"eBerza" rešenje za ulazak srpskih firmi na globalno tržište 1

Novoosmišljen portal eBerza.rs namenjen je za elektronsku trgovinu i prisustvo domaćih firmi na tržištu globalnih dimenzija.

Prodavci kroz „količinske popuste“ rešavaju problem plasmana svojih postojećih zaliha robe ili proizvoda, a kupci se udružuju da izaberu cenu iz ponuđenog „količinskog popusta“ po kojima će otkupiti robe ili usluge, kaže za Danas Mia Živadinović, diplomirana pravnica i pomoćnica direktora za ključne kupce i razvoj tržišta u firmi Afeja koja je ovaj portal i pokrenula.

Naša sagovornica je među idejnim tvorcima ovog portala, koji je osmišljen u potrazi za odgovorom na pitanje „Kako proizvoditi lokalno za globalno tržište?“

– Mnoge firme imaju mogućnost velike proizvodnje, ali i problem ako imaju zalihe robe koje se ne mogu prodati zbog čega im novac ostaje zarobljen. Takve zalihe roba gube na svojoj vrednosti istekom roka trajanja, kalom, gubitkom kvaliteta i slično. Pored toga, mnoge firme teže da prevaziđu lokalnu i regionalnu izolovanost. NJihovi proizvodi, a to su naši domaći proizvodi, zaslužuju da budu prisutni i konkurentni na tržištu globalnih dimenzija – ističe Živadinović.

* Kako je nastala eBerza? Šta Vam je dalo ideju za ovaj koncept?

Implementacija e-trgovine u poslovanje je neophodna za prisustvo srpskih firmi na evropskom i svetskom tržištu. To je jedan od uslova opstanka domaće industrije u uslovima globalnog međunarodnog okruženja.

Sa rastom popularnosti online trgovine i potrebom ljudi da tim kanalima pronađu željenu robu ili usluge i dobiju ih povoljnije, došli smo na ideju sa kojim proizvodom se priključiti ovom trendu, a da obe strane – i prodavci i kupci imaju maksimalnu korist. Upoređivali smo portale koji se bave ovom delatnošću, proučavali načine njihove prodaje, popuste koje su davali, količine kojima su raspolagali i kako se u svemu tome ostvaruje interes pojedinačnog kupca, dok je interes prodavca konstantan. Prodavac uvek ima cilj da proda svu robu kojom raspolaže u što kraćem roku i ostvari profit. Cilj će ostvariti samo ako kupcima pruži pogodnosti u vezi cene, a zadrži isti kvalitet. Tako je i osmišljena eBerza.

* Po čemu se eBerza razlikuje od drugih sajtova za onlajn trgovinu?

Kao prvo – eBerza nije trgovina jedan na jedan i kupac nije u obavezi da odmah isplati prodavca. Pojedinac kupuje željenu robu i količinu po željenoj ceni, ali tu cenu ostvaruje sa drugim kupcima iste robe. Prodavac putem eBerze oglašava celokupnu količinu robe koju ima za prodaju i nudi količinski popust „od-do“ po jedinici količine. Za svaku količinu robe postoji cena. Što se više robe kupi, cena je niža. Kupac ima mogućnost da kupi koliko god mu artikala treba po najnižoj ceni. U dva klika se bira roba i količina i prijavljuje svoja potražnja za željenom cenom. Drugi kupci će uraditi isto. Tako udruženi objediniće svoju tražnju i otkupiće pojedinačno svu robu od prodavca po najnižoj datoj ceni.

* Šta biste istakli kao najveću pogodnost eBerze za kupca, a šta za prodavca?

Prodavac na eBerzi ima mogućnost da proda celokupan asortiman robe/usluga u kratkom roku. Eberza je prodavčeva virtuelna prodavnica u kojoj mu zapravo kupci organizuju prodaju. Za kupca pojedinca ćemo dati slikovit primer: Nekome su potrebna tri peškira. U redovnoj prodaji cena jednog je 1.000 dinara. Na eBerzi prodavac kroz „količinski popust“ nudi 100 peškira, ali po ceni od 300 dinara po komadu i ta ponuda važi recimo mesec dana. To znači da jedan kupac dobija svoja tri peškira za 900 dinara. Zašto? Zato što će drugi kupci uzeti preostalih 97 od prodavca u istom roku. Prodavac je prodao svoje zalihe ili neku mesečnu proizvodnju i svi su na dobitku.

Sami kupci, iako su locirani na geografski različitim mestima, da bi došli do povoljne cene proizvoda iz ponuđenog „količinskog popusta“ sami kreiraju online zajednicu putem društvenih mreža, povezivanjem sa prijateljima, poslovnim partnerima, članovima porodice ili drugim pojedincima istih interesovanja, i odatle cenu.

Ujedno, na ovaj način kupac radi promociju firme prodavca, on stvara prodavčev online kredibilitet, jednostavno – kupac dovodi kupce. Takođe, portal eBerza putem rubrike „Forum“ omogućava kupcima da predlože/kreiraju liste za buduću kupovinu i da ih podele sa prijateljima i tako omoguće prodavcima da planiraju prodaju, a kupci/ma da planiraju kupovinu.

* U kom trenutku je zaključena kupoprodaja na eBerzi i kako se odvija plaćanje i primopredaja?

Prodavac objavljuje svoju ponudu koja važi u vremenskom periodu koji sam odredi. Prodaja je zaključena kada taj period istekne ili kada se prijavi onoliko kupaca koliko ima robe, što se može desiti i pre isteka ponude. Dalje radnje su isključivo stvar dogovora između kupaca i prodavca. Eberza u ovom odnosu ima ulogu zbirnog mesta gde se posao oglašava i inicira. Važno je napomenuti da se nikakvo plaćanje ne odvija preko ovog portala, tako da finansijski podaci i transakcije kupaca ostaju bezbedni i pod njihovom kontrolom.

* Koje obaveze za učesnike trgovine proizvodi zaključenje kupoprodaje na eBerzi?

Prodavac je obavezan da kupcu isporuči saobraznu ponuđenu robu/uslugu na dogovoren način i u datom roku. Kupac je u obavezi da isplati prodavca. U slučaju da neki kupac iz bilo kog razloga odustane od kupovine po zaključenju posla, to ne mora da ima uticaja na prodavčev odnos i obaveze ka drugim kupcima. Prema kupcu koji je odustao, prodavac samostalno preduzima zakonske mere ukoliko smatra da je tim postupkom oštećen. Na to je ovlašćen prema inkorporisanim zakonskim pravilima i Pravilima i uslovima korišćenja eBerze. Ista prava su data i pojedinačnom kupcu, ukoliko ima bilo koju vrstu reklamacije.

* Kako se štite učesnici eBerze od drugih nesavesnih i neprofesionalnih korisnika?

Na portalu smo objavili neke od „rizika onlajn trgovine“. Detaljno smo osmislili, ali i konstantno unapređujemo sve aspekte bezbednosti naših učesnika. Počev od zaštite identiteta i ličnih podataka kupaca, do poslovnih interesa prodavaca. Svi poslovni podaci o prodavcu moraju biti javni a kupci mogu i da ga ocenjuju. Prodavac koji ne ispunjava svoje obaveze profesionalno, biće isključen sa eBerze. S druge strane, prodavac kupca takođe može oceniti, sa razlikom što se kupac na eBerzi pojavljuje isključivo pod korisničkom imenom. NJegov identitet je poznat samo prodavcu za čiju robu/uslugu se prijavljuje da kupi. Sve uočene ili nastale nepravilnosti korisnici mogu prijaviti preko kontakata datih na sajtu i biće preduzete odgovarajuće mere.

Ugovori koji garantuju pravu sigurnost

O pravnim aspektima ovakvog vida elektronske trgovine za Danas je govorila i advokatica Stana Mladenović, ističući da je sigurnost u poslovanju u ovom slučaju jako važna, jer u elektronskoj trgovini, za razliku od tradicionalnog pravnog režima trgovanja, nemamo dokument sa originalnim potpisima, već sa elektronskim potpisima. Takođe elektronsko trgovanje čini teritorijalne granice nerelevantnim, što takođe nije u skladu sa temeljima tradicionalnog prava. U elektronskoj trgovini vrlo je teško utvrditi na čijoj teritoriji se transakcija stvarno odigrala, i koje pravo treba primeniti, zato savetujemo da se ugovorom reguliše koje pravo će biti primenjeno u određenom poslu.

Da bi se izgradilo poverenje u elektronsku trgovinu korisnici moraju biti sigurni u identitet ugovornih strana, solventnost kako kupca tako i prodavca, da će ugovor zaključen na daljinu biti realizovan, pouzdanost novčanih transakcija i dr.

U našem pravnom sistemu, Zakonom o elektronskoj trgovini je propisano da ugovor može biti zaključen elektronskim putem, odnosno u elektronskom obliku. Kada se elektronska poruka, odnosno elektronski oblik koristi prilikom zaključenja ugovora, takvom ugovoru se ne može osporiti punovažnost samo zbog toga što je sačinjen u elektronskom obliku. Ipak postoje izuzeci. Putem elektronske trgovine ne mogu se prodavati nekretnine i zaključivati ugovori za koje je zakonom propisano da potpis overava kod javnog beležnika.

Pozitivna iskustva korisnika

Petar Momčilović, direktor firme Li-kom plus iz Grocke, kaže da je delatnost njegove firme između ostalog i proizvodnja brušenih, presovanih i livenih elemenata od fabrikovanog betona, a da je preko prijatelja čuo za eBerzu.

„Jako mi se dopao koncept. Odlučio sam da probam ovaj nov način prodaje i pokazao se kao uspešan. U prvoj objavi sam za kratko vreme prodao 1.200 kvadratnih metara pločica. Sada je aktuelna druga ponuda iste količine koja je takođe skoro rasprodata. Kao proizvođač, uočio sam prednosti eBerze koje mi umnogome olakšavaju poslovanje. Mogu da planiram optimizovanu proizvodnju, jer znam kolika mi je potražnja. Nema neiskorišćenih zaliha, a data mi je mogućnost da se posvetim svakom kupcu pojedinačno i razvijem kvalitetne poslovne odnose – kaže Momčilović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari