Otkako je pre nešto više od mesec dana u rad pušten novi elektronski sistem naplate putarine na autoputu Beograd-Šid (koji vodi ka Zagrebu), vozači u Srbiji kupili su oko 500 tagova. Reč je o elektronskim uređajima koji im omogućavaju plaćanje putarine bez zaustavljanja na rampama.

Otkako je pre nešto više od mesec dana u rad pušten novi elektronski sistem naplate putarine na autoputu Beograd-Šid (koji vodi ka Zagrebu), vozači u Srbiji kupili su oko 500 tagova. Reč je o elektronskim uređajima koji im omogućavaju plaćanje putarine bez zaustavljanja na rampama. Kako za Danas objašnjava Dušan Zupančić, rukovodilac Odeljenja za komercijalu Javnog preduzeća Putevi Srbije, ovaj pilot-projekat neće dati preciznu sliku efekata novog sistema naplate, ali će se posle postavljanja uređaja za elektronsku naplatu putarine na pravcu Beograd-Niš kao i na još nekim pravcima dobiti precizni podaci koji će biti saopšteni javnosti.
– Iskustvo evropskih zemalja u kojima se elektronski sistem naplate već uveliko primenjuje govori da je zadržavanje vozila na naplatnim rampama sveden na minimum, zastoja gotovo da i nema i što je posebno važno prihod od naplate putarine znatno je povećan. Činjenica je, takođe, da su uglavnom eliminisane sve vrste zloupotreba, poboljšani su radni uslovi inkasanata i smanjeno zagađenje okoline. U ovom trenutku tagovi se mogu nabaviti po ceni od 3.000 dinara po komadu, ali se očekuje da cena padne za 8 do 15 odsto ako Vlada Srbije usvoji preporuku JP Putevi Srbije za donošenje određenih zakonskih mera koje bi omogućile pojeftinjenje uređaja. Prema našim informacijama, Vlada bi o tom pitanju trebalo da raspravlja za dvadesetak dana. Zasad se tagovi mogu kupiti u sedištu naplate putarine u Ljube Čupe 5 u Beogradu i u objektima Auto-moto saveza Srbije u Beogradu, Batrovcima i Tovarniku, a uskoro i u Šidu i u Rumi. Na račun svog taga vozač uplaćuje određenu sumu novca i sistem elektronske naplate može da koristi sve dok ne potroši sav novac sa tog računa. To je sistem pripejda, kao kod kartica mobilne telefonije – naglašava Zupančič.
Naš sagovornik kaže da je naredni korak plaćanje kredita u auto-moto savezima i na ostalim naplatnim rampama u Srbiji. Predviđeno je da elektronski sistem naplate do kraja godine bude postavljen na svim naplatnim rampama u Srbiji (ukupno ih ima 50), a ceo projekat je vredan oko 10 miliona evra.
Sistem elektronske naplate putarine funkcioniše tako što tag prepoznaje na naplatnoj rampi koja je kategorija vozila u pitanju, i u zavisnosti od toga određuje visinu putarine. Sistem automatski određuje kategoriju vozila pomoću tri parametra – registarske oznake, broja osovine vozila i njegove visine. Na osnovu toga moguće je odrediti ne samo kategoriju vozila, da li je putničko ili teretno, već i da li je reč o vozilu sa stranim ili domaćim registracijskim tablicama. Na taj način nov sistem naplate omogućava vozilima da prolaze kroz naplatnu rampu bez ikakvog zadržavanja. Tagovi se postavljaju na unutrašnju stranu vetrobranskog stakla i sadrže sve podatke o vozilu, njegov registarski broj, mesto i vreme ulaska na put. Prolaskom vozila pored naplatne kabine elektronski se naplaćuje iznos putarine. Tagove proizvodi Institut Mihajlo Pupin koji je prethodno pobedio na međunarodnom tenderu u konkurenciji velikih svetskih proizvođača kao što su Simens i Kapš.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari