Sistem elektronskih faktura privrednicima povećao troškove poslovanja, Ministarstvo finansija tvrdi da je sve u redu 1Foto - ilustracija: Pixabay/Edarn (Ilustracija)

Dok privrednici tvrde da im je sistem elektronskih faktura zakomplikovao i povećao troškove poslovanja, umesto da digitalizacijom dođe do pojednostavljenja, u Ministarstvu finansija Srbije ističu da su primedbe preduzetnika neosnovane te da SEF funkcioniše na valjan način.

Pored primedbi na sistem elektronskih faktura privrednici ističu i da Zakon o elektronskim fakturama nije u skladu sa Zakonom o PDV-u , Zakonom o računovodstvu i Zakonom o poreskom postupku i poreskoj administraciji što dovodi do pravne nesigurnosti u radu i nejasnoća vezano za knjigovodstvene evidencije i poreske prijave , koje su i ovako najobimnije u Evropi.

– Privreda nikad nije imala veće probleme nego sada vezano za PDV evidencije, duple evidencije i izloženosti nelogičnoj kaznenoj regulativi. Nikako se ne može nazvati digitalizacijom sistem koji podrazumeva izdavanje fiskalnih računa, za koje se čeka izjava korisnika javnog sektora, koji se zatim storniraju, pa se izdaje dokument kroz SEF, jedan korak se pretvorio u pet . Isto vredi za SEF koji je duplirao posao i knjigovođama i privrednim subjektima, umesto da ga pojednostavi – kaže za Danas Milena Amon iz Udruženja Zaštitnik privrednika i preduzetnika Srbije.

U tom udruženju, kao i u Računovodstvenoj komori Srbije ističu da je upućen poziv nadležnima da se ispita ko je odgovoran i u čijem interesu je sprovođenje ovog nasilja nad privredom.

Sistem elektronskih faktura privrednicima povećao troškove poslovanja, Ministarstvo finansija tvrdi da je sve u redu 2
Foto: Pixabay/Rawpixel

– Da bi se SEF uopšte primenjivao mora biti u potpunosti funkcionalan, a Zakon o e-fakturama mora biti usklađen sa Zakonom o PDV-u , Zakonom o računovodstvu i Zakonom o poreskom postupku. Sistem mora biti u poreskoj upravi, a ne e-upravi i mora biti povezan sa sistemom fiskalizacije – smatraju u Udruženju Zaštitnik privrednika i preduzetnika Srbije i Računovodstvenoj komori Srbije.

Takođe, navode da je nužno pojednostaviti PDV evidencije, jer su najsloženije na svetu na preko 250 polja. Primera radi, u Republici Srpskoj PDV prijava je na 15 polja.

Predlaže se i ukidanje dostavljanja PDV evidencije u SEF-u do 10. u mesecu kad je rok za PDV prijave 15. u mesecu. Nejasno je, tvrde, kako bi te nepotrebne evidencije trebalo da budu dostavljene do 10. januara, kad se svi vraćaju sa praznika 9. januara.

Dodaje se da je potrebno ukinuti dupli posao, odnosno prepisivanje u evidencije, kao i pojedinačnu i zbirnu evidenciju.

Preduzetnici poručuju da treba naći rešenje za one koji se bave prometom roba i koji sad imaju dodatne troškove i veći posao, jer su otpremnice i dalje u papirnoj formi , a zatim je iste potrebno skenirati i kačiti uz e-fakture (ranije je to bio jedan dokument račun-otpremnica).

Kažu i da je neophodno rešiti probleme sa statusom primljenih faktura i automatskim odbijanjem ako nisu čekirane u rokovima (primer – potpisana validna otpremnica, a faktura odbijena, jer nije čekirana).

Zaključuju da treba pojednostaviti poreski sistem i korigovati kriminalnu kaznenu regulativu, jer ispada da privredni subjekt uvek može biti u prekršaju, čak i gde ga nema, kao i rešiti tehničke probleme portala koji je često van funkcije zbog preopterećenosti podataka, pogotovo krajem meseca.

Predrag Petrović iz Saveza računovođa i revizora Srbije ističe za Danas da je izmenjen sistem fakturisanja te se ono što se nekada radilo papirološki sada obavlja u elektronskoj formi.

– S obzirom da je reč o novini dolazi do određenih problema i definitvno je potrebno da prođe neko vreme, koje podrzumeva i učenje na greškama, kako bi se sistem potpuno uhodao. U ovom trenutku dolazi do nerazumevanja kako kada je reč o privrednicima sa jedne tako i kada je reč o Ministarstvu finansija sa druge strane. Treba naglasiti da su nadležni usvojili dosta izmena kako bi ovaj sistem bolje funkcionisao, ali je nužno istaći da određeni problemi još uvek postoje, odnosno da nisu rešeni na adekvatan način. Radi se o procesu koji iziskuje vreme, neke stvari su već sad onakve kakve bi trebalo da budu, a nerešena pitanja bi svakako trebalo da budu otklonjena – navodi naš sagovornik.

Povodom tvrdnji Udruženja Zaštitnik privrednika i preduzetnika Srbije i Računovodstvene komore Srbije na svom portalu se oglasilo i Ministarstvo finansija poručivši da je netačna ocena da su u koliziji zakoni kojima se uređuju oblasti elektronskog fakturisanja, računovodstva i poreza na dodatu vrednost.

– Zakon o elektronskom fakturisanju poseban je u odnosu na Zakon o računovodstvu i na Zakon o porezu na dodatu vrednost, a odredbe Zakona o elektronskom fakturisanju ne utiču na primenu odredaba zakona kojim se uređuju obračunavanje i plaćanje poreza na dodatu vrednost i podzakonskih akata usvojenih na osnovu tog zakona, kao ni na primenu odredaba zakona kojim se uređuje računovodstvo u delu odredaba kojim se uređuje računovodstvena isprava – ističu u Ministarstvu finansija.

Dodaje se da u vezi sa rokom za podnošenje poreske prijave poreza na dodatu vrednost (PPPDV) treba podsetiti da se PPPDV podnosi na način i u roku propisanom Zakonom o porezu na dodatu vrednost, kojim se u članu 50. stav 1. propisuje: „Obveznik podnosi poresku prijavu nadležnom poreskom organu na propisanom obrascu, u roku od 15 dana po isteku poreskog perioda.”

Sa druge strane, Zakon o elektronskom fakturisanju uređuje elektronsko evidentiranje obračuna poreza na dodatu vrednost i u članu 4. stav 5. propisuje: „Elektronsko evidentiranje obračuna poreza na dodatu vrednost u sistemu elektronskih faktura vrši se za poreski period, u skladu sa zakonom kojim se uređuje porez na dodatu vrednost, u roku od deset dana po isteku poreskog perioda.”

– Obaveza podnošenja PPPDV i obaveza elektronskog evidentiranja obračuna poreza na dodatu vrednost u sistemu elektronskih faktura su dve različite obaveze čije (ne)ispunjenje dovodi do različitih pravnih posledica, u skladu sa zakonima koji ih uređuju – navode u Ministarstvu finansija.

S tim u vezi, kažu u tom ministarstvu, elektronsko evidentiranje obračuna poreza na dodatu vrednost vrši se u roku od deset dana po isteku poreskog perioda s ciljem da se stvore adekvatni uslovi za pripremu preliminarne poreske prijave poreza na dodatu vrednost.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari