Na RTS ne odgovaraju na pitanje zašto su zabranili reklamu SBB-a, u ovoj kompaniji kažu - nije prvi put 1Foto:BETAPHOTO/AMIR HAMZAGIĆ/SBB

Radio televizija Srbije, prema tvrdnjama SBB-a, cenzurisala je bez objašnjanja reklamiranje ove kompanije, a uprkos brojnim zahtevima za obrazloženje datog poteza, javni servis još uvek se ne oglašava.

Naime, reč je o marketinškoj kampanji SBB-a pod nazivom “Kad imaš izbor, biraš SBB”, u kojoj ta kompanija reklamira sebe kao operatera i svoje usluge.

Kako su iz SBB-a naveli u saopštenju, na adresu marketinga RTS-a poslat je medija plan i reklamni spot, za koji su od pravne službe RTS-a dobili komentar da treba da se koriguje.

Zahtevane korekcije odnosile su se na povećanje fonta teksta koji se tiče izvora podataka na kojima je zasnovan slogan kampanje. Takođe, RTS je tražio da SBB dostavi revidiranu prateću potvrdu o relevantnosti podataka.

„Nakon što smo dostavili izmenjenu reklamu i potvrdu, oglasna poruka SBB emitovana je samo jednog dana i to 14. septembra, da bi posle toga bilo prekinuto dalje emitovanje. SBB je dobio šturo obaveštenje od službenika RTS-a da je dobijen nalog da se stopira emitovanje reklame, bez ikakvog obrazloženja razloga za takvu odluku“, ističu iz ove kompanije.

S tim u vezi, postavlja se pitanje, da li televizija može samovoljno prekinuti emitovanje reklama oglašivača, i ako da, kakvo objašnjenje je dužna partneru.

Član Radne grupe za izradu Zakona o elektronskim medijima Rade Veljanovski, pojašnjava da emiter može doneti odluku da stopira projekciju određenog sadržaja, ali oglašivaču mora dostaviti obrazloženje o razlozima za tu odluku, potkrepljujući ih pozivanjem na zakon.

„Ako je poruka reklame u skladu sa Zakonom o oglašavanju, onda ne bi trebalo da ima probema oko emitovanja, odnosno, RTS nema pravo da je odbije. Ne samo RTS, već ni jedan medij. Svaki medij, koji dobije reklamnu poruku za objavljivanje, ima prava da proceni da li je poruka u skladu sa zakonom ili ne. Ako donese odluku za koju oglašivač smatra da su mu njom povređena prava, onda zaštitu istih može potražiti na sudu. Ne postoji niko ko je regulator za poruke. Sa druge strane, ako se objavi poruka za koju je medij procenio da je u redu, ali REM kaže da nije po zakonu, on ima pravo da reaguje. Međutim, u ovom slučaju ništa nije ni stiglo do REM-a“, pojašnjava naš sagovornik.

Da Regulatorno telo za elektronske medije nije imalo nikakve veze s ovim slučajem, potvrdila je za Danas i predsednica Saveta Olivera Zekić, koja kaže da REM ne odlučuje o sadržaju reklama koje se emituju na RTS-u.

Ipak, uprkos pokušajima da dođemo do informacije na kom motivu se temelji pomenuta zabrana, odgovore nismo uspeli da dobijemo od generalnog direktora RTS Dragana Bujoševića, koji nije odgovarao ni na pozive Danasa ni na poslatu SMS poruku. RTS nije odgovorio ni na zahtev za komentar poslat na zvaničnu kontakt imejl adresu ove kuće. Ni RTS-ova šefica za odnose sa javnošću Duška Vučinić nije odgovorila na poziv i poslatu poruku.

Više informacija o ovom slučaju nismo uspeli da dobijemo ni od Upravnog odbora javnog servisa, a njegov predsednik Branko Klanšček kaže da ne zna koji je tačno razlog za stopiranje reklama SBB-a. Ipak, Klanšček tvrdi da je tražio od nadležnih službi pojašnjenje, te da će se oglasiti kada ga dobije.

Kako su za Danas kazali iz SBB-a, ovo nije prvi put da se odigrava sličan scenario. Naime, kompanija kaže da je 2018. godine imala sličnu situaciju sa RTS-om, kada su stopirali emitovanje reklamog spota za EON smart box.

„EON smart boks je tada istovremeno lansiran u četiri zemlje, podržalo ga je više od 25 televizija, od čega čak devet sa nacionalnom pokrivenošću, kao i veliki broj štampanih i digitalnih medija, a jedino je RTS odlučio da obustavi njegovo emitovanje sa objašnjenjem da predstavlja oglašavanje konkurentske usluge. Za ovu kampanju „Kada imaš izbor, biraš SBB” osim RTS-a, reklamu je odbio i portal mondo.rs koji je u vlasništvu Adria Media Grupe. Ni Mondo nam nije dao obrazloženje zašto su prekinuli oglašavanje reklamnih banera za ovu kampanju na njihovom sajtu“, kažu iz SBB-a.

Oni dodaju da je jedino RTS zahtevao da se aktuelna reklama blago koriguje povećanjem fonta teksta koji potvrđuje izvor podataka, što su u SBB, kako kažu i uradili, nakon čega su je i emitovali jedan dan u jednom terminu, i stopirali.

Takođe ističu da su pokušali na sve načine da saznaju zašto je do toga došlo, jer su, kako kažu, želeli da se emitovanje nastavi i da reklamu vidi što veći broj ljudi u Srbiji.

„Kada našoj medijskoj agenciji više niko iz marketinške i pravne službe RTS-a nije odgovarao, mi smo kao SBB direktno pisali i direktoru RTS-a Draganu Bujoševiću, kao i Upravnom odboru RTS-a i predsedniku UO Branislavu Klanščeku. Nismo dobili odgovore. Ova odluka nije dobra, ne samo po SBB, već ni po RTS koji ima probleme u poslovanju o kojima su oni obaveštavali javnost, a ni po građane Srbije za koje je ovo jedna izuzetno loša poruka. Nemamo informaciju ko ili šta stoji iza zabrane, ali pozivamo još jednom RTS da nam da odgovor“, poručuje SBB, uz zaključak da smatraju da je njihova reklama u potpunosti usklađena sa zakonom i da nema opravdanog razloga da bude stopirano njeno emitovanje.

Stoga, SBB poručuje da će, ukoliko Upravni odbor RTS-a ne odgovori koji motiv stoji iza zabrane, tražiti odgovor pred nadležnim organima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari