CINS: Kako firma Igora Žeželja kreira kampanje naprednjaka 1Foto: Printscreen/N1/Beta/Adria Media Group

Od odgovornog gradonačelnika do brižnog oca – ovako najkraće može da se opiše video „Dan sa gradonačelnikom“ u kome Siniša Mali prikazuje svoj radni dan 2018. godine.

Kao prvi čovek Beograda imao je sastanke jedan za drugim, farbao je klupe u parku, zdravio se sa čistačem ulica. U martu 2018, tri dana pred lokalne izbore, video se pojavio na Fejsbuk profilu „Beograd živi“. Iza ovog brenda stoji Wireless Media, firma Igora Žeželja, vlasnika Adria Media Grupe.

CINS otkriva čitavu mrežu sajtova i naloga na društvenim mrežama koji su u poslednje tri godine nicali širom Srbije, uglavnom pred izbore. Cilj je da se građani ubede da daju glas lokalnim vlastima i funkcionerima vladajuće Srpske napredne stranke (SNS). Ovakva promocija stranke nije prijavljena Agenciji za sprečavanje korupcije.

Wireless Media (WM) je IT kompanija koja dizajnira i pravi sajtove i druge digitalne sadržaje firmama kako bi se promovisale na internetu. Ova firma je osnovala posebno odeljenje koje se od 2017. bavi promovisanjem lokalnih vlasti i Srpske napredne stranke (SNS), kaže izvor Centra za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) dobro upoznat sa radom kompanije. Izvor je želeo da ostane anoniman za javnost, ali je CINS za navode u tekstu dobio potvrde sa više strana i kroz dokumentaciju.

Među klijentima WM pojavio se i SNS, konkretno odbor na Starom gradu, jednoj od retkih beogradskih opština koje u to vreme nisu bile pod kontrolom vladajuće stranke. Saradnju su nastavili i nakon dolaska na vlast 2020. godine.

U poslednje tri godine ova kompanija je osmislila sajtove i naloge na društvenim mrežama za Beograd i Sombor, kao i uspostavila društvene mreže Pančevu, Novom Sadu, Subotici i Sremskoj Mitrovici.

Kako je saradnja sa SNS uspostavljana i realizovana najbolje pokazuje slučaj pančevačkog brenda Pančevu treba na kom su radili do jula 2020.

Sve počinje sastankom između Wireless Media i gradonačelnika. Iz kompanije objašnjavaju da su eksperti za društvene mreže, da iza sebe imaju Beograd živi, a onda sa gradonačelnikom pričaju o prioritetima Grada. Zatim WM naručuje istraživanje javnog mnjenja od agencije IPSOS i saznaje koji su najveći problemi po mišljenju građana, koji su uspesi i kome ih pripisuju, šta misle o vlasti i slično. Na osnovu toga, firma je mogla da osmisli strategiju promocije gradskih čelnika i života u gradu.

U ovom slučaju, istraživanje iz aprila 2019. je pokazalo da je optimizam među građanima Pančeva na niskom nivou, pa je Pančevu treba na društvenim mrežama imao za cilj da podigne optimizam i pokaže da gradska vlast ispunjava obećanja.

Ispostavilo se i da rezultati vlasti, gradonačelnik i članovi gradske uprave nisu dovoljno vidljivi pa je strategijom traženo da se prikaže gradonačelnikova interakcija sa građanima, prisustvo na mestima gde se realizuju projekti, kao i „njegova ljubav prema Pančevu“.

Vodilo se računa o brendu Grada, sloganu, tonu poruka, vizuelnom izgledu i tako dalje.

Tadašnji gradonačelnik Pančeva Saša Pavlov, iz redova SNS-a, potvrdio je za CINS da se sastajao sa predstavnicima kompanije Wireless Media, na njihovu inicijativu. Pitali su ga šta su najvažnije investicije i kakvi su planovi gradske vlasti u narednom periodu. Bilo im je važno da čuju na šta treba da se fokusiraju u promociji, objašnjava Pavlov za CINS:

„S obzirom da sam ja četiri godine imao mandat, trebalo im je mišljenje šta je urađeno i šta po mom mišljenju treba da bude medijski prezentovano“.

Kao novinarka na projektu radila je Violeta Jovanov Peštanac. Peštanac je inače urednica na portalima Zeleni minuti i Pančevo MOJKraj, godinama prati ekološke teme za šta je i nagrađivana. Prema bazi Finansiranje medija Udruženja novinara Srbije, preko svoje agencije za konsalting i udruženja od 2017. do danas je na medijskim konkursima dobila nešto više od sedam i po miliona dinara, od čega nešto manje od 3,2 miliona od Pančeva.

Iako su sagovornici iz Pančeva potvrdili da je Peštanac radila na projektu, ona je za CINS najpre negirala da ima veze sa projektom, a zatim je odbijala da odgovori na pitanja.

Za nepunih šest meseci 2020. objavljeno je 140 videa na YouTube stranici Pančevu treba, odnosno u proseku 23 videa mesečno.

Promotivne videe pravili su ljudi sa lokala. Oni sa kojima smo razgovarali ne kriju da je to bila politička propaganda. Snimatelj Srđan Milivojević objašnjava kako je izgledao rad:

„Zovnu me: ‘Dođi, treba da se snimi otvaranje igrališta’, na primer. Ja dođem, snimim otvaranje igrališta, dam karticu montažeru i završio sam s tim“.

Ovakvi snimci išli su montažeru Radovanu Đeriću koji je dobijao uputstva kako da ih izmontira. On za CINS objašnjava da su koristili i snimke drugih televizija, poput Pinka i lokalne TV Pančevo.

WM je imao koordinatore projekata na lokalu, a nekada su to bili lokalni SNS funkcioneri.

Ceo tekst pročitajte na portalu CINS-a.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari