INTERVJU Ivan Radak, urednik Forbsa: Ovde je neretko sramota biti bogat i uspešan - to je poražavajuća činjenica za naše društvo 1Foto: N1

Sredinom novembra, jedan od najpoznatijih poslovnih medija, Forbs, počeo je sa radom i u Srbiji. Od tada čitaocima nudi najnovije informacije, kako o aktuelnim dešavanjima u srpskoj privredi, tako i o temama u regionu i svetu, koje se tiču različitih oblasti ekonomije i biznisa.

Kroz tekstove različite forme, na sajtu Forbsa, građani mogu pronaći odgovore na pitanja iz svakodnevnog života, kao što su, recimo – kako odmoriti od posla ili na koji način izbeći „pregorevanje“. S druge strane, zainteresovane čitaoce na istom mestu čekaju i ozbiljne analitičke studije o tome u kom smeru se kreće ekonomija naše zemlje i susednih država.

Ako uzmemo u obzir da se mali broj medija u Srbiji istraživački bavi ekonomskim temama, kao i to da u pomenutoj sferi postoje brojna ograničenja po pitanju pristupa informacijama, otvaraju se pitanja – kako doći do relevantnih informacija i zaključaka, i na koji način pridobiti čitaoce, posebno one koji ne dolaze iz sveta ekonomije?

O tim i drugim pitanjima za Danas govori glavni i odgovorni urednik Forbsa Ivan Radak, ističući da je svrha Forbsa da slavi preduzetnički duh, ali i da ponudi građanima balans između kompleksnog istraživačkog i lajfstajl sadržaja.

Šta novo Forbs donosi u medijskoj sferi Srbije?

– Forbs donosi nešto čega je poslednjih godina sve manje na našem medijskom tržištu, zasićenom brzim, kratkim i pojednostavljenim informacijama. To su analize, teme koje su važne, ali nisu u fokusu šire javnosti, i pre svega drugačiji sadržaj. Vraća u fokus i istraživački pristup u ekonomskom novinarstvu, kojeg je sve manje jer je sve manje kvalitetnih ekonomskih novinara. Pojava Forbsa može da pomogne i da zainteresujemo mlade novinare za ekonomske teme jer su, pored političkih, jedan od temelja svakog modernog društva. To bi mi bilo jedno od najdražih postignuća.

Ono što je takođe posebno važno jeste da Forbs daje šansu dijalogu koji toliko nedostaje našem društvu u kojem niti razgovaramo niti se slušamo. Svi koji žele i mogu da donesu dodatu vrednost deljenjem svog znanja i iskustva i tako pomognu unapređenju poslovnog ambijenta u Srbiji su više nego dobrodošli da kažu ili napišu nešto za Forbs.

Donosimo i izvanredne tekstove internacionalnog Forbs izdanja. Objavljujemo ih na srpskom jeziku i moram posebno da ih istaknem jer su to zaista vrhunski radovi. Verujem da će biti potrebno vremena čitaocima da se naviknu, posebno na njihovu dužinu, ali to nikada neće biti izgubljeno vreme jer su primer kako novinarstvo treba da izgleda i to je nešto što će vas u potpunosti obogatiti kada pročitate.

S druge strane, i nama su vodič kako da radimo kada obrađujemo naše lokalne priče koje će uvek imati primat i verujem da ćemo biti na visini zadatka jer, ovde ću biti neskroman, imamo jednu od najboljih, ako ne i najbolju ekonomsku redakciju u zemlji.

Kakve su reakcije publike u ovim prvim danima rada Forbsa na našem tržištu? Ko zapravo čini ciljnu grupu za jedan medij kakav je Forbs u Srbiji?

– Nadovezaću se na odgovor na prethodno pitanje i reći da sam izuzetno ponosan na sve koleginice – Slađanu, Petricu, Sandru, Jelenu i Hristinu. Mislim da smo startovali odlično, da smo bili na visini zadatka i očekivanja. Brojke će uvek ići gore ili dole, ali ono na šta sam ponosan je pristup i kvalitet koji donosimo. Dobili smo potvrde ljudi, do čijeg nam je mišljenja stalo, da idemo u pravom smeru i moramo da budemo zadovoljni.

Forbs ima jasno definisane ciljne grupe i nastojimo da uvek sledimo taj pravac. To su vlasnici biznisa, menadžeri i donosioci odluka u kompanijama, poslovne žene, preduzetnici i inovatori, mladi ispod 30, pojedinci koji žele da ulože ili troše svoj novac. I ona grupa koja je posebno važna, a to su svi koji žele da uđu u jednu od ovih grupa, da započnu svoj biznis ili budu uspešni u bilo kojoj oblasti koja ih interesuje. Ukoliko uspemo nekoga da ohrabrimo ili kvalitetno posavetujemo kako da se otisne put uspeha, naša misija je ispunjena.

Čini se da Forbs nudi balans između ozbiljnih analiza i pitkijih tema. Kome su namenjeni ovi lakši sadržaji? Da li vidite potrebu za edukacijom građana i poslovne zajednice u Srbiji u određenim oblastima i da li Forbs može da pomogne u tome?

– U ovom segmentu ne pravimo razliku. I ozbiljne analize i lajfstajl sadržaji su namenjeni svim našim ciljnim javnostima. U današnje vreme, predah je jednako važan kao i posao i želimo da im pružimo sadržaj koji će ih inspirisati da probaju i dožive nešto novo, da na drugačiji način provode svoje slobodno vreme, budu kreativni i pronađu sebe.

Forbs ima pet osnovnih vrednosti, a meni je uvek najdraža ona prva – „Purpose“. Svrha Forbsa je da slavi preduzetnički duh. Ako kroz takav sadržaj inspirišemo nekog na uspeh, i mi smo uspeli. Zato će u pozadini svakog sadržaja koji budemo plasirali biti želja da neko ko čita dobije kvalitetan savet kako da prevaziđe izazove ili nedoumice. Informacije jesu suština novinarstva, ali edukacija mora da dobije više mesta. Da, našem društvu, i građanima i poslovnoj zajednici, potrebno je mnogo edukacije ako hoćemo da sustignemo razvijeni svet. Iz edukacije će doći promena načina razmišljanja, za koji smatram da nas previše koči jer je jednostran, sebičan, neproduktivan.

INTERVJU Ivan Radak, urednik Forbsa: Ovde je neretko sramota biti bogat i uspešan - to je poražavajuća činjenica za naše društvo 2
Foto: Promo/Forbes

Koliko je teško doći do informacija iz oblasti privrede u političkom i društvenom ambijentu u kom je danas Srbija?

– Gledam na ovaj problem na optimističan način i reći ću da su informacije često kao voda i nađu svoj put. Mislim da nam je svima potrebno i dosta edukacije kako da tražimo informacije. I mnogo volje i truda da „kopamo“. I hrabrosti onima koji imaju informacije, da ih podele jer javnost ima pravo da zna.

Neko vreme sam proveo van novinarstva i ono što me je neprijatno iznenadilo jeste to koliko je malo ljudi spremno da s novinarima popriča putem telefona. Većina sagovornika danas traži da isključivo odgovori putem imejla, čak i na vrlo jednostavna pitanja. S jedne strane ovo treba da zabrine sve nas kao društvo, jer ljudi biraju da ćute ili odgovore vrlo diplomatski. S druge, treba da zabrine novinarsku struku jer takva praksa može da sugeriše da se izgubilo poverenje u novinare i njihovu odgovornost.

Na kraju, tehnologija je naš saveznik. Ona će neminovno otključavati i najzatvorenije baze podataka. Neke institucije treba pohvaliti i ohrabriti da uvek budu otvorene, kao što je APR. Neke baze treba učiniti pretraživijim kao što je katastar, a neke ćemo još čekati, ali to što rade je samo kupovina minuta i nepotrebno odlaganje neminovnog.

Ovo je jedno od suštinskih političkih pitanja o kojem nijedna stranka ne govori ili ne razmišlja, ali skrivanje podataka samo pobuđuje sumnje novinara i tera ih da vam „dišu za vratom“. Transparentnost mora da bude jedno od tri glavna cilja svake politike, pored vladavine prava i jačanja institucija. Sve ostalo će proisteći iz ova tri temelja i ići u pravom smeru.

Isto važi i za privredu. S jedne strane, otvoriće se podaci inspekcijskih i drugih organa. S druge strane, tu je konkurencija ili neka od drugih zainteresovanih strana koja će vas „odati“ u nepočinstvu. Zato kroz Forbs želimo da pričamo o tome kako da privreda predupredi loše ponašanje. Ipak, siguran sam da 95 odsto privrede želi da posluje u skladu s pravilima i da im to treba omogućiti.

Kakav je imidž privrede i privrednika u Srbiji i da li takav imidž odgovara realnom stanju?

– Stvar je vrlo jednostavna. Imidž privrede je onakav kakvim ga je napravila i brižljivo negovala politika. Ovde je neretko sramota biti bogat i uspešan i to je poražavajuća činjenica za naše društvo.

Da li ima loših privrednika i kompanija? Naravno. Kao što ima loših novinara, sportista, lekara, profesora… Ali ostajem pri tvrdnji da je takvih pet odsto. Za 20 godina karijere video sam mnogo prepametnih, kreativnih i nadasve upornih poslovnih ljudi. Takve ljude ćemo isticati u Forbsu jer su oni ti na koje se treba ugledati i od kojih treba učiti, jer oni vode ovu zemlju napred.

Forbs Srbija je deo regionalnog projekta. Mislite li da dolazak ovakvog brenda može da pomogne boljem pozicioniranju srpske privrede na regionalnom i međunarodnom tržištu i podizanju vidljivosti domaće poslovne zajednice?

– Forbs je pored Srbije počeo s radom i u Sloveniji, Hrvatskoj, BiH i Crnoj Gori. Na svakodnevnom nivou razmenjujemo priče o privrednicima iz naših zemalja i to ćemo i nadalje raditi. Mislim da je to odlična prilika da se u regionu čuje za uspešne ljude iz Srbije, da nađu novo tržište ili poslovne partnere. Saradnja, posebno u domenu privrede je najbolja šansa za ovaj region i kada je reč o izlasku u svet i kada je reč o pariranju konkurenciji koja stalno dolazi.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari