Mali: Izgradnja metroa počinje 22. novembra ove godine 1Foto: FoNet/Milica Vučković

Ugovor o izgradnji infrastrukture i nasipanje platoa za depo beogradskog metroa u Makiškom polju potpisan je danas u Beogradu.

Potpisnici ugovora su ministar gradjevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović, gradski sekretar za stambene i komunalne poslove Nikola Kovačević, direktorka Direkcije za gradjevinsko zemljište i izgradnju Beograda Dušica Anđelković i predstavnik kineske kompanije Pauer Čajna Jang Bo.

Najavljeno je da će izgradnja beogradskog metroa početi do kraja novembra, a do kraja 2028. godine biće izgradjena prva linija, od Makišnog polja do Mirijeva, a do 2030. godine i druga linija od Mirijeva do Bežanije.

Izvođač građevinskih radova biće kineske kompanije, a francuske kompanije će raditi na obezbeđivanju kompozicija i izgradnji podsistema.

Ministar finansija Siniša Mali najavio je danas da će 22. novembra ove godine početi izgradnja prve linije metroa u Beogradu, kada će se započeti građevinski radovi na Makiškom polju. Ministar je rekao i da je novac u potpunosti obezbeđen za ovaj projekat.

„Potpisivanjem ugovora sa kineskom kompanijom „Pauer Čajna“ mi zvanično počinjemo sa izgradnjom prve linije metroa u Beogradu. Videćete 22. novembra, na Makiškom polju veliki broj radnika i mašina. Krećemo sa ostvarenjem sna koji su generacije pre nas sanjale. Slavni Viktor Igo je rekao da „Snovi stvaraju budućnost“. I, evo, sada, realizujemo san građana Beograda i Srbije, sna dugog pedeset godina“, kazao je Mali, a prenosi pres služba Ministarstva finasija.

Mali je dodao da je reč o snu koji predstavlja bolju i lepšu budućnost za generacije koje dolaze. Kako je naveo, metro predstavlja simbol uspeha, jake i snažne Srbije. On se zahvalio svima koji su učestvovali u tom projektu, a naročito predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću bez čije vizije i upornosti „ne bismo bili ovde“.

„Da nije predsednika Aleksandra Vučića ne bismo danas bili ovde. Ne bismo imali novac, ni krenuli u ovaj istorijski poduvhat koji se zove izgradnja metroa u Beogradu. Želim ovom prilikom da mu se zahvalim i na energiji i na posvećenosti, na viziji i na tome što nas iz dana u dan motiviše da damo sve od sebe kako bi podigli životni standard građana Srbije i izgradili bolju i uspešniju Srbiju“, naveo je Mali dodajući da danas „stvaramo istoriju“.

Mali: Izgradnja metroa počinje 22. novembra ove godine 2
Siniša Mali Foto: Ministarstvo finasija

Ministar je rekao da su građani i predstavnici medija danas imali priliku da vide u kratkom filmu kao i na panou kako će izgledati metro u Srbiji. On je naveo da je planiran integrisani šinski sistem na teritoriji Beograda.

„On će integrisati tri linije metroa, koji se spaja sa daljim proširenjem BG voza. Polako ali sigurno grad Beograd se okreće šinskom sistemu koji je prihvatljiviji, efikasniji, brži i treba da doprinese boljem saobraćaju i bržem protoku ljudi kroz prestonicu i reši saobraćajne gužve kojima smo izloženi svakog dana te tako konačno otvori jednu stranicu modernog savremenog Beograda“, rekao je Mali.

Ministar je na panelu predviđenom za te namene, predstavio aktivnosti i važne vremenske odrednice u izgradnji metroa, jer, kako je naglasio, svi treba „da znaju šta nas čeka, a mi ćemo svako dato obećanje, kao i do sada, ispuniti“.

„Kao što sam rekao, početak radova je 22. novembra 2021. godine. Dalje nas očekuje potpisivanje ugovora za izgradnju samog depoa a to je februar 2022. godine. Nakon toga sledi potpisivanje ugovora za izgradnju pristupnih saobraćajnica na području Makiškog polja, u martu 2022. godine. To područje obuhvata površinu od 72 hektara koje treba urediti kao početnu stanicu i depo za prvu liniju metroa“, rekao je Mali.

U julu iste godine očekuje nas potpisivanje ugovora za izgradnju stanica i tunela za prvu liniju, dok se već u novembru iste godine kreće sa izgradnjom depoa na Makišu.

„Početak radova na izgradnji pristupnih saobraćanica na Makiškom polju očekuje nas u maju 2023. godine. Početak radova na izgradnji stanica planiran je u septembru 2023. godine. Početak radova na izgradnji tunela u decembru 2023. godine“, dodao je.

Mali je objasnio da je ovako detaljn zbog toga što se, potpisivanjem ugovora za izgradnju tunela i stanica, kreće u izgradnju ogromne mašine koja treba da probija tunele.

„Potrebno je 13 meseci kako bi se ona napravila. Po projektu, samo na Makiškom polju je metro nadzemni, sve ostalo je pod zemljom. „Upravo zbog toga se u decembru 2023. godine kreće u izgradnju tunela i stanica“, precizirao je.

Mali je rekao da je za februar 2026. godine planirana nabavka vozova i početak testiranja, završetak građevinskih radova na prvoj liniji metroa. Elektro-tehnički sistem će već biti instaliran a to se radi u saradnji sa francuskim Alstomom.

„Završetak prve linije metroa i puštanje u funkciju očekuje se 2028. godine“, rekao je ministar.

Kako je istakao prva linija bez ostalih linija nije kompletna, pa se zato paralelno radi na sinergiji sa drugom linijom. Već je sa francuskim Ežisom potpisan ugovor o izradi projekta izgradnje druge linije metroa. Trasta te linije je Mirijevo, Zemun, Bežanija.

Mali: Izgradnja metroa počinje 22. novembra ove godine 3
Foto: Beoinfo

„Mi ćemo početkom 2024. godine krenuti u realizaciju ovog projekata. Početak izgradnje stanica planiran je 2025. godine. Početak radova na tunelima je 2026. i 2030. godine završetak druge linije metroa u našem glavnom gradu. Dakle, sistem koji treba da doprinese boljem i efikasnijem saobraćaju, koji treba da da jednu bolju, drugačiju, uspešniju sliku naše prestonice“, rekao je Mali.

Prema njegovim rečima, iza svega ovoga su godine teškog rada, analiza saobraćaja, broja putnika, trendova, velikog broja projekata koje su radilie kompanije iz Austrije, Francuske.

„Sve to nas je dovelo do toga da potpisivanjem ovog ugovra krenemo u realizaciju ovog sna. Ne bi bilo moguće uraditi da nismo obezbedili novac. Čuli ste od raznih, da su pre deset, petneast godina, imali novac, mogli su da izgrade prvu liniju metroa. Ali, oni, tada nisu imali novca. Vlada Srbije je obezbedila novac za izgradnju i jedne i druge linije metroa. Mi smo stabilni, jaki. Pokazali smo i u najvećoj ekonomskoj krizi i uslovima pandemije da imamo novca da znamo da reagujemo i da smo spremni da investiramo taj novac i da smo spremni da ga investiramo u prave projekte i podizanje životnog standarda građana“, kazao je Mali.

On je podsetio da su do sada ispunjena brojna obećanja kao što je izgradnja Beograda na vodi, izgradnja puta Miloš Veliki a već u martu sledeće godine vozićemo se brzom prugom do Novog Sada.

Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić izjavio je da bez podrške republičke Vlade i presednika Aleksandra Vučića Grad Beograd ne bi mogao da finansira izgradnju metroa, istakavši da iznos od 4,4 milijarde evra, koliko će koštati izgradnja dve linije metroa, predstavlja četiri godišnja budžeta Grada Beograda.

On se zahvalio ministru finansija Siniši Malom koji je još kao gradonačelnik započeo rad na realizaciji ovog projekta, što govori u prilog tome koliko je bitan kontinuitet u radu i trudu. Najavio je za sledeću nedelju planirano usvajanje Plana generalne regulacije šinskih sistema na teritoriji Grada Beograda. Sve to će omogućiti spajanje i rubnih beogradskih opština sa centrom grada, pa će tako Beograd konačno i saobraćajno postati jedna celina.

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović ocenio je da je danas veliki dan za Srbiju. On je rekao da grad kao što je Beograd ne bi mogao da funkcioniše bez metroa i da se danas može reći „da smo na kraju jednog velikog početka“.

„Ovaj projekat ne donosi politički benefit. On donosi perpsektivu građanima i Beogradu“, rekao je on i dodao da iza svega stoje ozbiljan trud i rad njegovih kolega Siniše Malog i Gorana Vesića, kojima tim povodom zahvalio kao i velikom broju gradskih i republičkih institucija.

Ovlašćeni predstavnik kompanije „Pauer Čajna“ Jang Fan rekao je da mu je čast da prisustvuje jednom velikom događaju kao što je ovaj i zahvalio se na poverenju koje je njegova kompanija dobila kada je reč o ovom projektu. „Mi ćemo sa našim višegodišnjim iskustvom u potpunosti doprineti realizaciji projekta, kako bi ugovor bio uspešno realizovan. U međuvremenu „Pauer Čajna“ će nastaviti saradnju sa svim stranama na optimizaciji rada i pokušati da ubrza faze ostalog dela projekta kako bi metro što pre bio pušten u rad“, naveo je Jang Fan.

 

Prva linija do 2028.

Kada u potpunosti bude završena, prva linija metroa će povezivati Železnik i Mirijevo, biće dugačka 21,1 kilometra i imaće 21 stanicu. Druga linija će povezivati Bežaniju i Mirijevo, biće duga 21 kilometra i imaće 23 stanice. Njih dve će se ukrštati na Savskom trgu. Planirano je da prva linija metroa bude završena 2028. godine, a druga 2030. godine.