Po sistemu "idite da vidite šta je": Zašto se u Srbiji ponavljaju incidenti i da li postoji plan za ekološke akcidente? 1Foto: Danas/Miljko Stojanović

U Zaječaru su jutros iskliznule dve vagon-cisterne sa fosfornom kiselinom, što je šesti ekološki akcident u proteklih mesec dana, vezan za iskliznuća cisterni ili curenje opasnih materija. Odgovorni i dalje ćute, ne oglašava se ministarka za zaštitu životne sredine Irena Vujović niti Goran Vesić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

„Sreća pa je u pitanju samo fosforna kiselina“, kaže za Danas Dušan Blagojević, konsultant za procene rizika od katastrofa.

On dodaje da je na pruzi koja iz Bugarske ide preko Pirota, Niša, preko Zaječara do Prahova, gde je Eliksirova fabrika, u poslednje 3,4 godine bilo desetak iskakanja, ali da je javnost u većoj meri upoznata sa dešavanjima nakon curenja amonijaka kod Pirota, gde je došlo i do smrtnih ishoda.

– Fosforna kiselina, sumporna kiselina, amonijak, sve što se vozi, vozi se za kompaniju Eliksir. Moje lično mišnjenje je da se ta pruga “siluje” da bi Eliksir mogao da dobije sirovine. Putnički saobraćaj je na većem delu te pruge zabranjen kao nebezbedan, ili ga uopšte nema, dok opasne materije idu za „Eliksir“. One se transportuju samo vozom, jer je to najjeftinije. Koliko košta Železnicu da samo to pušta, mogu da zamislim. Kalkulacija je izvesno negativna – ističe Blagojević.

Naš sagovornik dodaje da ne moramo biti eksperti da zaključimo da ovaj vid transporta opasnih materija nije najbezbedniji.

– Po zakonu, odgovornost za ispadanje cisterni iz šina je na Infrastrukturi železnice. Ona daje dozvolu za vožnju, sam „Eliksir“ tu formalno-pravno nije kriv. Goran Vesić je taj pod čijom nadležnošću je Infrastruktura železnice Srbije, tako da je on odgovorno lice. Odgovornost za udes transportnih materija u prevozu nije definisana u našem zakonu. Ona je “podeljena” između prevoznika robe, vlasnika robe i Infrastrukture. Praktično bi svi morali da imaju plan za akcidentne situacije, a nema ga niko – ukazuje Blagojević.

Prema njegovim rečima, u slučaju akcidenata na kraju se sve svodi na to da neko zove vatrogasce da rešavaju problem, bez posebne opreme za slučaj akcidenta.

– Ako imate plan, zna se procedura kako se reaguje ukoliko određena, opasna roba tu prolazi. Kad prolazi sve i svašta, a vi ne znate šta se izlilo, može doći do velikih problema. Drugačije se reaguje za fosfornu kiselinu, drugačije za amonijak. Amonijaku se ne prilazi bez posebne specijalne opreme i filtera, jer ishod može biti fatalan. Meni su u MUP-u na pitanje ko to rešava, rekli: Naši momci odu, i mi se svi molimo – kaže Blagojević.

Prema njegovim rečima, postupanje po sistemu “idite da vidite šta je” je neznanje duboko utemeljeno u vodećim strukturama bilo koje vrste.

– Fosforna kiselina nije preterano opasna. Ona zagađuje zemljište i donekle podzemne vode, ali niko neće umreti. Danas su se prevrnule cisterne sa fosfornom kiselinom, pa smo srećni – poručuje naš sagovornik.

Milenko Jovanović iz Nacionalne ekološke asocijacije kaže za Danas da novi incident vezan za transport opasnih suptanci u Zaječaru, (n-ti po redu za poslednjih mesec dana) nije ništa novo niti neočekivano.

– Incidenti se ponavljaju, ali i razlozi za njih. Opet će neko prozivati vlasnika opasnog tereta, a ne organizatore transporta. Dobra vest je što je utvrđeno da cisterne sa fosfornom kiselinom ne cure, ali je to opet utvrdio MUP i/ili Sektor za vanredne situacije. Opet nema stručnih ekipa koje jedino mogu da utvrde nivo aerozagađenja na mestu incidenta – naglašava Jovanović.

On dodaje da nekada uspešan sistem rada ekotoksikološkoh jedinica (iz GZZJZ Beograda i GZJZ Ćuprije), koji je omogućavao pravovremenu informaciju o eventulanom nivou akcidentnog zagađenja više nije operatrivan, “jer je neko pre više od pet godina štedeo pare za njegov operativan rad”.

– Nema zamerke onima koji nisu organizovani i plaćeni za pomenuti izuzetno odgovoran posao. Ako nam nije cilj da brojimo incidente i žrtve potpune nefunkcionalanosti transporta opasnih susptanci, za koje su propisane procedure, ali se ne primenjuju i to bez ikakve odgovornosti, onda mora država, preko svojih institucija da krene od sutra sa poštovanjem svih mera zaštite zdravlja i životne sredine – ističe Jovanović.

Neko će, dodaje, u tom sistemu morati da snosi odgovornost kako bi se počelo sa vraćanjem poverenja građana.

– Izgleda da je to najteže jer se ne može sada prozivati bivša vlast. Do sledećeg problema sa transposrtom toksičnih materija hajde da vidimo ko je odgovoran za svih šest skorašnjih incidenata i kakva je procena rizika za svaki budući transport, što će ukljušiti i prugu dotrajale vagone i Cargo transport…..Još je interesantno da je zbog incidenta u Pančevu ipak neko uhapšen, ali ovde ne – navodi Jovanović.

Prilikom ispadanja cisterni jutros nije bilo curenja, niti isparenja, i nema nikakve opasnosti po živote ljudi i životnu sredinu, naveli su iz “Srbija karga”.

„Teretna kompozicija je u svom sastavu imala 12 vagon cisterni, koje su u vlasništvu kompanije Eliksir i saobraćala je iz Prahova za Šabac. Na lice mesta je izašla Zajednička železnička komisija za isleđenje vanrednih događaja Infrastrukture železnice Srbije i Srbija Karga, koja će utvrditi uzrok ovog akcidenta“, saopštili su iz „Srbija karga“.

Kako su naveli, saobraćaj putničkih i teretnih vozova u stanici Zaječar nije u prekidu.

Nakon nedavnog akcidenta u Subotici, kada su tri cisterne pune propana iskliznule sa pruge, Liga socijaldemokrata Vojvodine pozvala je ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Gorana Vesića da podnese ostavku i prestane da ćuti u vezi učestalih iskakanja cisterni sa opasnim meterijama sa železničkih pruga u Srbiji.

Prethodno je iscurio amonijak iz auto-cisterne u Pančevu, pred samu Novu godinu prevrnula se cisterna na pruzi kod Pirota iz koje je takođe iscurio amonijak a potom je kod Zaječara iskliznuo vagon koji je prevozio fosfornu kiselinu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari