Uključivanje građana u donošenje zakona putem eKonsultacija 1Foto: Promo

Građani, predstavnici privrede i organizacija civilnog društva, osim dosadašnjih standardnih načina učešća u donošenju zakona, pozdakonskih akata i drugih dokumenata javnih politika putem okruglih stolova, fokus grupa ili javnih rasprava, od skora imaju mogućnost da to učine i iz svog doma i to tako što elektronskim putem mogu da pošalju komentare, sugestije, primedbe na pomenute dokumente preko portala eKonsultacije.

Ko želi na taj način da se angažuje, potrebno je da se registruje na portalu e-Uprave, čiji je sastavni deo portal eKonsultacije.

Sa druge strane, svi nadležni organi državne uprave sada su u obavezi da blagovremeno objavljuju sve relevantne informacije o konsultacijama kako bi javnost mogla da prati njihove sadržaje i daje svoje mišljenje o njima.

„Sva naša ministarstva imaju administratorske naloge na portalu eKonsultacije i kada kreću u pripremu nekog dokumenta, na primer strategije, inicijalna dokumenta postavljaju na ovaj portal, a s druge strane zainteresovana javnost može da prati sadržaj ovih dokumenata i svi mogu da daju komentare, sugestije, predloge“, objašnjava direktor Kancelarije za IT i e-Upravu Mihailo Jovanović.

Trenutno je na portalu elektronske uprave registrovano oko milion i dvesta hiljada građana i njihov broj nedeljno raste i za 10.000 novih korisnika.

„U ovom trenutku je oko 20 dokumenata različitih ministarstava postavljeno na portalu eKonsultacija. Tu su različite strategije, programi, predlozi zakona i podzakonski akti i mislim da će ovo biti jedan od najposećenijih portala sa najviše sadržaja i dokumenata jer smo odgovarajućim Zaključkom Vlade propisali obavezu ministarstava da, kada krenu u donošenje planskih dokumenata, moraju da ih oglase na portalu eKonsultacije”, ističe Jovanović.

Uključivanje građana u donošenje zakona putem eKonsultacija 2
Foto: Promo

Aktiviranje portala eKonsultacije ne znači da se javne rasprave uživo više neće održavati. Pomoćnik direktora Republičkog sekretarijata za javne politike Ninoslav Kekić za Danas kaže da su, između ostalih, praktični razlozi doveli do pokretanja ovakvog portala gde svi zainteresovani mogu da učestvuju ravnopravno bez obzira da li se javljaju iz Niša, Subotice ili iz manjeg mesta i gde neće imati dodatne troškove za dolazak na javne rasprave, koje se uglavnom održavaju u velikim centrima.

Nameće se i pitanje da li će i u kojoj meri komentari građana biti usvajani. Kekić kaže da šansu da komentar bude prihvaćen povećava njegovo argumentovano obrazloženje.

„Nama nije cilj da, kada smo otvorili određeni prozor, da građanin kroz njega može ne samo da pogleda šta se to dešava, šta se to priprema, nego je poenta na koji način on može da stvarno ostvari uticaj u smislu izmene onoga što je možda pogrešno zamišljeno. Aktivnost građana je ključna u procesu konsultacija i to je nešto na čemu bi i mi ispred Vlade morali da radimo što više, da cenimo taj aktivizam i da ga pokrećemo u što većem obimu. Jer, dosta građana je izgubilo poverenje da će njihov glas da se čuje. Samim tim sada imamo priliku da putem ovog portala eKonsultacije pokažemo da odgovaramo redovno na određene upite, da odgovaramo na određene komentare u potpuno razumnim rokovima i da objavljujemo te komentare“.

O kvalitetu i efektima ovakvog vida sprovođenja konsultacija nadležni kažu da će više moći da se kaže nakon šest meseci rada portala koji je dostupan na internet adresi ekonsultacije.gov.rs. Učešće građana u kreiranju propisa javnih politika samo je jedan deo reforme javne uprave, koja se u našoj zemlji sprovodi uz kontinuiranu podršku Evropske unije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari