Potrošači: Ministarstvo nas ignoriše 10 godina 1Foto: Aleksandar Veljković

Ne verujemo da će Ministarstvo rudarstva i energetike zaista početi da rešava problem isključenja struje više od 4.000 domaćinstava iz Niša, koja su najčešće bila nezakonita, a na koji ukazujemo duže od deset godina, kaže za Danas Jovan Jovanović, predsednik Centra za zaštitu potrošača Forum.

Ministarstvo energetike je prošle sedmice saopštilo da je resorna ministarka Mihajlović razgovarala sa predstavnicima EPS Distribucije i gradonačelnicom Niša Draganom Sotirovski o „pronalaženju rešenja za ponovno priključenje više od 4.000 domaćinstava u Nišu kojima je obustavljena isporuka električne energije ili su isključeni sa mreže zbog starih dugovanja“.

Najavljeno je formiranje radne grupe, koju će činiti predstavnici ministarstva, EPS-a, EPS Distribucije i Grada Niša, kako bi se utvrdio broj takvih domaćinstava, iznos dugovanja i našlo rešenje.

Gradonačelnica Sotirovski je „prenela zahteve da se omoguće modeli reprograma dugovanja”.

U Forumu ističu da je i sama formulacija Ministarstva o razlozima isključenja struje ovim domaćinstvima “netačna”.

Prema njihovoj evidenciji, ubedljivo najveći broj domaćinstava je isključen zbog navodne neovlašćene potrošnje, odnosno “krađe struje”, koju je EPS Distribucija konstatovala uglavnom samo zbog oštećene plombe na brojilima.

Nije malo isključenih potrošača koji su izražavali sumnju da su plombu oštetili ili uklonili upravo radnici Elektrodistribucije, pošto su, kako kažu, pre ekipa koje su „utvrdile“ takvu nepravilnost dolazile ekipe koje su „proveravale“ brojilo.

Još je veći problem, navode u Forumu, što je nakon isključenja zbog navodne krađe, EPS Distribucija korisnicima koji su čak i izmirili iznos “neovlašćene potrošnje”, koja se inače obračunava po Zakonu o energetici, uključenje struje uslovljavala dodatnim „protivpravnim“ zahtevima.

Potrošači su, naime, obaveštavani da će im struja biti uključena tek kada još i kupe nova brojila i plate njihovo izmeštanje sa prethodnog mernog mesta, te odjednom izmire sve dugove za struju, među kojima je najviše onih zastarelih.

Na taj način EPS Distribucija je „prebacila troškove kupovine i postavljanja značajnog broja novih brojila na potrošače“, što je inače, prema Zakonu o metrologiji, njegova obaveza u slučaju kada su brojila „metrološki neispravna“, odnosno sa isteklim državnim žigom i „nebaždarena“, kakvih je, po nalazima Direkcije za mere i dragocene metale, među isključenima „čak 90 odsto“.

Ona je istovremeno od dela domaćinstava uspela da naplati i zastarele dugove, što ne bi mogla da učini pred sudom, pošto komunalni dugovi, po Zakonu o obligacionim odnosima, zastarevaju posle godinu dana.

Iznos zastarelih dugovanja je, pritom, “naduvavan” i do par miliona dinara, “zahvaljujući” primeni konformne metode za obračun zatezne komate, koju je Ustavni sud Srbije proglasio neustavnom još 2012. godine.

– I posle svega, a nakon decenijskog pokušaja tih ljudi i naše organizacije da rešimo problem, ministarstvo rudarstva i energetike, ministarka Mihajlović i EPS, koje smo u više navrata upoznavali sa ovim problemom, pribegli su staroj dobroj paroli: “Ako nećete da rešite problem formirajte komisiju”. Pritom se kao potencijalno rešenje pominje reprogram, koji bi bio nezakonit, jer se može reprogramirati samo dug koji je nastao u poslednjih 12 meseci, a ne zastareli i nepostojeći dugovi nastali zloupotrebom zakona. Jedino rešenje jeste privremeno priključenje svih isključenih potrošača i sprovođenje sudskih postupaka u skladu sa zakonima u svakom pojedinačnom slučaju, umesto samovlasnih “presuda” EPS-a o krađi struje- kaže Jovanović.

Jovanović podseća da je Forum u aprilu prošle godine Vladi, Ministarstvu rudarstva i energetike i Ministarstvu za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja prosledio inicijativu da se domaćinstvima u Nišu i na jugoistoku Srbije, kojima je struja “nezakonito isključena” po osnovu navodne neovlašćene potrošnje, ona privremeno priključi za vreme epidemije korona virusa, a nezavisno od toga vode sudski postupak za svaki od tih slučajeva.

U dopisima je konstatuje da su masovnija isključenja u ovom regionu počela 2012. godine, tako da su te porodice godinama bez elementarnih uslova za normalan život, a u vreme epidemije u povećanom riziku od zaraze. Niko od nadležnih nije odgovorio na dopise.

Naš sagovornik dodaje da je Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija zbog ovih isključenja, a na zahtev Foruma, još 2017. godine protiv EPS-a pokrenulo postupak kolektivne zaštite potrošača.

Ovaj postupak, međutim, još uvek nije okončan. Forum je, takođe, protiv tog javnog preduzeća pokrenuo više sudskih postupaka, a mnoge prvostepene presude su u korist potrošača.

Osnovno javno tužilaštvo u Nišu, takođe, sve češće odbacuje kao neosnovane krivične prijave EPS Distribucije protiv potrošača zbog navodne neovlašćene potrošnje.

Prema rečima našeg sagovornika, deo ovih potrošača je ponovno priključen na mrežu jer su sudskim presudama oborene odluke EPS Distribucije kojima se zahteva da potrošači uz zahtev za privremeno uključenje struje prilože više dokumenta, među kojima i građevinske i upotrebne dozvole.

Prema Uredbi o uslovima isporuke i snabdevanja električnom energijom, za ponovno priključenje potreban je samo dokaz o vlasništvu, odnosno korišćenju isključenog objekta.

Isključene porodice u niškom selu Lalinac su dobile struju tako što im je Forum pomogao da zaobiđu EPS i priključe se ”na privatnu distribuciju”.

Ipak, prema evidenciji ove potrošačke organizacije, na teritoriji Niša, Pirota, Zaječara, Prokuplja, Leskovca i Vranja električna energija je obustavljena, najčešće po osnovu neovlašćene potrošnje, za oko 5.700 domaćinstava.

Pretpostavlja se da u ovom regionu ima 8.000 do 10.000 takvih domaćinstava, pošto se mnoga od njih nisu obraćala Forumu. Među potrošačima ima onih koji su, čekajući insitucionalni „rasplet“, preminuli “i u uslovima koji su bili nedostojni čoveka”.

EPS: Nije tačno

EPS Distribucija je u avgustu 2017. godine, kada je Danas radio seriju tekstova o sve masovnijem isključenju struje domaćinstvima u Nišu i na jugu Srbije, negirala navode da su isključenja po osnovu neovlašćene potrošnje nezakonita.

Naši sagovornici su kazali da je “logično da korisnici kod kojih je utvrđena neovlašćena potrošnja tvrde da nisu oštetili brojilo” i dodali da ovakva isključenja nisu masovna.

EPS Distribucija, koja je delu potrošača slala obaveštenja o iznosu „svih dospelih dugovanja“ koja treba izmiriti, među kojima su i ona zastarela, a njeni službenici ih usmeno obaveštavali da će biti priključeni tek kada takve dugove izmire, je, ipak, “priznala” da ne poseduje odluku na osnovu koje uslovljava priključenje plaćanjima svih dugova.

„Ne raspolažemo takvim dokumentom“, glasi odgovor na zahtev da nam dokument bude dostavljen.

Olako konstatovanje “krađe”

– Radnici Distribucije samo napišu „oštećena plomba“ i to je za njih „neovlašćena potrošnja“. Ne konstatuju da li su našli magnet, premoštene faze, druge mehanizme za nepravilno čitanje potrošnje, a nije im važno što je, recimo, taj potrošač redovno plaćao račune, koji su i nakon oštećenja plombi ostali isti. U Zakonu o energetici i Uredbi o uslovima isporuke i snabdevanja električnom energijom se, međutim, navodi da neovlašćena potrošnja postoji samo „pod uslovom da se u kontroli mernog uređaja utvrdi nepravilnost u merenju električne energije“ – kaže Profir Živković, pravni savetnik „Foruma“.

On dodaje da je EPS Distribucija po osnovu neovlašćene potrošnje isključila i domaćinstva sa bebama, starima i bolesnima, koje Zakon o zaštiti potrošača ubraja u „ugrožene potrošače“, te zabranjuje njihovo isključenje.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari