Zatvaranje fabrike Adient siting u Kragujevcu počinje odmah i završava se do jeseni, potvrđeno Danasu 1Foto: Z. S. M.

 

Fabrika Adient siting, koja je 11 godina radila u Kragujevcu kao kooperant, odnosno snabdevač Fijata sedištima, prestaje sa radom. Ovo je za Danas potvrdila Neda Pavlović, direktorka kragujevačke fabrike za montažu kompletnih sedišta za automobile (JIT).

Po njenim rečima proces zatvaranja će započeti odmah i planirano je da bude u nekoliko faza.

– Očekujemo da će proces zatvaranja biti završen u jesen 2024. godina sa mogućnošću da bude produžen uticajem eksternih faktora – kaže za Danas Neda Pavlović.

Adient Seating, fabrika koja posluje u Kragujevcu i zapošljava 140 ljudi, kako ona ističe, suočava se sa procesom koji je vodio zatvaranju još od maja 2022. godine, kada je kupac objavio prestanak proizvodnje tadašnjeg modela automobila.

– Međutim, Adient je obezbedio rad na novom modelu, čija je proizvodnja planirana za leto 2024. godine. Do početka prozvodnje novog modela, Adient je obezbeđivao različite mogućnosti za zaposlene, u cilju zadržavanja iskusne radne snage. Nažalost, došlo je promene trenutne situacije i kupac nas je obavestio o nameri da preuzme proces proizvodnje sedišta, što za posledicu ima zatvaranje Adient fabrike i ukidanje svih 140 radnih mesta, potvrđuje za Danas naša sagovornica.

Menadžment tim Adienta je sproveo iscrpna istraživanja alternativnih prilika, kako bi ipak iskoristio postojeće kapacitete. Međutim, to se pokazalo neizvodljivim. Adient istražuje mogućnosti da svojim zaposlenima ponudi radna mesta u drugim fabrikama u okviru grupe, ili kod kupca, koji ima potrebu za popunjavanjem slobodnih radnih mesta.

Jedni u Fijat, drugi na biro

Na pitanje koliko se zaposlenih prijavilo za prelazak u Fijat, kao i da li su svi primljeni, direktorka Pavlović odgovara da je njihov sektor za ljudske resurse „posvećen procesu podrške koji se tiče statusa svih zaposlenih”, što uključuje i saradnju sa kupcem u cilju popunjavanja svih slobodnih radnih mesta u okviru njihove organizacije ali nas i moli da je razumemo da nije u mogućnosti da iznese više detalja, „jer su gore navedeni procesi još uvek u toku”.

– U procesu zatvaranja, Adient će podržati svoje zaposlene, između ostalog i bliskom saradnjom sa Nacionalnom službom za zapošljavanje. Svi koraci će biti preduzeti u skladu sa svim primenljivim zakonima, kao što je Zakon o radu, odgovara ona na pitanje o socijalnom programu za zaposlene.

Da podsetimo, na „odlazak” Adienta iz Kragujevca pažnju medijima je skrenuo Vuk Arsić (39), radnik u ovoj fabrici smeštenoj u kragujevačkoj Industrijskoj zoni Grošnica.

Arsić je kao operater u proizvodnji Adient sitinga radio od jula 2012. godine, skoro od samog početka proizvodnje.

Zatvaranje fabrike Adient siting u Kragujevcu počinje odmah i završava se do jeseni, potvrđeno Danasu 2
Nismo radili već godinu i po dana, deo radnika prelazi u Fijat a drugi će dobiti otpremninu – Vuk Arsić Foto: Z. S. M.

Do prestanka proizvodnje je došlo, kako kaže, jer je kompanija Stelantis „odustala” od njih kao dobavljača i od sada će sama proizvoditi sedišta.

– Po njima je to jeftinija solucija koju su već uradili u nekoliko svojih fabrika u svetu. Od naših, oko 140 radnika, neki će preći u Fijat, a drugima ponuđen socijalni program – navodi Arsić.

Inače, on podseća da njihova proizvodnja već dugo nije ni radila.

– Ne radimo već više od godinu i po dana, od kako je prestala proizvodnja Fijata 500L. Čitav taj period nismo imali nikakvu proizvodnju. U međuvremenu radnici su slati na službeni put u inostranstvo – dva puta godišnje po dva i po do tri meseca, najviše u Mađarsku, manji deo u Poljsku, kao i za Slovačku i Sloveniju – priča Arsić.

Vremenom je prestala potreba i za takvom vrstom posla i svi zaposleni su na socijalnom programu.

Bolje išta, nego ništa

– U februaru očekuju isplate otpremnina i ponude za jedan deo radnika da pređu u Stelantis, odnosno u Fijat. Radnici koji su konkurisali za prelazak u Fijat, po njegovim rečima, već su obavili prvi deo razgovora i prošli lekarske preglede, a uskoro će početi postavljanje proizvodne linije za sedišta u njihovoj Montaži.

Vuk Arsić podeća da su uslovi rada bili teški, stajalo se po čitav dan, postojalo je određeno vreme da se obavi posao, a ako ne pisali su izjave. U početku je tempo bio žestok. Poslednjih godina nije „toliko bilo strašno” i bilo je „malo lakše” kada su tenzije i proizvodnja smanjeni, kaže on koji je inače bio predsednik sindikata Sloga.

Nikada nije imao problema sa rukovodstvom zbog svog sindikalnog angažmana.

Zatvaranje fabrike Adient siting u Kragujevcu počinje odmah i završava se do jeseni, potvrđeno Danasu 3
Slobodna zone Fiat automobili Srbija Grošnica

Kako je Arsić ranije izjavio za Danas radnici su o obustavi rada obavešteni dan nakon izbora, odnosno u ponedeljak, 18. decembra.

Socijalni program ili otpremnine podrazumevaju kako navodi Arsić – da radnici koji pređu u Fijat dobijaju „stimulacioni bonus” od 2.000 evra kako je njihova kompanija najavila dok ostali imaju zagarantovanu zakonsku otpremninu koja iznosi prosek jedne trećine tromesečnih primanja po godini staža i dodatak na to pet bruto plata.

– Za 10 godina staža to je oko 550.000 dinara, navodi on.

Kao i ostali imali subvencije od države

Za kraj Vuk Arsić podseća da je Adient, u startu kao i svi ostali kooperanti dobio subvencije od države – 10.000 evra po radniku. I direktorka Pavlović, potvrđuje da je Adient Seating d.o.o koristio subvencije države na početku svog poslovanja, u skladu sa tada dostupnim programima za podršku „greenfield” investicijama”.

Fabrika za montažu kompletnih sedišta za automobile (JIT) u Kragujevcu osnovana je u martu 2011. godine za proizvodnju automobilskih sedišta za klijenta Fiat Chrysler Srbija za model 500L.

Zatvaranje fabrike Adient siting u Kragujevcu počinje odmah i završava se do jeseni, potvrđeno Danasu 4
U vreme kada su radili u tri smene Adent siting zapošljavao je oko 200 radnika Foto: Adient seating D.O.O. – Kragujevac

Već januara 2012. instalirane su proizvodne linije, početak pred-proizvodnje krenuo februara 2012., a početak redovne proizvodnje jula 2012. godine.

U to vreme poslovali su pod imenom Johnson Controls Automotive doo, a od oktobra 2016. godine dolazi do odvajanja od Johnson Controls-a i postu Adient Seating doo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari