Teroristički napadi za trećinu smanjili broj turista iz Francuske 1Foto: Wikipedia

Maroko, država na severozapadu Afrike koja izlazi na Atlantski okean i Sredozemno more nad kojima se uzdiže gorostasna planina Atlas, već godinama unazad je jedna od najatraktivnijih destinacija na turističkoj mapi sveta.

Turistima nudi raznovrstan sadržaj – od seoskih planinskih krajolika, preko pustinjskog ambijenta Sahare, do drevne arapske kulture.

Prema procenama Svetske banke, turizam je, posle poljoprivrede, drugi po značaju sektor u ekonomiji Maroka (odmah posle poljoprivrede) koji donosi oko sedam milijardi dolara prihoda godišnje. Procenjuje se, međutim, da ukupna zarada od turizma dostiže 10 milijardi dolara. U prilog tome koliko je turizam razvijen svedoči i podatak da je Maroko, 2014. godine, ugostio više od 10 miliona turista, odnosno znatno više od bilo koje druge države na afričkom kontinentu. Većina turista dolazi iz nekadašnje kolonijalne metopole Francuske, zatim iz Španije, Velike Britanije, ali i drugih evropskih zemalja. Sudeći prema izjavi ministra turizma Lahcena Hadada, ta industrija je, još pre dve decenije, postala prioritet za Kraljevinu Maroko. Reč je, zapravo, o viziji tada tek krunisanog (1999. godine) novog kralja Mohameda VI, koji se nada da će do 2020. od Maroka napraviti jednu od 20 glavnih turističkih destinacija. Problem je, međutim, što je turistički sektor Maroka, koji od 2010. registruje rast, prvi put prošle godine zabeležio pad, od dva odsto, broja dolazaka stranih gostiju. To je, kao i u slučaju Turske, Tunisa i Egipta, posledica sve učestalijih terorističkih napada. Ministar Hadad, s tim u vezi, ističe da je terorizam svetski fenomen koji zahteva zajednički odgovor. „Ne treba da trošimo snagu na marketing koji bi ukazivao na nebezbednost u drugim zemljama, već moramo udruženim snagama da se fokusiramo na stvaranje bezbednijeg sveta. To je najbolji način da se turizam učini industrijom koja spaja ljude“, poručuje Hadad.

Koliko su najnoviji teroristički napadi obeshrabrili, pre svega francuske turiste, o tome svedoči podatak da je procenat rezervacija za 30 odsto niži nego prethodnog leta. Prema istraživanju francuskog Sindikata turističkih preduzeća (SNAV), posle teorističkog napada u Nici, bukiranje hotelskog smeštaja u Marakešu i Agadiru, opalo je za 38 odsto. Na to su se nadovezali napadi u Nemačkoj i pokušaj puča u Turskoj, što je dodatno povećalo strah ljudi i učinilo ih nevoljnijim da putuju u inostranstvo. „Od jula 2014. i pojave Islamske države, kao i posle terorističkih napada u Francuskoj, Tunisu i Alžiru, suočavamo se sa padom broja turista na tržištima koja su za nas najbitnija, a Francuska to svakako jeste“, ističe marokanski ministar turizma. On je, međutim, odbacio ideju da bi turizam u Maroku mogao da doživi stagnaciju usled zabrinutosti zbog terorizma na Bliskom istoku i pozvao potencijalne turiste da pogledaju bezbednosnu kartu. „Ukoliko procenjujete bezbednost po tome koliko se napada dogodi, onda ćete shvatiti da je Maroko bezbedna zemlja“, tvrdi Hadad i podseća da je prošlo pet godina od poslednjeg napada.

Pad turističkog prometa mogao bi da ugrozi ciljeve Maroka postavljene u agendi Vizija 2020. kojom je bilo predviđeno povećanje broja letova za Maroko i povećanje smeštajnih kapaciteta u hotelima. Ipak, uprkos svim izazovima, značaj tog sektora raste. Ministar Hadad to objašnjava na sledeći način: „Turizam je izvor zapošljavanja, način da se Maroko otvori za spoljni svet, ali i da privuče nove investicije. Osim toga, fokus na turizam pomaže nam da diversifikujemo ekonomiju, što znači da je, osim poljoprivrede i industrije, važan i turizam. Jer, što ste raznolikiji, manje sto podložni šokovima na globalnim tržištima. Na primer, ukoliko se oslanjate samo na naftu, a cena nafte padne, u problemu ste“, kaže Hadad. U eri finansijske nesigurnosti, turizam je u Maroku jedan od najdinamičnijih sektora u pogledu otvaranja radnih mesta. Čak i u vreme globalne finansijske krize, turistička industrija je stvarala radna mesta. Povećava se broj turističkih radnika koji govore engleski jezik, kao i broj sajtova na tom jeziku.

Gordijev čvor

Turistički poslenici Maroka planirali su da do 2020. godine privuku oko 20 miliona turista. U ovom trenutku može se govoriti o cifri od oko deset miliona. Očekivalo se, takođe, da će turizam obezbediti oko milion radnih mesta do kraja decenije, a do sada je posao u tom sektoru pronašlo oko pola miliona ljudi. Svi planovi, pa i izgradnja šest hotelskih kompleksa na Mediteranu i Atlantskoj obali, u koje će biti uloženo oko devet milijardi evra, stavljeni su na čekanje. Strani investitori, koji su u početku bili veoma zainteresovani za ulaganja, polako se povlače. Čini se da niko ne zna kako da razmrsi ovaj Gordijev čvor.

Sve više gostiju iz Brazila, Rusije, Kine…

Zbog pada broja tirista iz Francuske Ministarstvo turizma Maroka nastoji da diversifikuje tržišta. U potencijalna tržišta spadaju Brazil, Rusija, Narodna Republika Kina, Severna Amerika, Južna Azija i Afrika. „Svake godine oko 300.000 turista iz zemalja Zapadne Afrike poseti Maroko. Iz Brazila stigne oko 100.000 gostiju, a iz Rusije oko 200.000. Podsetiću, takođe, da je od 2010. broj brazilskih turista porastao za 19 odsto, dok je broj kineskih turista porastao za 15 odsto.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari