RATEL usvojio novi Pravilnik o zaštiti korisnika od VAS usluga 1Foto: Pixabay/Pexels

Savet Regulatornog tela za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL) usvojio je novi Pravilnik o obavezama operatora koji prenose usluge sa dodatom vrednošću i pružaoca usluga sa dodatom uslugom, a ove usluge su poznate i kao VAS.

Portal Danas nedavno je objavio da VAS usluge uvećavaju račune za mobilni telefon, a na osnovu iskustava čitaoca našeg portala koji su se javljali tvrdeći da su im pojedine VAS usluge bile aktivirane bez njihovog odobrenja. Zbog tih VAS usluga, računi za telefon bili su im i dvostruko uvećani.

U VAS usluge spadaju plaćanje parkinga, doniranje novca preko humanitarnih organizacija, glasanje SMS-om ili donedavno plaćanje gradskog prevoza. Međutim, nije nepoznato da se već godinama dešavaju i VAS SMS prevare.

RATEL je sada doneo novi Pravilnik koji bi trebalo da zaštiti korisnike od mogućih prevara i zloupotreba.

Usluge sa dodatnom vrednošću ili VAS usluge ne pružaju mobilni operatori, već druge kompanije.

U pravilniku se navodi da se njime bliže uređuju obaveze i operatora koji prenosi usluge sa dodatom vrednošću i pružaoca usluga sa dodatom vrednošću u pogledu oglašavanja usluga, uslova početka i prestanka pružanja usluge sa dodatom vrednošću krajnjem korisniku, načina obračuna i naplate usluga, načina obrade podataka o ličnosti, saobraćaju i o lokaciji, kontrole nedozvoljenog sadržaja i rešavanja prigovora, vodeći naročito računa o zaštiti interesa krajnjih korisnika.

Operator je u obavezi da, u skladu sa tehničkim mogućnostima, omogući dostupnost usluge krajnjim korisnicima iz svih javnih elektronskih komunikacionih mreža, a u skladu sa zakonom, propisima i međusobnim ugovorima.

U pravilniku se naglašava da u ugovoru zaključenom između operatora i pružaoca usluge, obe ugovorne strane su u obavezi da poštuju načela nediskriminacije i transparentnosti.

Pravlinik propisuje i da pružalac usluge pruža uslugu samostalno ili u saradnji sa trećim licem na osnovu međusobno zaključenog ugovora. Takođe je naglašeno da je pružalac usluge dužan da obezbedi da se usluga pruža u skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom.

Da bi ispunio tehničke uslove za pružanje usluge, pružalac usluge je dužan da, u zavisnosti od vrste usluge, obezbedi elektronsku opremu i softverske alate za pružanje usluge, koji su namenjeni za prihvatanje telefonskih poziva, odnosno poruka (tekstualnih ili multimedijalnih), njihovo registrovanje i prosleđivanje, kao i obradu samo u svrhu pružanja usluge i čuvanje podataka u zakonom propisanom roku.

Za svaku pruženu uslugu, pružalac usluge je u obavezi da vodi evidenciju o pruženoj usluzi, uključujući podatke o saobraćaju i statistiku o realizaciji usluge.

Sadržaj usluge mora biti u skladu sa oglašenim sadržajem te usluge i dodeljenom numeracijom. U slučaju da sadržaj usluge ne odgovara dodeljenoj numeraciji, odnosno izdatoj dozvoli, to je razlog za oduzimanje dozvole.

Usluga koja se pruža mora da bude tačna i vremenski usklađena, i ne sme da podstiče krajnjeg korisnika na postupanje suprotno zakonu ili da olakšava takvo postupanje.

Takđe, usluga ne sme da naruši privatnost krajnjeg korisnika niti da izazove nepotreban strah, zabrinutost ili patnju krajnjeg korisnika.

U Pravilniku se navodi i da usluga kojom se od krajnjeg korisnika traže određeni lični podaci, mora da bude u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.

RATEL propisuje i da uslugom ne sme da se omogući obmanjivanje krajnjeg korisnika pružanjem pogrešnih, nepotpunih ili drugih netačnih informacija koje ga mogu dovesti u zabludu, niti prikrivanje informacija koje su krajnjem korisniku potrebne za donošenje odluke o korišćenju usluge.

Pružanju usluge mora prethoditi unos lozinke (OTP – One Time Password), što predstavlja pouzdan dokaz o datom pristanku krajnjeg korisnika da koristi uslugu, naglašava se u ovom dokumentu.

Radi dodatne zaštite krajnjeg korisnika, operator mora da ponudi mogućnost da se na zahtev krajnjeg korisnika postavlja ograničenje za SIM karticu (tzv. SIM-barring), koje podrazumeva blokadu (zabranu) korišćenja određene usluge ili određenog opsega iz Plana numeracije koji je namenjen za usluge.

Ograničenje se može ukloniti samo na zahtev krajnjeg korisnika.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari