
Komunikacija između Er Srbije, Centra za istraživanje nesreća u saobraćaju i javnosti skoro da ne postoji.
Više od godinu dana nakon umalo kobnog incidenta na letu JU324 Er Srbije, ključni izveštaj još uvek nije objavljen.
Javnost je skoro zaboravila let JU324 od Beograda do Diseldorfa iz februara prošle godine. Ali, 106 putnika se i te kako seća jer tada su umalo poginuli.
Tek ovih dana je Er Srbija delu putnika isplatila novac za vansudsko poravnanje, saznaje „Vreme“.
To je nametnulo pitanje dokle se stiglo u istrazi za odgovornost za ovaj umalo koban incident. Iako je curenje goriva iz probijenog rezervoara predstavljalo ozbiljnu pretnju po bezbednost putnika na letu JU324, službe i Kontrola letenja Aerodrom „Nikola Tesla“ nisu pomenuti u okviru istrage potencijalne odgovornosti, piše Tango Six.
Dodatnu zabrinutost izaziva i činjenica da je, uprkos ozbiljnom oštećenju letelice, avion bio usmeren ka standardnom avio-mostu putničkog terminala – bez posebnog upozorenja, evakuacije ili sprovođenja vanrednih procedura.
Putnici su izašli kroz gejt kao da se ništa nije dogodilo, iako je letelica prethodno poletela s pogrešnog dela piste, zakačila antenu i više od sat vremena s curenjem goriva kružila iznad Beograda.
Udes na ovom letu i dalje ostaje, sa stručnog stanovišta, otvoreno pitanje. Iako se prema preliminarnom izveštaju ne ukazuje na tehnički kvar, neposredni i posredni uzroci – uključujući propuste u komunikaciji i odlučivanju – još nisu do kraja rasvetljeni.
Više od godinu i četiri meseca nakon incidenta, završni izveštaj Centra za istraživanje nesreća u saobraćaju nije objavljen, uprkos zakonskom roku od 12 meseci.
Istraga i dalje nije zatvorena, a ključni akteri, uključujući i Er Srbiju, zadržali su minimalnu ili gotovo nikakvu komunikaciju sa javnošću.
Incident JU324 i dalje bez epiloga
Er Srbija se nije oglašavala povodom izjava putnika i advokata.
Kompanija je ranije tvrdila da „bezbednost putnika nije bila ugrožena“, mada se niko nije pridržavao procedura propisanim za takve slučajeve.
Iako je posada greškom izazvala incident, isti ti piloti uspeli su da letelicu bezbedno prizemlje — što je aspekt koji Er Srbija, iz nepoznatih razloga, nije iskoristila u komunikaciji.
Još veći problem je izostanak završnog izveštaja Centra za istraživanje nesreća u saobraćaju (CINS) koji je obećao da će u roku od tri meseca predati izveštaj. Od tada je prošlo 16 meseci.
Prema zakonu, CINS je dužan da objavi konačan ili barem privremeni izveštaj sa preporukama za sprečavanje sličnih grešaka 12 meseci nakon incidenta, piše „Tango Six“.
Na zvaničnom sajtu CINS-a, međutim, završni izveštaj ne postoji. Umesto toga, promovišu se EXPO 2027 i investicioni projekti — dok se ključna bezbednosna pitanja i dalje guraju pod tepih.
Vansudsko poravnanje
„Vreme“ je ranije pisalo da je pedesetak putnika angažovalo zajedničkog advokata tražeći od Er Srbije da im vansudski nadoknadi nematerijalnu štetu zbog pretrpljene traume i posledica.
Dogovor je postignut krajem prošle godine, a novac je legao ovih dana. Prema izvorima „Vremena“, u pitanju je suma od oko milion dinara po putniku.
Ostali putnici, koji nisu bili deo ove grupe, nisu dobili ništa osim rutinske odštete od dvestotinak evra zbog otkazanog leta. Upućeni u slučaj ponašanje Er Srbije nazivaju „bahatim“, a sama kompanija ćuti na upite „Vremena“.
No, i put ovih pedesetak putnika do poravnanja bio je džombast.
Ceo tekst pročitajte na portalu Vreme.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.