Od inostranog proizvođača auto-delova ni traga ni glasa 1Foto: Fonet

Većina žitelja šumadijske prestonice pamtiće godinu na izmaku po prvim znacima nove stagnacije u ekonomsko privrednom razvoju.

Iz Sindikata FCA Srbija upozoravaju da će, ukoliko obećanje premijera Vučića vezano za otvaranje fabrike auto-delova i upošljavanje 1.500 radnika, ne bude ispunjeno, Kragujevac ponovo da postane dolina gladi. Da li će ta sumorna prognoza da bude ostvarena to najviše zavisi od odluke top menadžmenta Fijat Krajsler grupacije o pokretanju proizvodnje novih modela u kragujevačkoj fabrici. A najozbiljnije upozorenje da je trend stagnacije ponovo na delu stiglo je u julu kad je u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija, gotovo iznebuha, a usled pada prodaje „fijata 500L“ na inostranom tržištu, ukinuta jedna od tri proizvodne smene i otpušten veliki broj radnika. U početku se, na osnovu informacija Sindikata FCA Srbija, licitiralo sa cifrom od 1.500 prekobrojnih „automobildžija“ i radnika zaposlenih u kompanijama kooperantima koje su u šumadiji izgradile svoje pogone (Manjeti mareli, DŽonston kontrol, PMC, Sidžit…), ali je docnije kružila informacija da je broj onih koji su morali da odu iz tih fabrika, ipak, nešto manji.

Do cifre o broju otpuštenih došlo se na osnovu Sporazuma o formiranju zajedničke kompanije, koji su, u septembru 2008, potpisali Fijat i Vlada Srbije, a kojim je bilo predviđeno da u FCA Srbija radi nešto više od 2.400 radnika. Pošto je pre ukidanja jedne proizvodne smene u fabrici bilo angažovano oko 3.200 radnika, to se prostom računicom došlo do brojke od oko 700 prekobrojnih „automobildžija“, plus 300 do 400 radnika koji su morali da odu iz kooperantskih firmi. Ove pretpostavke je, indirektno doduše, minule sedmice, na konferenciji za novinare, potvrdio i menadžment kompanije Fijat Krajsler automobili Srbija, koji je saopštio da je letos iz te fabrike otišlo oko 700 radnika. Menadžeri FCA Srbija su, naime, izjavili da u kragujevačkoj fabrici automobila trenutno radi nešto više od 2.400 radnika, odnosno taman onoliko koliko je i predviđeno ugovorom Fijata i Vlade Srbije o formiranju zajedničke kompanije. Menadžeri FCA Srbija pohvalili su se i podatkom da je ta kompanija u 2016. proizvela oko 85.000 automobila, koliko bi automobila, iz pogona ove kragujevačke fabrike, trebalo da izađe i naredne godine. To je, međutim, imajući u vidu instalisane kapacitete od oko 200.000 vozila godišnje, kao i projektovani potencijal do 300.000 automobila, tri do četiri puta manje od mogućnosti kragujevačke fabrike. Procenjuje se da bi iz te fabrike, uz dodatna ulaganja, a s obzirom na prostorne, energetske i potencijale najskupljeg pogona – Preseraja, moglo da izlazi čak 500.000 automobila godišnje, ali preduslov za to je novi model.
U menadžmentu FCA Srbija kažu da se odluka o novom modelu (ili modelima) donosi na višem nivou (u top menadžmentu Grupacije Fijat Krajsler) te da će se se nešto više o tome znati „kad za to dođe vreme“. Naš list je na osnovu nezvaničnih, ali ne i nepouzdanih, informacija najavljivao da bi proizvodnja novog modela trebalo da startuje 2020. Izvesno je, takođe, da će to biti jedna od ključnih tema novih pregovora Vlade Srbije i menadžmenta Fijat Krajsler grupacije koji treba da definišu dalju strategiju odnosa i saradnje dvaju partnera u kragujevačkoj fabrici, pošto krajem 2018. ističe desetogodišnji sporazum o formiranju zajedničke kompanije Fijat Krajsler automobili Srbija (Fijat je vlasnik 63, a država Srbija 37 kapitala). Ohrabruje izjava menadžmenta FCA Srbija da je „Fijat ovde došao da bi ostao“, što nikako ne znači da Vlada Srbije, pa i kragujevačko gradsko rukovodstvo, treba skršenih ruku da čekaju istek desetogodišnjeg ugovora. Bolji poznavaoci ove problematike upozoravaju nadležne u Vladi, pre svega premijera Aleksandra Vučića, da bi trebalo da iniciraju pregovore o budućoj saradnji sa Grupacijom Fijat Krajsler. Utoliko pre što aktuelni obim proizvodnje jednog modela ne može da obezbedi dalji razvoj domaće automobilske industrije, koja je i dalje, uprkos konstantnom padu proizvodnje u fabrici u Kragujevcu, najznačajniji izvozni adut Srbije.

Tračak nade da bi stvari mogle da krenu nabolje dalo je obećanje premijera Vučića rukovodstvu Sindikata FCA Srbija da će u Kragujevcu da bude otvorena fabrika za proizvodnju auto-delova, koja treba da zaposli oko 1.500 radnika. Sindikalci FCA Srbija koji su se, u vreme realizacije socijalnog programa u toj fabrici, u dva navrata sreli sa Vučićem, prenosili su da im je premijer najavio dolazak jednog inostranog proizvođača auto-delova koji bi uposlio prekobrojne u Fijatovoj fabrici i njenim dobavljačima i time amortizovao posledice razornog udara „socijalne bombe“ koja je, krajem jula, eksplodirala u Kragujevcu. Kalendarski, jesen je na izmaku, a iz Sindikata FCA Srbija se ovim povodom više ne oglašavaju. „Mudro ćuti“ i premijer Vučić, tako da je šumadijska javnost suočena sa novim nepoznanicama. Najpre sa onom da li će najavljeni inostrani proizvođač auto-delova, ikada da dođe u Kragujevac, ili je obećanje o njegovom dolasku poslužilo kao amortizer nezadovoljstva radnika koji su ostali bez posla.

Desetkovan broj industrijskih radnika

Čelnici ogranka Saveza samostalnih sindikata Srbije ne veruju da će obećanje o dolasku „jednog velikog komponentaša“ i zapošljavanju 1.500 radnika ikada da bude ostvareno, i ističu da je Kragujevac, zapravo, već sada „dolina gladi“. Kao argument navode podatak da je u Kragujevcu, samo ove godine, bez posla ostalo više od 3.000 radnika. Krajem osamdesetih godina prošlog veka Grupa Zastava, Industrija „Filip Kljajić“ i druge kragujevačke fabrike, upošljavale su više od 60.000 industrijskih radnika, a danas se njihov broj sveo na 7.000 do 8.000. „Grad od 200.000 stanovnika ne može da funkcioniše sa privredom koja angažuje tako malo industrijskih radnika, čiji se broj i dalje smanjuje“, smatraju u Savezu samostalnih sindikata Srbije u Kragujevcu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari