Pao sistem za e-fakture: "Umesto da radim, ja čekam pola dana pored kompjutera" 1Foto: Pixabay/Aymane Jdidi

Poslednjeg dana januara Sistem elektronskih faktura postao je nedostupan za korisnike što je mnoge vlasnike firmi i knjigovođe dovelo do očaja.

„Umesto da idem na teren, da radim sa klijentima, ja sedim pola dana pored kompjutera i čekam da se podigne sistem“, kaže za Danas Milena Amon iz Udruženja Zaštitnik privrednika i preduzetnika Srbije.

„Veliki problem je što sistem nije u Poreskoj upravi nego u e-Upravi. To stvara puno dodatnog posla i odatle i nastaju problemi“, napominje ona dodajući da su oni tražili da se odloži primena e-faktura za privatna preduzeća dok sistem ne bude postavljen kako treba.

„Ljudi su zabrinuti zbog pravne sigurnosti. Plaše se da mogu podaci da se pomešaju ili izgube kada padne sistem. Osim toga treba da budemo edukovani kao programeri da bismo mogli da koristimo sistem.

Među malim privrednicima ima i starijih ljudi i onih koji nisu informatički pismeni i predstavlja problem komplikovana procedura od vađenja elektronskog potpisa u MUP-u, od skidanja svih drajvera potrebnih da radi, itd.“, žali se ona dodajući da je dobra stvar što je pristup portalu besplatan.

Takođe je problem i poslovanje sa preduzetnicima koji nemaju obavezu izdavanja ili prihvatanja e-faktura, dok firme imaju.

Direktor knjigovodstvene agencije Knjiški moljac Milan Trbojević potvrđuje da se juče od 12 do oko 17 sati nije moglo pristupiti portalu e-faktura.

„Mene to nije pogodilo jer se moglo preko softvera povezati i prijaviti faktura i ja sam to i uradio“, kaže Trbojević, govoreći o posebnom programu koji se plaća i koji je radio, dok prijava fakture preko besplatnog portala nije radila.

A što se tiče pada sistema, već sam navikao da nijedan državni servis ne radi kada ističe rok. Ni APR, ni Poreska uprava, pa me ni ovo nije iznenadilo. Jedino što je dobro što je na zahtev privrednika država dozvolila da se prijavi faktura i kasnije, pa su tako ljudi mogli i danas da prijave fakturu sa jučerašnjim datumom.

Opet, ljudi su po navici, pošto je isticao rok za prijavu PDV, navalili da izdaju fakture“, napominje Trbojević.

On ističe i da se ručno, preko portala može unositi nekoliko faktura dnevno, ali za veće firme ili knjigovođe koje unose veliki broj faktura se to ne isplati bez softvera.

„Sistem e-faktura je dobar za one koji su i ranije radili digitalno i onlajn. Ipak za ljude koji su navikli da rade sa papirom, a ima ih dosta, verujem da je teško da se snađu“, kaže Trbojević.

Juče nismo dobili odgovor Ministarstva finansija na pitanje zbog čega je došlo do pada sistema i da li ima problema u njegovom radu.

Prema saopštenju od 18. januara, od početka godine do tada razmenjeno je 3.065.630 e-faktura, od čega je 2.537.773 e-faktura razmenjeno između privrednih subjekata, a 527.857 između korisnika javnih sredstava i privrednih subjekata.

Javna preduzeća i državne ustanove imale su obavezu prelaska na e-fakture od maja prošle godine, a ova obaveza se proširila na privatni sektor, odnosno za firme koje su obveznici PDV-a, od 1. januara.

Cilj uvođenja elektronskih fakura je efikasnija evidencija i naplata PDV-a, što bi prema tvrdnjama predstavnika Ministarstva finansija potpuno ukinulo čekanje na povrat PDV-a.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari