Beton lošiji od ugovorenog, ali ostaje na mostu 1

Rezultati analize kvaliteta betona na mostu preko Zapadne Morave, u okviru rekonstrukcije obilaznice oko Čačka, pokazali su da da je greškom isporučioca, izvođač ugradio marku betona manjeg kvaliteta od one koja je ugovorena.

Glavni projektant Milan Raspopović, čije su mišljenje putevi Srbije zatražili usled novonastale situacije, smatra da iako je analizom dobijena drugačija marka betona od ugovorene (MB 30 umesto MB40), „beton ispunjava zahteve u pogledu nosivosti konstrukcije“. Raspopović dodaje da bi eventualno rušenje novougrađenog betona bilo rizično jer je konstrukcija mosta lagana i moglo bi doći do dodatnih oštećenja.

Iz Puteva Srbije dobili smo objašnjenje kako je došlo do problema. Prilikom pravljenja betona na benzinskoj bazi dodato je više aditiva, koji su usporili vezivanje betona, što je analizom i utvrđeno. Usled greške laboranta, dobijena je marka betona koja nije prema projektu. Međutim, na osnovu dodatnih ispitivanja obavljenih 29. avgusta, vrednosti su pokazale marku betona koja je ugovorena sa izvođačem, te je on nastavio sa betoniranjem mosta. Kako kažu u tom javnom preduzeću, rok za završetak radova ipak će morati da bude produžen do 25. septembra i to krivicom isporučioca betona.

Prethodnom analizom betona, koju je uradila Laboratorija za beton i veziva Instituta za puteve, utvrđene su promene u svojstvima dela mosta koji je betoniran 5. avgusta. „Ispitivanja početne čvrstoće pri pritisku pokazala su niže rezultate od očekivanih“ navodi se u analizi Instituta, kao i to da je primećena razlika u odnosu na uzorke koji su uzeti u fabrici betona.

– Velika je odgovornost na projektantu da oceni da li most može ili ne može biti pušten u saobraćaj, jer je pitanje da li marka betona 30 u okviru celokupne konstrukcije, može da ima nosivost kao marka 40. Ukoliko projektant kroz dodatna ispitivanja utvrdi da je zamena betona neophodna, to će se uraditi o trošku izvođača – kaže za Danas Goran Rodić iz Građevinske komore Srbije. On dodaje da su Putevi Srbije primer kako treba da se radi, jer su kao investitor, čim su posumnjali u kvalitet radova, angažovali nadzor i konsultovali projektanta, nakon čega su sa dobijenim podacima izašli u javnost. „Koliko je samo investitora u Srbiji radilo čitave deonice puteva bez ikakvog nadzora“ – rekao je Rodić.

Podsećanja radi, predstavnici izvođača firme „K.E.SZ. International“, odbili su da za naš list prokomentarišu novonastalu situaciju, uz obrazloženje da im to nije u interesu. Direktor Puteva Srbije Zoran Drobnjak, nedavno je izjavio da je nezadovoljan izvođačem koji je odabran na tenderu.
– Da sam ja odlučivao, do sada bismo imali most i garantovali za kvalitet. Međutim, zakon je takav i nismo mogli protiv njega, morali smo da na tenderu odaberemo najjeftinijeg ponuđača – izjavio je Drobnjak.

 

Reagovanje
Direktor Puteva Srbije Zoran Drobnjak, reagovao je povodom tekstova objavljenih u našem listu 26. i 27. avgusta pod naslovom „Rok za ispitivanje kvaliteta cementa odložen do danas“ i „Drobnjak po treći put odložio objavljivanje analize kvaliteta betona“. On tvrdi da do odlaganja nije došlo njegovom voljom, već su „ispoštovani procedura i vremenski rok ovlašćene institucije da obavi neophodna laboratorijska ispitivanja“, tačnije Instituta za puteve.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari