Program biologije nesporan: Da li će "pod lupu" doći i udžbenici? 1Foto: Arhiva Danasa

Ministarstvo prosvete do sada nije dobilo nijedan zahtev za povlačenje udžbenika biologije za osmi razred osnovne škole, potvrđeno je Danasu u Ministarstvu.

Koji će biti naredni potez ministra prosvete Branka Ružića nije poznato, budući da on još nije dobio mišljenje Nacionalnog prosvetnog saveta (NPS), koji je u petak zauzeo stav da je program biologije za osmi razred u potpunosti zasnovan na prihvaćenim teorijama, činjenicama, zaključcima i tumačenjima biološke nauke.

Iako se Savet nije izjašnjavao o udžbenicima biologije za osmi razred, čiji sadržaj o polnom i rodnom identitetu je osporen u delu javnosti, NPS je usvojio i zaključak da nijedna interpretacija programa ne može da sadrži elemente ideologije i da se mora voditi računa o psihološkim i sociološkim predzanjima učenika kada je u pitanju interpretacija programa, budući da đaci psihologiju uče od drugog razreda srednje škole, a sociologiju od trećeg.

Mada NPS nije nadležan da ocenjuje sadržaj udžbenika, predsednik tog tela Radivoje Stojković se u više navrata osvrnuo upravo na udžbenike, navodeći da je interpretacija programa biologije dovela do „potresa u javnosti“.

– Kompletna javnost je ustalasana i mislim da se svi moramo složiti da je ustalasana jer prepoznaje ideologiju i zbog toga što prepoznaje da odgovarajuća znanja iz psihologije i sociologije ne postoje kod učenika osmog razreda da bi određene interpretacije mogli u potpunosti i na pravi način da razumeju – kazao je Stojković.

Lekcije o polnom i rodnom identitetu u udžbenicima biologije za osmi razred nisu sporne ni biolozima, niti instituciji koja je te udžbenike pregledala i odobrila (Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja), ali jesu srpskom Pokretu Dveri i patrijarhu SPC Porfiriju.

Zahtev da se povuku lekcije iz udžbenika nekoliko izdavačkih kuća u kojima se govori o ovoj temi nedavno je javno zatražio Savet za obrazovanje Pokreta Dveri, koji smatra da one predstavljaju „skandaloznu propagandu homoseksualizma i transrodnosti maloletnim licima“.

Potom je Porfirije na molebanu za spas braka i porodice kazao kako su „ovih dana saznali da su u udžbenike osnovnih i srednjih škola kod nas ispod žita, daleko od oka javnosti, unete lekcije koje propagiraju rodnu ideologiju“ i zatražio od nadležnih organa da se odmah povuku iz upotrebe svi udžbenici, priručnici i pomoćna nastavna sredstva u srednjim, osnovnim školama i predškolskim ustanovama u kojima postoje takve lekcije.

Upućeni smatraju da je vrlo moguć scenario da ministar pod pritiskom dela javnosti zatraži preispitivanje sadržaja udžbenika biologije za osmi razred koji su, kako je struka potvrdila, u potpunosti u skladu sa programom, a on je, takođe prema mišljenju struke, u celini zasnovan na nauci.

Podsetimo da na tržištu postoji osam udžbenika biologije za osmi razred i da su svi osim jednog dobili rešenje o odobravanju koje je potpisao aktuelni ministar, nakon stručne procene komisije ZUOV-a koja je potvrdila da su usklađeni sa programom i standardima kvaliteta.

– Komisije su tročlane i u njihov sastav ulaze profesori fakulteta, naučni savetnici ili saradnici sa instituta, nastavnici iz škola i zaposleni iz ZUOV-a. Struktura komisije nije uvek ista, najčešće je u komisiji jedan doktor nauka, jedan nastavnik i zaposleni u ZUOV-u. Međutim, to nije pravilo, kada nam dostave veliki broj udžbenika da damo stručne ocene (na godišnjem nivou je to oko 400 udžbenika i dodatnih nastavnih sredstava), zaposleni u ZUOV-u ne mogu biti u svim komisijama, jer nije moguće da jedna osoba u tako kratkom roku pregleda toliki broj udžbenika. Tada se u komisiju obično dodaje još jedan nastavnik – pojašnjava za Danas Tatjana Mišović, rukovoditeljka Centra za razvoj programa i udžbenika ZUOV-a, na koji način se pregledaju udžbenici.

S obzirom da je najveći broj rukopisa udžbenika biologije za osmi razred pregledan u istom periodu, za stručnu ocenu nije bila zadužena jedna komisija već njih nekoliko i sve su dale „zeleno svetlo“ da ovi udžbenici mogu da uđu u škole.

Još jednom podsećamo da se ovi udžbenici u nastavi koriste od prošle školske godine i do nadležnih nije stigla nijedna primedba nastavnika da ne odgovaraju nastavnom programu.

Upućeni veruju da ovo uopšte ne bi bila tema koja „potresa javnost“, da prethodnih nedelja u centru zbivanja nije bilo održavanje Evroprajda.

Pitali smo nadležne ko i u kojim slučajevima može da zatraži da se udžbenik povuče iz upotrebe.

– Prema članu 41 Zakona o udzbenicima, zahtev za povlačenje udžbenika Ministarstvu prosvete može podneti svako zainteresovano pravno lice, fizičko lice ili državni organ. Postoji više razloga zbog kojih neko može poneti zahtev za povlačenje udžbenika, a jedini koji zahteva preispitivanje udžbenika u ovom smislu je ako se zahtev odnosi na to da upotreba udžbenika ne obezbeđuje ostvarivanje ciljeva i ishoda obrazovanja i vaspitanja – pojašnjava Tatjana Mišović.

U tom slučaju, dodaje, Ministarstvo traži mišljenje ZUOV-a koje je ta institucija dužni da donese u roku od 30 dana.

U zakonu ne piše da li ZUOV mora da formira stručnu komisiju koja bi razmotrila osporene sadržaje, ali je logično da će to biti redosled koraka, ukoliko dođu „na tapet“ pomenuti udžbenici biologije.

– Ako ZUOV oceni da je zahtev za povlačenje udžbenika opravdan, jer se njegovim korišćenjem ne obezbeđuje ostvarivanje ciljeva i ishoda obrazovanja i vaspitanja, upućuje izdavaču obrazloženje sa svim uočenim nedostacima. Ukoliko izdavač u roku od 10 radnih dana ne dostavi ZUOV-u ispravljen rukopis udžbenika, Zavod predlaže ministru da donese rešenje o povlačenju udžbenika iz upotrebe. Udžbenik koji se povuče iz upotrebe po ovom osnovu, koristi se do kraja tekuće školske godine – navodi naša sagovornica.

Da li će na celu priču biti stavljena tačka ili zarez trebalo bi da se zna sutra posle sastanka ministra prosvete sa direktorom ZUOV-a Zlatkom Grušanovićem.

Rodni i polni identitet u svim udžbenicima

U svima udžbenicima biologije za osmi razred je obrađena tema „Čovek i zdravlje” i nastavna jedinica „Biološki smisao adolescencije (rodni i polni identitet u kontekstu hormonske aktivnosti i individualne genetičke varijabilnosti)”, što je preporučeni sadržaj u programu nastave i učenja. Po mišljenju komisija koje su ocenjivale usklađenost udžbenika sa programom nastave i standardima kvaliteta, u nekima su činjenice o rodnom i polnom identitetu suptilnije predstavljene kroz zadatke, dok su u većini ovi sadržaji eksplicitnije dati u tekstu i u okviru istaknutih pojmova lekcije, kao što je to, na primer, u udžbenicima izdavačkih kuća Klet, Vulkan, Logos, Zavod za udžbenike, Gerundijum…

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari