju da savladaju – navela je ona.

Prva ovakva kolica su postavljena u Ustanovi kulture Parobrod, gde žene kojima je to najpotrebnije, mogu da se posluže dostupnim proizvodima.

– Prirodna je saradnja sa ovom ustanovom kulture, sa kojom sarađujem još od studentskih dana. Direktorka „Parobroda“, Marija Pavlović je sa oduševljenjem prihvatila da prva kolica postavimo kod njih u ustanovi i ja sam joj na tome zahvalna. Mnoge žene, nažalost, ne mogu da obezbede kupovinu neophodnih proizvoda i pribegavaju korišćenju alternativnih i nebezbednih materijala, zbog čega je značaj ove akcije još veći – kaže ona.

Što se tiče sadržaja samih kolica, koriscnice mogu preuzeti uloške svih veličina, dnevne i noćne uloške, tampone, maramice za intimnu regiju, vlažne i papirne maramice kao i dezodoranse, sapune i kupke u putnim pakovanjima.

"Menstrualni proizvodi nisu luksuz već potreba": U Beogradu pokrenuta akcija "Ženska kolica" za olakšavanje "onih dana" siromašnijim ženama 2
Foto: Privatna arhiva/Milica Ilčić

– Do sada smo kolica dopunili već jednom, što znači da je urađen dobar posao i da su se žene odvažile da se uključe u samu akciju. Direktno od korisnica nisam imala priliku da dobijem povratnu informaciju, ali iz „Parobroda“ mi svakodnevno javljaju da žene svraćaju i da se za sada najviše preuzimaju dezodoransi i kupke, a složićemo se da su cene ovih proizvoda zaista postale astronomske – naglašava naša sagovornica.

Budući da su besplatni i lako dostupni, neizbežno je bilo prodiskutovati i potencijalnu zlouptrebu sredstava, a Ilčić ističe da je to bio još jedan od faktora koji je uticao na izbor lokacije.

– Nažalost, sistem zloupotrebe je prisutan u našem društvu, skoro da nam je deo tradicije. U tom smislu i ja sam se na početku bojala da li će biti zloupotrebe i zbog toga sam došla do zaključka da kolica ne treba postaviti u javnom prostoru (parku, ulici), već ih treba postaviti u insitucijama kulture, zdravstva, prosvete, itd. Zašto? S jedne strane, zbog kontrole, a sa druge strane zbog toga što je upravo u ovim institucijama velika fluktuacija žena kojima su ovi proizvodi potrebni. S druge strane, beskućnicama ili jako siromašnim ženama neće biti neprijatno da posete ove insitucije i preuzmu proizvode.

Svi zainteresovani koji žele da podrže projekat „Ženska kolica“ to mogu učiniti na nekoliko načina, a pre svega kupovinom i donošenjem menstrualnih proizvoda u UK „Parobrod“, kao i pokretanjem inicijative u kompanijama u kojima rade.

– Za sada sam se susrela samo sa pozitivnim reakcijama, što mi daje snagu da nastavim dalje. S druge strane, lepo je interesovanje medija da pišu o akciji i nadam se da ćemo zajedno podizati svest o važnosti ove teme. Takođe, čitam i komentare na portalima i vidim da su većinom pozitivni, iako svi pričaju o zloupotrebi. Iskrena da budem, još uvek se nisam obratila privatnom sektoru ili nekoj fondaciji koja bi mogla da finansira ovaj projekat. Ova prva kolica su pilot projekat koji sam finansirala iz sopstvenih prihoda sa željom da pokažem našem društvu da, ukoliko želite nešto da promenite, morate poći od sebe. Plan mi je da u budućnosti aktiviram zajednicu, a kasnije i privatni i javni sektor, ističe Ilčić.

Kako je u saopštenju koje je prethodilo ovom razgovoru istakla, akcija svakako nije savršeno i trajno rešenje, ali je jedan korak više ka rešavanju problema.

"Menstrualni proizvodi nisu luksuz već potreba": U Beogradu pokrenuta akcija "Ženska kolica" za olakšavanje "onih dana" siromašnijim ženama 3
Foto: Privatna arhiva/Milica Ilčić

– Naravno da bi najidealnije rešenje bilo da ovi proizvodi za menstrulanu higijenu budu besplatni, ali mislim da to u ovom trenutku nije realno. Po mom mišljenju, idealno rešenje bi bilo kada bi se institucije udružile i omogućile neke povlašćene cene za žene koje su na rubu siromaštva ili siromašne. Sigurna sam da to rešenje može da se pronađe, ali pre bilo kakvog institucinalnog pomaka važno je da pričamo o tome. Važno je da svi građani razumeju da to nije luksuz već potreba i da je važno da vodimo računa jedni o drugima. Neko polu rešenje može biti da se ugostiteljski objekti animiraju da u svojim toaletima imaju besplatne proizvode, da se u javnim toaletima postave proizvodi… Za početak, važno je da se o ovome priča – apostrofira Ilčić.

Ilčić je naglasila da je ovo samo početak i izrazila nadu će se mnoge žene i devojke uključiti u akciju, kroz podelu objava, čiji je hešteg na digitalnim platformama #ženskakolica, kao i da inicijative poput ove mogu da predstave primer dobre prakse koju u budućnosti mogu podržati lokalne samouprave i privatne kompanije koje će na različitim lokacijama u svim gradovima zemlje postaviti ženska kolica.

– U narednom periodu planiram da animiram potencijalne donatore i sponzore da u sklopu njihovih aktivnosti rade na podizanju svesti o značaju ovakve akcije i da se širi mreža, kako u Beogradu, tako i u drugim gradovima u Srbiji. Plan mi je da do kraja godine na još nekoliko lokacija u centru grada postavim kolica, a aktivistkinje mi se javljaju preko društvenih mreža sa idejom da u svom kraju učine isto. To je suština ove akcije, ona mora biti lančana i mora inspirisati pojedince, a kasnije i lokalne samouprave i privatne kompanije, da preuzmu inicijativu i prošire akciju u čitavoj zemlji – zaključila je aktivistkinja Milica Ilčić za „Danas“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari