Lidl kao turistička atrakcija 1Foto: Vojkan Ristić

Za manje od mesec dana od kada je u centralnoj opštini Pčinjskog okruga, otvoren Ritej park, kao moderni tržni centar, sa hiper marketom kompanije Lidl na više od 2.400 kvadratnih metara, desio se pravi regionalni trgovinski bum u maloprodaji.

Stalni posetioci Lidla, osim građana sedam opština Pčinjskog okruga sa više od 200.000 stanovnika postali su i žitelji Severne Makedonije i KiM.

– Kod nas u Skoplju i uopšte u Severnoj Makedoniji ne postoji ni jedan Lidl market, a Vranje se nalazi bliže od sto kilometara od glavnog grada. Posle ublažavanja mera vezano za pandemiju virusa korone šoping dobro dođe, a nije zanemarljiva ni nabavka prehrambenih proizvoda koji su ovde puno jeftiniji – navodi za Danas Angelina Jovanović iz Skoplja, koja je sa prijateljima došla u „šoping turu“ u Vranje.

Iz susednog Kumanova, udaljenog tek šezdesetak kilometara građani dolaze u dnevne kupovine, a Turistička agencija „Joco turs“ od otvaranja hiper marketa u Vranju, 14. januara, svakoga vikenda organizuje za 350 denara (700 dinara) autobuske jednodnevne pre svega šoping ture do Vranja, uz centralnu reklamu za „tročasovnu moguću trgovinu“ u marketu nemačke kompanije.

Sam tržni centar nalazi se na samom ulazu u grad, u neposrednom komšiluku sličnih objekata kao što su Idea i Maksi, ali epicentar trgovine je za sada na jednom mestu.

– Mi u Gnjilanu imamo na desetine sličnih prodavnica, ali putovali smo po svetu, i svuda gde je ovakav market kao što je Lidl, a to je proverena marka, možete pronaći puno stvari. Nismo došli da kupimo jednu stvar, već mnogo toga što nam treba – kaže Džemail Hiseni, iz Gnjilana.

Veliki besplatni parking za putničke automobile, što je retkost u Vranju, promotivne cene, od kojih su one vezano za sezonsko voće i povrće (banane, mandarine, pomorandže) i za trideset procenata jeftinije od aktuelnih na ovdašnjim zelenim pijacama privukle su i Vranjance.

– Semenke, sveži škembići, sladoled, čarape, sitnice iz tehničke robe, i vruće pecivo odličnog kvaliteta – objašnjava Miroslav Tasić iz Vranja, sadržaj nekoliko svojih kesa robe.

Građani i osoblje poštuju epidemiološke mere.

Na ulazu je obavezna dezinfekcija ruku.

Već sada lokalni trgovci, osećaju pad prometa, verujući da svako „pa i ovo nemačko čudo neće potrajati dugo“.

Ono što oni ne priznaju je da će konkurencija dovesti do nužne korekcije cena, ako žele da opstanu.

O tome govori i podatak da većina Vranjanaca, sa kojima je razgovarao novinar Danasa, spremna da „zarad niže cene i kvalitetnije robe ode i po samo nekoliko proizvoda u Lidl, izbegavajući radnje u komšiluku“.

U dane vikenda na parkingu pored Sportske hale, gde je moguće parkiranje autobusa, a koja je u neposrednoj blizini tržnog centra, parkirano je u proseku tri do pet autobusa iz Makedonije, što dovoljno govori o novoj trgovačkoj atrakciji.

Za sada nije primetno snižavanje cena u konkurentskim marketima, kao i kod manjih trgovačkih radnji jer konkurentski šok još uvek traje.

U Kumanovo po gorivo i duvan

Razlike u cenama osnovnih proizvoda napravile su neku vrstu reciprociteta sa susedima. Tako je zbog manjih akciza za žitelje juga Srbije gorivo u Severnoj Makedoniji mnogo jeftinije. Cena litra nafte je i do 60 dinara „blaža“, a jeftinije su i cigarete, kao i rezani duvan koji se prodaje na kumanovskoj pijaci po ceni od 1.200 dinara za kilogram.

Korona u korist Amana

U Vranju se poslednjih dana može čuti da bi prostor od više stotina kvadrata nekadašnjeg restoranskog objekta za svadbena veselja „A2“, koji se takođe nalazi u blizini trougla Lidl – Idea – Maksi, mogao da postane vlasništvo trgovinskog lanca Aman, što bi tek bio dodatni udar pre svega na male trgovine u ovom gradu i na jugu Srbije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari