City travel bankrotirao, ali to ne znači da će svi ostati bez putovanja: Šta putnici mogu da urade? 1Foto: Shutterstock/Nataliya Schmidt

Klijente novosadske turističke agencije „Siti travel“ (City travel) juče je na Fejsbuk nalogu ove agencije sačekala neprijatna vest – agencija je bankrotirala i zatvara se.

„Turistička agencija City travel prestaje da radi od 5. avgusta, kao što ste verovatno već čuli, zbog finansijskih problema. Razumemo one koji su nezadovoljni, svakako smo imali najbolje namere, kao svih prethodnih 13 godina. Posebno se zahvaljujemo ovih 90 posto putnika i kolega, koji nam šalju poruke podrške…

Većina nam je pisala da ćemo zajednički dogovoriti neki duži rok za vraćanje sredstava. Hvala puno…“, glasi poruka koju su okačii na Fesjbuk na koju zabranili komentarisanje.

Vlasnik agencije poslao je i poruke klijentima u kojima ih je uputio na mejl adresu za komunikaciju uz tvrdnju da turistička inspekcija i MUP ne dozvoljavaju dalji rad.

Prema pisanju N1, putnici su uplaćivali rezervacije i aranžmane preko ove agencije kao podagenta, ali ispostavilo se da u nekim slučajevima Siti travel uopšte nije uplaćivao novac organizatoru putovanja.

„Uzeo nam je pare, a nije te pare prosledio agencijama koje su organizovale putovanja. U nekim slučajevima ljudi čak nisu ni rezervaciju imali, a uzeo im je pare. Priznanice i ugovore imamo. Poslao nam je svima poruke da je bankrotirao i da je zatvorio agenciju“, izjavila je D.T. za N1, govoreći o vlasniku agencije.

Zanimljivo je da je na Fesjbuk profilu agencije koliko 27. jula reklamiran „Srećni petak“ u kome je nuđeno 15 odsto popusta na sve avio aranžmane za jesen, zimu i doček Nove godine.

Kako pišu na N1, podaci sa sajta Narodne banke Srbije pokazuju da je račun „City travela“ od petka 4. avgusta u blokadi za iznos od 370.000 dinara.
Ova turistička agencija je osnovana 2010. godine u Novom Sadu i u vlasništvu je Gorana Pašića.

Agencija se od 2016. godine nalazi u Registru turizma APR-a, i registrovana je kao posrednik u prodaji turističkih putovanja. Siti travel nije članica Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA).

Šta mogu da urade oni koji su uplatili putovanje preko ove agencije?

Direktor Yuta-e Aleksandar Seničić kaže za Danas da je taj problem poznat već neko vreme i da je inspekcija u toku s njim poslednjih mesec i po dana.

On ukazuje da se radi o posredničkoj agenciji koja isključivo sme da prodaje aranžmane ukoliko ima ugovor sa organizatorom putovanja. Seničić ističe da u takvim aranžmanima uglavnom organizator snosi odgovornost ukoliko se ispune određeni uslovi.

„Treba proveriti da li je uopšte imao ugovore sa organizatorima, da li je plaćao organizatorima ili ne. Ipak, iako je naš zakon dosta različit od drugih u Evropi, prema njemu odgovornost je uvek na organizatoru putovanja“, objašnjava Seničić, čak iako posrednička agencija nije plaćala, odnosno prosleđivala uplate putnika.

Međutim, ukoliko Siti travel nije najavio organizatoru putnike ili nije imao ugovor sa njima, onda organizator ne snosi odgovornost, a postoje slučajevi da je ova agencija u januaru prodavala aranžmane koje uopštenije prijavila organizatoru.

„To znači da će neki ljudi otići na more, oni za čija putovanja je Siti travel imao odgovorajuće ugovore i koje je najavio, bez obzira da li je agenciji koja organizuje letovanje plaćeno. Te agencije su u obavezi da ih vode. Oni drugi, koji ili nisu najavljeni ili za čija putovanja nema važeće ugovore, oni će morati da podnesu krivične prijave i da potražuju odštetu od njega“, kaže Seničić.

„Ona jedina može da utvrdi da li je novac koji je primio od putnika uneo u firmu, da li je proknjižena u knjigama, da li organizator ima saznanja o nejgovim putnicima, bez obzira da li im je platio. Jer, ako nisu najavljeni putnici za njih neće biti mesta u avionu ili hotelu. Svaki slučaj je za sebe, a turistička inspekcija daje dalje instrukcije u skladu sa situacijom“, objašnjava on.

Seničić dodaje i da postoje načini kako bi se putnici mogli osigurati od ovakvih stvari, kao na primer da posrednička agencija koja primi novac od putnika ne može da raspolaže s njim dok se aranžman ne realizuje.

„Mi primenjujemo zakone iz EU, ali mi još nismo EU. Ako date mogućnost da neko naplatu uslugu pre nego što je pruži, uvek će se naći neko ko će pokušati da to zloupotrebi“, zaključuje on.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari