"Na prvi uspon otišla sam zbog manjka hemoglobina u krvi": Snežana iz Kladova pregazila skoro sve evropske planinske vrhove 1Foto: Privatna arhiva

Snežana Brložanović (37) iz Kladova ne razlikuje se od svojih vršnjakinja. Ali samo na prvi pogled jer ova Kladovljanka u „svojim nogama“ ima osvojenu većinu planinskih vrhova u Evropi. Svoje granice još jednom pomera na ekspediciji na Himalajima koja je u toku, a cilj je Lenjinov vrh na 7.134 metra.

Za pet godina, koliko se bavi planinarenjem Snežana Brložanović „pregazila“ je većinu planinskih vrhova u Evropi.

Osvojila je Triglav (2.864 m), Komove (2.487 m), Grsglokner (3.798 m) Mon Blan (4.807 m), Ararat (5.137 m) i najviši vrh Evrope Elbrus (5.642 m).

Sve je počelo u komšiluku, na planini Miroč i njenom najvišem vrhu Velikom Štrpcu (768 m).

-Meni je Veliki Štrbac bio prvi uspon i za to je „krivac“ manjak hemoglobina u krvi. Zbog toga su mi  preporučili planinu, malo čistiji vazduh i eto, tako je sve počelo. Onda mi je bilo malo, pa sam htela još, pa sam htela više i tako to jedno krene za drugim, pa uđe pod kožu, pa to pređe u profesionalno i onda više nema kraja – ispričala nam je kroz smeh Snežana, u jeku priprema i pred polazak na novu ekspediciju.

"Na prvi uspon otišla sam zbog manjka hemoglobina u krvi": Snežana iz Kladova pregazila skoro sve evropske planinske vrhove 2
Foto: Privatna arhiva

Sa planinarskim vodičem Zoranom Nikolićem iz PD „Vukan“ iz Požarevca i ekipom uputila se u Kirgistan.

-Idemo na Himalaje, Pamir, Lenjinov vrh. Ekspedicija traje mesec dana, a na planini ćemo biti 17 dana. Sa Zoranom Pavlovićem sam išla u sve ekspedicije. Sa njim se osećam sigurno i sve ovo što sam popela, popela sam sa njim – priča nam Snežana.

Autobus, avion, pa transportni kamion biće prevozna sredstva do nacinalnog parka Pamir na samoj granici sa Tadžikistanom i baznog kampa na 3.600 m.

Odatle, samo pešice. Krajnji cilj je Lenjinov vrh ili Ibn Sina vrh, koji se diže na 7.134 metra u Gorno-Badakhshanu na granici Tadžikistana i Кirgizije.

-Vuče me taj osećaj slobode, adrenalin, novo iskustvo, upoznavanje mentaliteta ljudi, mesta, običaja. Ipak je najjači taj neki osećaj slobode gde ja, u stvari, pomeram svoje granice i jačam sebe – duhovno, psihički, fizički jer ipak je to nešto što ne može svako – objašnjava nam svoju motivaciju planinarka iz Kladova.

Za ovakve poduhvate potrebna je ozbiljna priprema, kaže naša sagovornica, koja se priprema u teretani, vožnji bicikla, trčanju, kardio vežbama.

-Potrebno je i što više penjanja prirodnog penjanja po planinanama. Ali, s obzirom na to da živim u Kladovu i da je meni prva ozbiljnija tačka za penjanje Rtanj, baš mi se i ne isplati da jednom nedeljno putujem, jer to nije baš jeftino. Najozbiljnija i najbolja priprema je psihička, koja je neophodna zato što kada se pređu neke visine počinju simptomi visinske bolesti, kao što su dijareja, mučnine, halucanacije, noćne more, strah – rekla nam je Snežana podeliviši sa nama i prisutnu dozu panike, malu doduše, pred novu ekspediciju.

-Svi se mi bojimo onoga što ne znamo. Moje dosadašnje iskustvo na usponima je da onog trenutka kad mi noga zakorači na planinu sve to nestane. Ali dok se ne dođe tamo, dok se ne vidi, dok se ne krene uvek je strah prisutan, šta ako ovo, šta ako ono. Ali psiha mora mnogo da bude jaka i ja imam taj nagon da idem napred i da mogu da pobedim sebe – kaže planinarka.

Zahvaljujući tome uspela je da osvoji Elbrus na kom ih je uhvatila oluja.

"Na prvi uspon otišla sam zbog manjka hemoglobina u krvi": Snežana iz Kladova pregazila skoro sve evropske planinske vrhove 6
Foto: Privatna arhiva

-Ima tu mnogo toga, ja sam plakala prošle godine, htela da odustanem, uhvatila nas je oluja na Elbrusu. Bilo je mnogo hladno, vetar, nema kiseonika. Htela sam dva, tri puta da odustanem, ali nisam. Okrenula sam se i nastavila dalje. Ipak, pomeriti granice svoje izdržljivosti je nešto neprocenjivo – zaključuje Snežana Brložanović.

Planinarenje, alpinizam nisu nimalo jeftin sport. Deo novca za ekspediciju, prevoz, smeštaj, ishranu, opremu, Snežana obezbedi od svoje plate, radi dodatne poslove, traži sponzore. Na sreću, ima ih.

-Na početku mi je bilo veoma teško jer su ljudi bili nepoverljivi, što je i razumljivo, ali je sada već mnogo lakše – kaže ova Kladovljanka.

U onome što radi ima podršku prijatelja i supruga, iako on nije spreman na planinarske avanture.

-Pokušala sam nekoliko puta da ga povedem sa sobom, ali tu smo nebo i zemlja. U njegovom slučaju je  je ono „može autom ili helikopterom inače nikako“ – priča Snežana.

Po godinama možda ne, ali po prepešačenim kilometrima i osvojenim vrhovima Snežana Brložanović je iskusna planinarka i njeni saveti, kada je planinarenje u pitanju, čak i rekreativno, zlata vrede.

Uz opasku da se dešava da ljudi precene sebe i svoje mogućnosti i nepripremljeni, u neadekvatanoj obući i odeći krenu u planinu Snežana posebno ističe:

-Nikad sam, uvek u grupi, nijedna planina, nijedan uspon nije za šalu i opuštanje. Koliko god da je nisko, koliko god da je lako uvek može da se desi nešto nepredviđeno i posledice mogu da budu neočekivane.

Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.