Avio-prevoznik Etihad ervejz iz Abu Dabija juče je sa Vladom Srbije i Jat ervejzom potpisao Memorandum o razumevanju, kojim je utvrđen zvanični početak razgovora o mogućnosti ulaganja tog avio-giganta u posrnulog srpskog prevoznika.

Kako je istakao generalni direktor Etihada Džejms Hogan, eksperti ove kompanije su u protekla dva meseca završili prvu fazu ispitivanja poslovanja Jata (dju dilidžens analize) i sada kreću u drugu fazu koja će trajati mesec dana.

Za 30 dana od danas, Etihad bi trebalo da predlog budućeg strateškog partnerstva, odnosno svog ulaganja u Jat dostavi Vladi Srbije i srpskom prevozniku, precizirao je Hogan.

Prema njegovim rečima, Etihad će sada gledati na koji način može da smanji fiksne troškove u Jatu i da poveća prihode, ali da kompanija smatra da postoje preduslovi za profitabilno poslovanje Jata.

– Pod uslovom da on prestane da radi kao javni servis, a da počne da radi kao komercijalni entitet. Mi ne investiramo u kompanije samo da bismo negde investirali, ali Jat ima osnove. Ima Srbiju, kao fantastičnu zemlju za turizam, ima dobar geografski položaj koji mu omogućava odličnu povezanost i ima snažnu etničku bazu, odnosno srpsku dijasporu da koristi njegove usluge. Sa odgovarajućim restrukturiranjem, Jat može komercijalno da posluje – ocenio je Hogan.

Govoreći o mogućim načinima za uštede, Hogan je pomenuo primer Er Sejšela, koji su u 2011. imali gubitak od 21 milion dolara, da bi posle ulaska Etihada u tu firmu sada beležili profit od milion dolara. On je naglasio da će smanjenje troškova doći spajanjem servisa i korišćenjem same veličine Etihada, jer „kada se pregovara sa Erbasom, Boingom i Dženeral elektrikom, jedna cena važi kad se kupuje 10 aviona, a druga kad se kupuje 300 aviona“. Sve kompanije pod okriljem Etihada su profitabilne, a uštede dolaze kroz objedinjavanje na nivou grupe obuke pilota, nabavke goriva, osiguranja, IT-a i ugovora o održavanju aviona. Prosečna starost Etihadovih letelica je pet godina.

Etihad i Jat ovog vikenda su počeli i primenu „kod-šer“ aranžmana, to jest zajedničkih letova na liniji Beograd – Abu Dabi. Preko tog bliskoistočnog grada, Jat će ubuduće prodavati karte i za dalje destinacije, poput Bankoka, Pekinga, Brizbejna, Melburna i drugih, dok će preko Er Berlina (koji je takođe u grupi Etihadovih avio-kompanija) Beograd biti povezan sa Čikagom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari