Nemci predlažu ukidanje roka trajanja za čaj, med i pirinač - šta na to kažu naši zaštitnici potrošača? 1Ilustracija: Danas online

Nemački ministar poljoprivrede Džem Ozdemir predložiće ukidanje roka trajanja određenih namirnica, jer želi da se smanji količina hrane koja se baca. U EU to godišnje iznosio oko 59 miliona tona hrane ili 130 kilograma po stanovniku.

Prema njegovim rečima „besmisleno je da dugotrajne namirnice imaju rok trajanja“, napomenuo je ovaj funkcioner nemačke Zelene partije, dodavši da čaj, med ili pirinač imaju veoma dug rok trajanja.

Vesna Perinčić, predsednik UO Republičke unije potrošača podržava takvu odluku, jer neki proizvodi imaju određen rok trajanja samo zatp što deklaracija mora da ga sadrži, a
dosta proizvoda kao što su šećer, pirinač, čaj, kafa traju i duže nego što stoji na deklaraciji.

„Sa stanovišta zaštite životne sredine i gomilanja otpada nema opravdanja da za takve proizvode stoji određen rok trajanja.

Po našem zakonu, proizvod kome prođe rok trajanja može da se koristi, ali ne sme da se prometuje. Ako je proizvod pred istek roka, to mora da se naznači, a takođe mora da se naznači i ako je na akciji zato što uskoro ističe rok trajanja.

Takođe, i kod nas postoji oznaka „upotrebljivo do“ koja važi za namirnice sa kraćim rokom trajanja, poput mleka i mlečnih prerađevina i mesa i mesnih prerađevina.

Drugi proizvodi imaju oznaku „najbolje upotrebiti do“, i oni mogu da se koriste i nakon isteka roka, bezbedni su za ishranu, ali gube neka svojstva, kao što je boja na primer.
Očekujem da i druge zemlje krenu putem Nemačke“ocenjuje Perinčić.

Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača kaže da su oni nešto slično već predlagali kako ne bi dolazilo do prepakivanja proizvoda.

„Postoji grupa proizvoda koji imaju maltene neograničen rok trajanja, a proizvođači stavljaju neke rokove na osnovu iskustva. Tu spadaju vino, šećer, neki konditorski proizvodi, čaj, pirinač, so…

Mi smo već ranije predlagali nešto slično. Sada imamo situacije da proizvodima, na primer nekim začinima, istekne rok trajanja. Trgovac ih šalje nazad proizvođaču, a ovaj samo prelepi novim rokom. Onda kupci to otkriju, pa se podigne javnost.

Mislim da je kod takvih proizvoda dovoljno da stoji godina proizvodnje i da potrošači mogu sami da odluče da li će kupiti. Naravno, važno je da se proizvodi čuvaju na odgovarajući način kako ne bi promenili svojstva i tom slučaju za neku robu nema roka trajanja“, smatra Papović.

Jovan Jovanović, predsednik Centra za zaštitu potrošača Forum pak misli da to nije dorba ideja.

„Mislim da to nije dobra ideja. Verovatno to rade namanski zbog nekog uvoza ili imaju velike zalihe nekih proizvoda, pa su našli rešenje da se to upotrebi“, kratak je on.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari